Zajímavost: Jaké jsou poznatky z německého experimentu 9-EUR Ticket?


			Zajímavost: Jaké jsou poznatky z německého experimentu 9-EUR Ticket?
18.10.2022 Spektrum

S koncem srpna se uzavřel bezprecedentní německý experiment: lidé si mohli během léta pořídit za 9 EUR měsíční jízdenku na vlakovou i městskou dopravu platnou po celém Německu. Nyní je čas test vyhodnotit.

Z analýz vyplývá, že v rozmezí června až srpna 2022 podnikli lidé v Německu podstatně více cest po železnici na vzdálenosti nad 30 kilometrů. Experti porovnali hodnoty s posledním předcovidovým létem 2019. V průměru byl počet denně absolvovaných jízd vlakem o 44 % vyšší. Ve stejném období zůstal konstantní počet jízd po silnicích na uvedené vzdálenosti (v porovnání s létem 2019). Na základě zvláštního vyhodnocení sdělil hlavní výstupy spolkový statistický úřad Destatis. Vycházel přitom z agregovaných anonymizovaných dat z mobilních telefonů ve spolupráci s firmou Terelytics. Závěry se netýkaly cest na vzdálenosti nižší než 30 km.


Mohlo by vás zajímat: BaFin tlačí na zlepšení vnitřní kontroly u Allianz


Silné víkendy

Od června do srpna 2022 počet jízd vlakem na vzdálenosti vyšší než 30 km stoupl od pondělí do pátku v průměru o necelou čtvrtinu (+24 %). Porovnání se dělalo opět na bázi stejného letního období roku 2019. Výrazněji vycházely víkendy, kdy bylo uskutečněno více než dvojnásobek jízd vlakem (+105 %). Analytici rovněž zjistili, že počet jízd po silnicích na vzdálenost nad 30 km během pracovního týdne odpovídal přesně úrovni roku 2019. Počet jízd v silničním provozu o víkendech byl lehce nad úrovní roku 2019 (+7 %).

Z těchto výsledků lze tedy odvodit, že po dobu platnosti univerzální jízdenky za 9 EUR se uskutečnilo podstatně více jízd na dráze na vzdálenost nad 30 km než v létě 2019. Ovšem jízd po silnici během pracovních dnů bylo stejně a o víkendech o něco více. V silničním provozu však z dostupných dat nelze rozlišit, zda se cestující pohybovali v osobních autech nebo v autobusech.


Mohlo by vás zajímat: Do čela Direct pojišťovny nastupuje Michal Řezníček


Po ukončení akční nabídky jízdenek za 9 EUR od září 2022 lze sledovat, jak se počet denních pohybů po železnici vrací znovu k úrovni roku 2019. Ještě 31. srpna, na který připadala středa, jelo vlakem v Německu o dvě třetiny více osob (+64 %) než průměrnou středu v srpnu 2019. A od 1. září bylo cest po železnici najednou o 14 % méně než průměrný zářijový čtvrtek roku 2019. Během prvních zářijových dnů se počet cest vlakem přiblížil zcela úrovni roku 2019. U ostatních dopravních prostředků k takovému posunu na začátku září nedošlo. Statistici mysleli i na pohyblivé dny prázdnin v letech 2019 a 2022, které mají výrazný vliv na mobilitu.

Obliba vzdáleností do 300 km

Podle ujetých vzdáleností na železnici vzrostl ve sledovaném období 2022 zvláště silně počet cest na vzdálenost do 300 km. Na cestách mezi 30 a 100 kilometry v celém období platnosti 9-EUR Ticketu byl počet cest průměrně o 43 % vyšší než v roce 2019. U středních vzdáleností 100 až 300 km uskutečnili lidé v Německu letos v létě o 57 % více cest.

Jízdy na vzdálenost od 300 km výš byly v kurzu v Německu po covidu už od dubna 2022. A během zvýhodněného experimentu v létě už experti nepozorovali žádnou změnu. Z toho lze vyvodit, že univerzální jízdenku využívali cestující na železnici pro cesty regionálního charakteru, zatímco pro dlouhé tratě už nikoli.


Mohlo by vás zajímat: Jak správně doporučit pojistnou částku u rodinného domu?


Po doběhnutí platnosti akční nabídky jízdenek byl zaznamenán ve všech vzdálenostních třídách pokles mobility na úroveň předcovidového roku 2019. Ještě 31. srpna byl počet jízd na vzdálenost 30 až 100 km o dvě třetiny (přesně o 67 %) nad úrovní roku 2019, zatímco o den později, tedy 1. září, kdy už platil běžný tarif, klesl počet jízd prakticky o pětinu v porovnání s rokem 2019 (o 19 %). A na vzdálenost mezi 100 a 300 km činil pohyb mezi dvěma sledovanými daty z +88 % na -5 %. A konečně u nejdelších sledovaných vzdáleností nad 300 km byl vývoj na přelomu srpna a září z +31 % na +9 %. I u těchto vyhodnocovaných segmentů se během prvních zářijových dnů vrátila úroveň počtu jízd na obvyklé hodnoty roku 2019.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články