Systém pro automatizované posouzení pojistného rizika v životním pojištění


			Systém pro automatizované posouzení pojistného rizika v životním pojištění

Zkoumání pojistného rizika je odborná činnost, kterou vykonávají upisovatelé v procesu underwritingu (úpis rizika), resp. oceňují pojistníci v procesu tvorby pojistného krytí. Nejčastějšími kritérii oceňování rizika, která jsou předmětem zkoumání v životním pojištění, jsou zdravotní stav pojištěného, jeho životní styl a činnosti, které vykonává ve svém profesním životě a volném čase. Zkoumají se však i finanční a geografická rizika žadatele o pojistné krytí.

Tato kritéria upisovatelé zkoumají různými způsoby jako jsou dotazníky, lékařská vyšetření, historické záznamy o pojištěném atd. Oceňování rizika se v současnosti provádí manuálně, ale také stále více automatizovaně. Jedním z řešení podporujících automatizované oceňování rizika v životním pojištění je hr|ReFlex z dílny Hannover Re.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Alena Macková


Online uzavírání životních pojistek jako součást řešení IooX od Asseco

hr|ReFlex je jedním z řešení třetích stran v rámci digitální platformy IooX (Insurance out of the Box) od Asseco implementované v rámci projektů YOUPLUS Česko, Slovensko a Rakousko. Platforma poskytovaná formou cloudu s hardwarovou infrastrukturou od Asseco zastřešuje komplexně front-end a back-office služby všech tří pojišťoven.

Řešení, které automatizuje proces upisování

hr|ReFlex představuje modulární automatizovaný upisovací systém, který poskytuje okamžité, konzistentní a kvalifikované posouzení rizik v oblasti životního a zdravotního pojištění přímo na místě prodeje. Podporuje všechny prodejní kanály a využívá potenciál plně digitálního obchodního procesu. Jedná se o řešení vhodné pro všechny způsoby uzavírání pojistek (přímo na místě nebo vzdáleně prostřednictvím mobilních zařízení a prodejních portálů), resp. pro prodejní kanály zprostředkující pojistné krytí (agenti a makléři, webové porovnávače, bankopojištění – bankovní úředníci).


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Co může po volbách „zatopit“ pojistnému sektoru?


Responzivita hr|ReFlexu znamená bezprostřední reakce na základní sadu otázek dalšími relevantními otázkami v rámci dynamického dialogu s cílem podrobného přezkoumání zdravotního stavu žadatele o pojistné krytí. Samozřejmě logika, nad kterou řešení pracuje závisí na konfiguraci řešení, znalostní základně (knowledge base) a pravidlech, která mohou být v případě každého pojistitele jedinečná a jejich vlastní. Dialog, který probíhá mezi řešením a potenciálním pojištěným je navrhován tak, aby obsahoval co nejméně otázek, a přitom získal co nejvíce informací. Navíc eliminuje neúplné žádosti a výrazně snižuje požadavky na dodatečné lékařské zprávy, čímž šetří čas na zpracování a náklady upisovacího procesu.

Okamžité automatizované přezkoumání zdravotního stavu výrazně snižuje podíl těch žadatelů, kteří upisovací proces přeruší a už nikdy nedokončí (dropout rate). Je to z důvodu, že mnozí z nás v případě dodatečných požadavků ze strany pojišťovny ztrácejí zájem o dokončení žádosti o pojištění a buď se obrací na konkurenci, nebo na určitou od svého úmyslu odstoupí. Flexibilita řešení spočívá nejen v prvotním přezkoumání rizika žadatele, ale i v následných krocích underwritingu v případě, že hr|ReFlex vyhodnotí klienta jako rizikového vzhledem k žádanému pojistnému krytí. Jedná se o systém slev a přirážek a přizpůsobení krytí včetně změn pojistných částek tak, aby se rizikový profil žadatele stal akceptovatelným pro pojistitele. Tato logika je také předmětem jedinečných pravidel pojistitele, která pojistitel sám „vkládá“ do řešení.


Mohlo by vás zajímat: Společnost LIMMIT vstupuje do STAR INSURANCE GROUP


Údaje shromážděné během procesu podávání žádostí jsou potvrzeny a obohacené o auditovatelné informace. Přítomný dashboard pro monitoring prodeje, zabudované a uživatelem definované sestavy a analytiky umožňují neustálé vyhodnocení nashromážděných dat a následných změn pravidel upisování za účelem zvyšování efektivity prodeje. Navíc hr|ReFlex poskytuje pravidelné aktualizace znalostí nových léčebných postupů a hodnocení nemocí na základě neustálého vývoje a výzkumu.

Automatizovaný underwriting jako nezbytná podmínka pro online uzavírání životních pojistek

Když se podíváme na pojišťovnictví dobře známé opatrným a postupným zaváděním digitálních technologií, globální pandemie otevřela zcela novou kapitolu. Jednou ze změn, kterou přinesla je nárůst digitálních očekávání zákazníků, která se odrazila i na způsobu, jakým nakupují a přistupují k produktům včetně pojistných produktů. Pojišťovny se postupně snaží digitalizovat své obchodně-prodejní procesy (digitální poradenství, digitalizace dokumentů a podepisování, OCR technologie atd.), jakož i procesy likvidace (obhlídka předmětu pojištění, samolikvidace jednoduchých škod atd.) zapojením digitálních komponent do těchto procesů.


Mohlo by vás zajímat: Švýcarsko: Největší obavy jsou z polarizace společnosti


Pro životní pojišťovny je jednou z překážek digitalizace a online prodeje pojistek nedostatečná automatizace procesu upisování. Podle studie společnosti Gartner z roku 2021 pouze 27 % dotázaných pojistitelů použilo jako klíčovou metriku „zkrácení průměrného času upisovacího cyklu“. I když je digitální transformace prioritou, automatizace upisování je v tomto procesu v ústraní. A přitom právě automatizované upisování je klíčovým článkem pro možnost online uzavírání životních pojistek, což nepochybně vede ke spokojenosti současného zákazníka, výrazně zkracuje čas potřebný k ocenění rizika, snižuje provozní náklady pojišťovny a v neposlední řadě zvyšuje efektivitu prodeje. Automatizované upisování rizika podpořené řešením hr|ReFlex od Hannover Re je součástí platformy IooX od Asseco.


Mohlo by vás zajímat: Michal Skořepa: ČNB tlačí na růst úrokových sazeb. Její snaha ještě zesílí!


 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články