GČP INDEX za rok 2022: Ve 127 městech došlo loni k vážným nehodám


			GČP INDEX za rok 2022: Ve 127 městech došlo loni k vážným nehodám
6.4.2023 Tiskové zprávy

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy v Česku byly v loňském roce v Hradci Králové. Na druhém místě skončila Olomouc, na třetím potom Liberec. Z 206 obcí s rozšířenou působností se na  komunikacích 127 z nich staly dopravní nehody se smrtelnými nebo těžkými zraněními. Vyplývá to z výsledků GČP INDEXu za rok 2022.

GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností vztažených k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod, čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Šanci reformovat penze jsme už prošvihli


Nejbezpečnější Hradec Králové, na chvostu jsou České Budějovice 

Podle výsledků GČP INDEXu za rok 2022 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 797 dopravních nehodách byly těžce zraněny 3 osoby. Umístil se tak na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy. Navíc si o čtyři příčky polepšil oproti předchozímu roku. Na druhém místě skončila Olomouc, na třetím Liberec. Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici Brno a nejhorší, 13. místo, obsadily České Budějovice. Zde byly při 761 dopravních nehodách 2 osoby usmrceny a 28 osob těžce zraněno. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2021.

Méně usmrcených, ale více těžce zraněných 

Pozitivní zprávou je, že v intravilánu šesti krajských měst, v Hradci Králové, Olomouci, Liberci, Karlových Varech, Pardubicích a Jihlavě, se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků. V absolutních číslech bylo naopak nejvíce osob usmrceno v Praze (17), Ostravě (7) a Brně (5). V hlavním městě se bezpečné dopravě vyloženě nedařilo, byla zde totiž v uplynulém roce evidovaná nejvyšší hodnota GČP INDEXu od roku 2013, když při 15 368 dopravních nehodách bylo 17 osob usmrceno a 194 osob těžce zraněno. Celkově na silnicích krajských měst v průběhu loňského roku přišlo o život 39 osob (meziročně o 19 méně, tj. -33 %) a těžce se však zranilo 434 osob (meziročně o 112 více, tj. +35 %).

Pořadí 2022

Krajské město

Hodnota GČP INDEXu

Pořadí 2021

1.

Hradec Králové

0. 38

5.

2.

Olomouc

0. 50

7.

3.

Liberec

0. 56

1.

4.

Karlovy Vary

0. 93

2.

5.

Pardubice

0. 99

9.

6.

Praha

1. 31

3.

7.

Ostrava

1. 31

6.

8.

Ústí nad Labem

1. 47

4.

9.

Jihlava

2. 74

10.

10.

Zlín

2. 87

8.

11.

Plzeň

2. 92

12.

12.

Brno

3. 73

13.

13.

České Budějovice

3. 94

11.


Mohlo by vás zajímat: Klára Černá: Metody náboru do obchodní služby je třeba přizpůsobit době


Více než 60 procent obcí s rozšířenou působností řešilo vážné nehody 

GČP INDEX jde více do detailu a mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 48 824 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 69 a těžce zraněno 669 osob. Ve 127 městech došlo k vážným nehodám, v 31 z nich se smrtelnými následky, ve 117 pak s těžkými zraněními. Celkem 79 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v roce 2022 vyhnula. Nejvyšší hodnota indexu – a tedy nejhorší bezpečnost na tamějších silnicích – byla v roce 2022 zaznamenána v Trhových Svinech (15.79), Týně nad Vltavou (12.50) a Blovicích (11.11). Pozn. zpráva bilancuje data roku 2022 a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – 36 měsíců.

GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v roce 2022 dle krajů.
Odkazy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:

Zranitelní účastníci: chodci, cyklisté a motocyklisté 

GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 6 148 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 44 a těžce zraněno 571 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12,6 %, na usmrcených 63,8 % a na těžce zraněných dokonce 85,4 %.

Obce s rozšířenou působností 2022

Nehod

Usmrceno

Těžce zraněno

Celkem

48 824

69

669

Zranitelní účastníci

6 148

44

571

Podíl zranitelných účastníků

12,6 %

63,8 %

85,4 %


Mohlo by vás zajímat: 2022: Prudential Financial i Berkshire Hathaway v čisté ztrátě


Situace v krajských městech je pak zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 3 213 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 27 a těžce zraněno 350 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,6 %, na usmrcených: 69,2 % a na těžce zraněných osobách: 80,6 %. Tato data jasně dokládají, proč je potřeba v intravilánech měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.

Krajská města 2022

Nehod

Usmrceno

Těžce zraněno

Celkem

28 550

39

434

Zranitelní účastníci

3 213

27

350

Podíl zranitelných účastníků

11,3 %

69,2 %

80,6 %

Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce stal
Hradec Králové, na druhém místě skončila Olomouc, na třetím pak Pardubice. Na opačném konci se na 11. místě objevilo Ústí nad Labem, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadil Zlín, ve kterém při 78 nehodách byla usmrcena 1 osoba a dalších 19 bylo těžce zraněno. V celkem 90 sledovaných městech nedošlo v roce 2022 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.

Pořadí 2022

Krajské město

Hodnota GČP INDEXu zranitelných účastníků

Pořadí 2021

1.

Hradec Králové

2. 13

2.

2.

Olomouc

2. 33

3.

3.

Pardubice

3. 91

4.

4.

Liberec

4. 10

1.

5.

Karlovy Vary

7. 14

5.

6.

Ostrava

9. 96

7.

7.

Praha

11. 42

6.

8.

Jihlava

14. 63

10.

9.-10.

Plzeň

15. 96

12.

9.-10.

Brno

15. 96

9.

11.

Ústí nad Labem

17. 12

13.

12.

České Budějovice

17. 57

8.

13.

Zlín

25. 64

11.

Webová aplikace plná aktualizovaných dat

Součástí GČP INDEXu je interaktivní webová aplikace www.gcpindex.cz, ve které je možné u každého města zobrazit časovou osu s vývojem celkového GČP INDEXu i indexu s důrazem na zranitelné účastníky silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté). Srovnat mezi sebou lze až sedm vybraných měst.


Mohlo by vás zajímat: 2022: Objem pojistného vzrostl VIG o 14,1 % na 12,6 miliardy EUR


Evoluce GČP indexu 

Generali Česká pojišťovna hodnotí bezpečnost silničního provozu v intravilánech (zastavěné plochy) měst již od roku 2004. Zatímco pod názvem „Index bezpečnosti“ byla do roku 2021 hodnocena pouze krajská a okresní města, nový GČP INDEX bezpečnosti silničního provozu detailněji hodnotí nejen aktuální stav, ale také vývoj v jednotlivých obdobích ve všech 206 obcích s rozšířenou působností. GČP INDEX je vyhodnocován dvakrát ročně – vždy na jaře a na podzim. Ověřená data pro výpočet indexu tradičně dodává a zpracovává Centrum dopravního výzkumu. Nově jsou kompletní historická data popisující bezpečnost na silnicích krajských měst a obcí s rozšířenou působností k dispozici na speciální platformě www.gcpindex.cz. Díky ní je možné data unikátním způsobem filtrovat například podle období, typu města nebo pořadí v indexu.

Zdroj: Generali Česká pojišťovna

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články