GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností vztažených k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod, čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Šanci reformovat penze jsme už prošvihli
Nejbezpečnější Hradec Králové, na chvostu jsou České Budějovice
Podle výsledků GČP INDEXu za rok 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 797 dopravních nehodách byly těžce zraněny 3 osoby. Umístil se tak na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy. Navíc si o čtyři příčky polepšil oproti předchozímu roku. Na druhém místě skončila Olomouc, na třetím Liberec. Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici Brno a nejhorší, 13. místo, obsadily České Budějovice. Zde byly při 761 dopravních nehodách 2 osoby usmrceny a 28 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2021.
Méně usmrcených, ale více těžce zraněných
Pozitivní zprávou je, že v intravilánu šesti krajských měst, v Hradci Králové, Olomouci, Liberci, Karlových Varech, Pardubicích a Jihlavě, se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků. V absolutních číslech bylo naopak nejvíce osob usmrceno v Praze (17), Ostravě (7) a Brně (5). V hlavním městě se bezpečné dopravě vyloženě nedařilo, byla zde totiž v uplynulém roce evidovaná nejvyšší hodnota GČP INDEXu od roku 2013, když při 15 368 dopravních nehodách bylo 17 osob usmrceno a 194 osob těžce zraněno. Celkově na silnicích krajských měst v průběhu loňského roku přišlo o život 39 osob (meziročně o 19 méně, tj. -33 %) a těžce se však zranilo 434 osob (meziročně o 112 více, tj. +35 %).
| 
 Pořadí 2022  | 
 Krajské město  | 
 Hodnota GČP INDEXu  | 
 Pořadí 2021  | 
| 
 1.  | 
 Hradec Králové  | 
 0. 38  | 
 5.  | 
| 
 2.  | 
 Olomouc  | 
 0. 50  | 
 7.  | 
| 
 3.  | 
 Liberec  | 
 0. 56  | 
 1.  | 
| 
 4.  | 
 Karlovy Vary  | 
 0. 93  | 
 2.  | 
| 
 5.  | 
 Pardubice  | 
 0. 99  | 
 9.  | 
| 
 6.  | 
 Praha  | 
 1. 31  | 
 3.  | 
| 
 7.  | 
 Ostrava  | 
 1. 31  | 
 6.  | 
| 
 8.  | 
 Ústí nad Labem  | 
 1. 47  | 
 4.  | 
| 
 9.  | 
 Jihlava  | 
 2. 74  | 
 10.  | 
| 
 10.  | 
 Zlín  | 
 2. 87  | 
 8.  | 
| 
 11.  | 
 Plzeň  | 
 2. 92  | 
 12.  | 
| 
 12.  | 
 Brno  | 
 3. 73  | 
 13.  | 
| 
 13.  | 
 České Budějovice  | 
 3. 94  | 
 11.  | 
Mohlo by vás zajímat: Klára Černá: Metody náboru do obchodní služby je třeba přizpůsobit době
Více než 60 procent obcí s rozšířenou působností řešilo vážné nehody
GČP INDEX jde více do detailu a mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 48 824 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 69 a těžce zraněno 669 osob. Ve 127 městech došlo k vážným nehodám, v 31 z nich se smrtelnými následky, ve 117 pak s těžkými zraněními. Celkem 79 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v roce 2022 vyhnula. Nejvyšší hodnota indexu – a tedy nejhorší bezpečnost na tamějších silnicích – byla v roce 2022 zaznamenána v Trhových Svinech (15.79), Týně nad Vltavou (12.50) a Blovicích (11.11). Pozn. zpráva bilancuje data roku 2022 a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – 36 měsíců.
GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v roce 2022 dle krajů.
Odkazy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:
- Středočeský
 - Praha
 - Jihočeský
 - Plzeňský
 - Ústecký
 - Královéhradecký
 - Jihomoravský
 - Moravskoslezský
 - Olomoucký
 - Zlínský
 - Vysočina
 - Pardubický
 - Liberecký
 - Karlovarský
 
