Česká obchodní inspekce (ČOI), Policie ČR i bezpečnostní experti varují, že největší sezónou podvodů je období od Black Friday až do Vánoc. Podvodníci dnes využívají i umělou inteligenci a jsou připraveni zacílit útoky přesně – často s použitím reálných údajů oběti.
Mohlo by vás zajímat: Michal Šimon: Nejlepší čas zkontrolovat své majetkové pojištění je právě teď
Falešné slevy? ČOI odhaluje stovky porušení ročně
Ke konci roku se obchodníci předhánějí v slevových akcích. Zářijové Dny Marianne střídá 28. listopadu Black Friday, po kterém následuje 1. prosince Cyber Monday. Ne všechno, co je označeno jako „sleva“, však skutečně zlevněné je. ČOI pravidelně kontroluje, zda prodejci dodržují zákon o ochraně spotřebitele – ten ukládá povinnost uvádět nejnižší cenu, za kterou byl výrobek prodáván posledních 30 dní před poskytnutím slevy.
A výsledky nejsou povzbudivé:
- loni inspekce zjistila téměř 800 porušení právních předpisů z 1 755 kontrol,
- letos za prvních šest měsíců eviduje 425 porušení pravidel ze zhruba 770 kontrol.
Nejčastěji obchodníci neuvádí povinnou „30denní nejnižší cenu“, nebo používají nekalé praktiky – třeba časové odpočítávače, které vytvářejí falešný pocit naléhavosti a motivují k rychlejšímu rozhodnutí o nákupu.
Zákazníci by si proto měli pečlivě kontrolovat cenovky, podmínky slev i to, zda je produkt skutečně zlevněn oproti běžné tržní ceně. ČOI upozorňuje také na nutnost kontrolovat, zda sleva není podmíněna množstvím, členstvím ve věrnostním programu či použitím konkrétní aplikace.
Útočníci využívají AI, deepfake i falešné rezervace ubytování
Vedle klamavých slev je nutné počítat i se zvýšeným rizikem kyberpodvodů. S rostoucím objemem online nákupů zvyšují aktivitu i útočníci – a využívají k tomu stále sofistikovanější technologie.
„Útočníci jsou dnes schopni vytvořit velmi realistická videa či zprávy, které na první pohled vypadají věrohodně. Technologie AI jim dává možnosti, které byly ještě před pár lety nemyslitelné. Právě proto je v období velkých slev zásadní být obezřetný a jakoukoli výzvu k platbě či sdílení údajů si pečlivě ověřit,“ říká Zdeněk Hruška, manažer pojištění majetku a odpovědnosti UNIQA.
Bezpečnostní analytici ze společnosti ESET už minulý rok upozornili zejména na:
- deepfake videa imitující celebrity nebo lidi z blízkého okolí,
- podvody na platformách Booking.com a Airbnb,
- útoky na uživatele online tržišť,
- phishingové e-maily a falešné sms vyzývající k doplacení poplatku za doručení zásilky.
Jeden z klientů UNIQA se stal obětí takového útoku. Přišla mu SMS připomínající Českou poštu s výzvou k zaplacení poplatku 52 Kč. Jelikož balík reálně čekal, zadal údaje o kartě. Podvodníci následně vybrali z účtu 50 000 Kč. Banka mu peníze nevrátila s odůvodněním, že nepochybila.
„Klient se sjednanou kyber asistencí kontaktoval naši asistenční službu. Po analýze jsme potvrdili zneužití platební karty a klientovi jsme škodu proplatili,“ popisuje případ Z. Hruška z UNIQA.
[30184]
Falešné e-shopy a podvodné zásilky se množí
Před Vánoci se znovu objevují i známé podvody:
- falešné e-shopy s neexistujícím zbožím,
- nevyžádané balíky na dobírku,
- odkazy údajně od kurýrů na „aktualizaci adresy“.
Falešný obchod lze často poznat podle špatné češtiny, chybějících kontaktních údajů, podezřele nízkých cen nebo absence zabezpečeného připojení (https).
Pro ověření lze využít i seznam rizikových e-shopů.
Jak se bránit kyberpodvodům
- Neklikejte na odkazy v podezřelých e-mailech nebo sms.
- Nikomu nesdělujte údaje o kartě ani autorizační kódy.
- U bankovnictví nikdy nepoužívejte odkazy ze zpráv – vždy jděte přímo na oficiální web.
- Při komunikaci s neznámým prodejcem buďte obezřetní a ověřte kontaktní údaje.
- Hlaste podezřelé situace své bance nebo Policii ČR.
Pojištění kybernetické asistence pomůže zmírnit následky
Kyberútokům se nelze vždy vyhnout, ale lze zmírnit jejich dopady. UNIQA nabízí jedno z nejširších připojištění kybernetických rizik pro fyzické osoby na trhu. Lze jej jednoduše připojit k pojištění domácnosti a vztahuje se na všechny její členy. Ochrana tak neplatí jen pro osobu, která smlouvu uzavře, ale pro celou rodinu žijící ve společné domácnosti. Tento přístup je zásadní – zatímco firmy mají vlastní IT specialisty a právníky, běžný člověk bývá při kyberútoku často bezradný. Potvrzuje to i průzkum UNIQA: až 90 % lidí neví, jak v případě kyberútoku postupovat. Připojištění pomáhá při:
- zaplacení a nedodání zboží z e-shopu,
- dodání jiného či poškozeného zboží,
- zneužití platební karty nebo osobních údajů,
- phishingových útocích,
- deepfake či jiných formách online podvodu,
- vylákání finančních prostředků a dalších formách kyberkriminality.
„Pojištění zahrnuje právní informační linku a podporu odborníků, kteří pomohou v konkrétních situacích – od prvního vyhodnocení incidentu až po praktické kroky k nápravě. Pokud se prokáže, že klient jednal obezřetně a stal se obětí podvodu, uhradíme mu náklady na právní zastoupení a do limitu plnění i vzniklou finanční škodu,“ říká Zdeněk Hruška z UNIQA.
Komentáře
Přidat komentář