GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností vztažených k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod, čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Šanci reformovat penze jsme už prošvihli
Nejbezpečnější Hradec Králové, na chvostu jsou České Budějovice
Podle výsledků GČP INDEXu za rok 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 797 dopravních nehodách byly těžce zraněny 3 osoby. Umístil se tak na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy. Navíc si o čtyři příčky polepšil oproti předchozímu roku. Na druhém místě skončila Olomouc, na třetím Liberec. Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici Brno a nejhorší, 13. místo, obsadily České Budějovice. Zde byly při 761 dopravních nehodách 2 osoby usmrceny a 28 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2021.
Méně usmrcených, ale více těžce zraněných
Pozitivní zprávou je, že v intravilánu šesti krajských měst, v Hradci Králové, Olomouci, Liberci, Karlových Varech, Pardubicích a Jihlavě, se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků. V absolutních číslech bylo naopak nejvíce osob usmrceno v Praze (17), Ostravě (7) a Brně (5). V hlavním městě se bezpečné dopravě vyloženě nedařilo, byla zde totiž v uplynulém roce evidovaná nejvyšší hodnota GČP INDEXu od roku 2013, když při 15 368 dopravních nehodách bylo 17 osob usmrceno a 194 osob těžce zraněno. Celkově na silnicích krajských měst v průběhu loňského roku přišlo o život 39 osob (meziročně o 19 méně, tj. -33 %) a těžce se však zranilo 434 osob (meziročně o 112 více, tj. +35 %).
Pořadí 2022 |
Krajské město |
Hodnota GČP INDEXu |
Pořadí 2021 |
1. |
Hradec Králové |
0. 38 |
5. |
2. |
Olomouc |
0. 50 |
7. |
3. |
Liberec |
0. 56 |
1. |
4. |
Karlovy Vary |
0. 93 |
2. |
5. |
Pardubice |
0. 99 |
9. |
6. |
Praha |
1. 31 |
3. |
7. |
Ostrava |
1. 31 |
6. |
8. |
Ústí nad Labem |
1. 47 |
4. |
9. |
Jihlava |
2. 74 |
10. |
10. |
Zlín |
2. 87 |
8. |
11. |
Plzeň |
2. 92 |
12. |
12. |
Brno |
3. 73 |
13. |
13. |
České Budějovice |
3. 94 |
11. |
Mohlo by vás zajímat: Klára Černá: Metody náboru do obchodní služby je třeba přizpůsobit době
Více než 60 procent obcí s rozšířenou působností řešilo vážné nehody
GČP INDEX jde více do detailu a mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 48 824 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 69 a těžce zraněno 669 osob. Ve 127 městech došlo k vážným nehodám, v 31 z nich se smrtelnými následky, ve 117 pak s těžkými zraněními. Celkem 79 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v roce 2022 vyhnula. Nejvyšší hodnota indexu – a tedy nejhorší bezpečnost na tamějších silnicích – byla v roce 2022 zaznamenána v Trhových Svinech (15.79), Týně nad Vltavou (12.50) a Blovicích (11.11). Pozn. zpráva bilancuje data roku 2022 a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – 36 měsíců.
GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v roce 2022 dle krajů.
Odkazy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:
- Středočeský
- Praha
- Jihočeský
- Plzeňský
- Ústecký
- Královéhradecký
- Jihomoravský
- Moravskoslezský
- Olomoucký
- Zlínský
- Vysočina
- Pardubický
- Liberecký
- Karlovarský
Zranitelní účastníci: chodci, cyklisté a motocyklisté
GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.
V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 6 148 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 44 a těžce zraněno 571 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12,6 %, na usmrcených 63,8 % a na těžce zraněných dokonce 85,4 %.
Obce s rozšířenou působností 2022 |
Nehod |
Usmrceno |
Těžce zraněno |
Celkem |
48 824 |
69 |
669 |
Zranitelní účastníci |
6 148 |
44 |
571 |
Podíl zranitelných účastníků |
12,6 % |
63,8 % |
85,4 % |
Mohlo by vás zajímat: 2022: Prudential Financial i Berkshire Hathaway v čisté ztrátě
Situace v krajských městech je pak zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 3 213 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 27 a těžce zraněno 350 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,6 %, na usmrcených: 69,2 % a na těžce zraněných osobách: 80,6 %. Tato data jasně dokládají, proč je potřeba v intravilánech měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.
Krajská města 2022 |
Nehod |
Usmrceno |
Těžce zraněno |
Celkem |
28 550 |
39 |
434 |
Zranitelní účastníci |
3 213 |
27 |
350 |
Podíl zranitelných účastníků |
11,3 % |
69,2 % |
80,6 % |
Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce stal
Hradec Králové, na druhém místě skončila Olomouc, na třetím pak Pardubice. Na opačném konci se na 11. místě objevilo Ústí nad Labem, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadil Zlín, ve kterém při 78 nehodách byla usmrcena 1 osoba a dalších 19 bylo těžce zraněno. V celkem 90 sledovaných městech nedošlo v roce 2022 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.
Pořadí 2022 |
Krajské město |
Hodnota GČP INDEXu zranitelných účastníků |
Pořadí 2021 |
1. |
Hradec Králové |
2. 13 |
2. |
2. |
Olomouc |
2. 33 |
3. |
3. |
Pardubice |
3. 91 |
4. |
4. |
Liberec |
4. 10 |
1. |
5. |
Karlovy Vary |
7. 14 |
5. |
6. |
Ostrava |
9. 96 |
7. |
7. |
Praha |
11. 42 |
6. |
8. |
Jihlava |
14. 63 |
10. |
9.-10. |
Plzeň |
15. 96 |
12. |
9.-10. |
Brno |
15. 96 |
9. |
11. |
Ústí nad Labem |
17. 12 |
13. |
12. |
České Budějovice |
17. 57 |
8. |
13. |
Zlín |
25. 64 |
11. |
Webová aplikace plná aktualizovaných dat
Součástí GČP INDEXu je interaktivní webová aplikace www.gcpindex.cz, ve které je možné u každého města zobrazit časovou osu s vývojem celkového GČP INDEXu i indexu s důrazem na zranitelné účastníky silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté). Srovnat mezi sebou lze až sedm vybraných měst.
Mohlo by vás zajímat: 2022: Objem pojistného vzrostl VIG o 14,1 % na 12,6 miliardy EUR
Evoluce GČP indexu
Generali Česká pojišťovna hodnotí bezpečnost silničního provozu v intravilánech (zastavěné plochy) měst již od roku 2004. Zatímco pod názvem „Index bezpečnosti“ byla do roku 2021 hodnocena pouze krajská a okresní města, nový GČP INDEX bezpečnosti silničního provozu detailněji hodnotí nejen aktuální stav, ale také vývoj v jednotlivých obdobích ve všech 206 obcích s rozšířenou působností. GČP INDEX je vyhodnocován dvakrát ročně – vždy na jaře a na podzim. Ověřená data pro výpočet indexu tradičně dodává a zpracovává Centrum dopravního výzkumu. Nově jsou kompletní historická data popisující bezpečnost na silnicích krajských měst a obcí s rozšířenou působností k dispozici na speciální platformě www.gcpindex.cz. Díky ní je možné data unikátním způsobem filtrovat například podle období, typu města nebo pořadí v indexu.
Komentáře
Přidat komentář