Zranitelní účastníci: chodci, cyklisté a motocyklisté
GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.
V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 6 148 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 44 a těžce zraněno 571 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12,6 %, na usmrcených 63,8 % a na těžce zraněných dokonce 85,4 %.
| 
 Obce s rozšířenou působností 2022  | 
 Nehod  | 
 Usmrceno  | 
 Těžce zraněno  | 
| 
 Celkem  | 
 48 824  | 
 69  | 
 669  | 
| 
 Zranitelní účastníci  | 
 6 148  | 
 44  | 
 571  | 
| 
 Podíl zranitelných účastníků  | 
 12,6 %  | 
 63,8 %  | 
 85,4 %  | 
Mohlo by vás zajímat: 2022: Prudential Financial i Berkshire Hathaway v čisté ztrátě
Situace v krajských městech je pak zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 3 213 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 27 a těžce zraněno 350 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,6 %, na usmrcených: 69,2 % a na těžce zraněných osobách: 80,6 %. Tato data jasně dokládají, proč je potřeba v intravilánech měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.
| 
 Krajská města 2022  | 
 Nehod  | 
 Usmrceno  | 
 Těžce zraněno  | 
| 
 Celkem  | 
 28 550  | 
 39  | 
 434  | 
| 
 Zranitelní účastníci  | 
 3 213  | 
 27  | 
 350  | 
| 
 Podíl zranitelných účastníků  | 
 11,3 %  | 
 69,2 %  | 
 80,6 %  | 
Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce stal 
Hradec Králové, na druhém místě skončila Olomouc, na třetím pak Pardubice. Na opačném konci se na 11. místě objevilo Ústí nad Labem, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadil Zlín, ve kterém při 78 nehodách byla usmrcena 1 osoba a dalších 19 bylo těžce zraněno. V celkem 90 sledovaných městech nedošlo v roce 2022 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.
| 
 Pořadí 2022  | 
 Krajské město  | 
 Hodnota GČP INDEXu zranitelných účastníků  | 
 Pořadí 2021  | 
| 
 1.  | 
 Hradec Králové  | 
 2. 13  | 
 2.  | 
| 
 2.  | 
 Olomouc  | 
 2. 33  | 
 3.  | 
| 
 3.  | 
 Pardubice  | 
 3. 91  | 
 4.  | 
| 
 4.  | 
 Liberec  | 
 4. 10  | 
 1.  | 
| 
 5.  | 
 Karlovy Vary  | 
 7. 14  | 
 5.  | 
| 
 6.  | 
 Ostrava  | 
 9. 96  | 
 7.  | 
| 
 7.  | 
 Praha  | 
 11. 42  | 
 6.  | 
| 
 8.  | 
 Jihlava  | 
 14. 63  | 
 10.  | 
| 
 9.-10.  | 
 Plzeň  | 
 15. 96  | 
 12.  | 
| 
 9.-10.  | 
 Brno  | 
 15. 96  | 
 9.  | 
| 
 11.  | 
 Ústí nad Labem  | 
 17. 12  | 
 13.  | 
| 
 12.  | 
 České Budějovice  | 
 17. 57  | 
 8.  | 
| 
 13.  | 
 Zlín  | 
 25. 64  | 
 11.  | 
Webová aplikace plná aktualizovaných dat
Součástí GČP INDEXu je interaktivní webová aplikace www.gcpindex.cz, ve které je možné u každého města zobrazit časovou osu s vývojem celkového GČP INDEXu i indexu s důrazem na zranitelné účastníky silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté). Srovnat mezi sebou lze až sedm vybraných měst.
Mohlo by vás zajímat: 2022: Objem pojistného vzrostl VIG o 14,1 % na 12,6 miliardy EUR
Evoluce GČP indexu
Generali Česká pojišťovna hodnotí bezpečnost silničního provozu v intravilánech (zastavěné plochy) měst již od roku 2004. Zatímco pod názvem „Index bezpečnosti“ byla do roku 2021 hodnocena pouze krajská a okresní města, nový GČP INDEX bezpečnosti silničního provozu detailněji hodnotí nejen aktuální stav, ale také vývoj v jednotlivých obdobích ve všech 206 obcích s rozšířenou působností. GČP INDEX je vyhodnocován dvakrát ročně – vždy na jaře a na podzim. Ověřená data pro výpočet indexu tradičně dodává a zpracovává Centrum dopravního výzkumu. Nově jsou kompletní historická data popisující bezpečnost na silnicích krajských měst a obcí s rozšířenou působností k dispozici na speciální platformě www.gcpindex.cz. Díky ní je možné data unikátním způsobem filtrovat například podle období, typu města nebo pořadí v indexu.
					
											
			
			
Komentáře
Přidat komentář