„Převis nabídky ze strany světových zajišťoven je vyvolán větším množstvím jejich volného kapitálu, takže zatímco v minulosti byly spíše rezervované, teď se situace obrátila,“ říká ředitel úseku tvorby a správy produktu Slavia pojišťovny Jiří Běťák. Pro rok 2026 očekává příznivý vývoj sazeb, toto potvrzují rovněž stávající jednání s jednotlivými trhy. „Ten pak zpravidla po určité době ukončí nějaké velké přírodní katastrofy, které zasáhnou průmyslové oblasti Japonska nebo americké Floridy. Nejčastěji jde o tornáda a silné hurikány, jejichž přispěním znovu tyto sazby naberou vzestupnou trajektorii,“ vysvětluje Běťák.
Ředitel úseku tvorby a správy produktu Slavia pojišťovny Jiří Běťák
Letos Slavia pojišťovna poprvé jednala také o svém zajištění na nizozemském trhu, kam vstoupila v loňském roce a kde poskytuje povinné ručení a havarijní pojištění, které doposud zajišťovala v rámci českých zajistných smluv. Pro vyjednání zajištění v Nizozemí využívá služeb nového zajistného makléře Gallagher.
Zajišťovny dnes při svých předpovědích používají velmi sofistikované modely, týkající se jak následků přírodních katastrof, tak i úrokových sazeb. Vzhledem k tomu, že za posledních několik desetiletí už mají zkušenosti i s povodněmi v České republice, dokážou být při tvorbě modelů pro naši zemi velmi přesní. „I tohle se, společně s nižším rizikovým profilem Slavie odráží na příznivé cenotvorbě zajistných smluv s naší pojišťovnou,“ konstatuje Běťák.
Mohlo by vás zajímat: Třetina Čechů považuje požár za hrozbu. Přesto většina domů zůstává podpojištěná
Zajímavou studii letos v Baden-Badenu představil hlavní zajistný makléř Slavia pojišťovny Guy Carpenter, který původně vypočítal, že k tomu, aby zajišťovny letos nedosáhly očekávaných výnosů 15 % z kapitálu, musela by nastat v posledním kvartále letošního roku přírodní katastrofa o velikosti 250 miliard dolarů pojistných škod. Pravděpodobnost této události odhaduje Guy Carpenter jednou za patnáct let.
Zisky zajišťoven může následně trh investovat do nových zajistných smluv. Ty pak tvoří součást klasického řetězce, zvaného pojišťovnictví, na jehož začátku je klient, po něm následuje jeho pojišťovna a za ní pak zajišťovny.

Komentáře
Přidat komentář