„Řidiči z Ústí nad Labem začali již loni Pražákům těžce šlapat na paty a nyní se jim je podařilo předstihnout. Není to však rozhodně žádný důvod k oslavě: v průměru během roku zaviní aspoň jednu nehodu každý devátý z nich,“ uvedl Jaroslav Král, ředitel odboru řízení produktů neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny. Nejbezpečněji naopak v první části letošního roku jezdili řidiči z okresu Třebíč a také motoristé z okresů Plzeň-sever a Pelhřimov (viz tab. 1).
U majitelů osobních aut z hlavního města je ovšem pravděpodobnost zavinění nehody stále vysoce nadprůměrná, což jednoznačně vyplývá i z porovnání hodnot ČSOBP Indexu pro celé kraje. V něm má Praha před ostatními regiony ČR stále zřetelný náskok, částečně se na ni dotahují jen kraje Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský. Na opačném pólu figurují motoristé z Pardubického, Plzeňského a Olomouckého kraje a především pak z Vysočiny, u nichž je frekvence zaviněných dopravních nehod dlouhodobě nejnižší (viz graf 1).
Neplatí přitom jednoduché rovnítko, že více nehod způsobují řidiči v těch částech republiky, kde je registrováno více aut, a kde lze tedy očekávat větší hustotu provozu. Nejméně osobních aut je například registrováno v Karlovarském kraji, ale hodnota ČSOBP Indexu pro tento region je po Praze druhá nejvyšší. Obdobný nesoulad mezi počtem registrovaných aut a frekvencí nehod lze pozorovat také v kraji Libereckém, Zlínském a Ústeckém – řidiči z těchto krajů způsobují podstatně více nehod, než by odpovídalo počtu zde registrovaných aut. Opačná situace je u řidičů z Plzeňského, Jihomoravského a zvláště Středočeského kraje (viz graf. 2).
„S trochou nadsázky by se dalo říct, že uvidí-li motorista auto s poznávací značkou začínající písmenem K, L, Z nebo U, měl by zpozornět, protože riziko, že jejich řidiči zaviní nehodu, je z pohledu statistiky vyšší než u řidičů z jiných koutů země,“ řekl Jaroslav Král.
ČSOBP Index se svou konstrukcí odlišuje od některých jiných indexů, které sledují bezpečnost provozu na českých silnicích. Rozhodující pro jeho výpočet není místo, kde k nehodě dojde, ale okres, v němž má viník nehody, který je u ČSOB Pojišťovny pojištěný na povinné ručení, přihlášené své vozidlo. Znamená to, že když například motorista z Chebu způsobí nehodu v Karviné, bude se tato nehoda započítávat do hodnot ČSOBP Indexu pro okres Cheb. Výpočet ČSOBP Indexu se opírá o statistiky bezmála 370 000 vozidel pojištěných u ČSOB Pojišťovny.
Tab. 1
Okresy s nejvyšší nehodovostí | Okresy s nejnižší nehodovostí | |||
Okres držitele vozidla | ČSOBP Index | Okres držitele vozidla | ČSOBP Index | |
Ústí nad Labem. | 11,5 | Domažlice | 3,64 | |
Praha hl. m. | 10,45 | Klatovy | 3,61 | |
Ostrava | 9,88 | Prostějov | 3,53 | |
Sokolov | 9,71 | Ústí nad Orlicí | 3,43 | |
Praha-východ | 8,77 | Havlíčkův Brod | 3,41 | |
Praha-západ | 8,62 | Břeclav | 3,35 | |
Brno-město | 8,41 | Rokycany | 3,28 | |
Jablonec nad Nisou. | 7,93 | Pelhřimov | 3,25 | |
Kladno | 7,9 | Plzeň-sever | 3,09 | |
Cheb | 7,76 | Třebíč | 3,06 |
Pozn.: ČSOBP Index škod z povinného ručení byl vypočten na základě statistik ČSOB Pojišťovny pro vozidla do 3,5 tuny za leden až duben 2010, a to jako podíl počtu pojistných událostí z povinného ručení a počtu pojištěných vozidel v daném okrese, přepočtený na roční bázi. Například rovná-li se ČSOBP Index deseti, znamená to, že na každých 100 pojištěných vozidel připadá ročně 10 zaviněných dopravních nehod.

Komentáře
Přidat komentář