Zvýšit mzdu chce jen každý čtvrtý Čech. Mladá generace začíná trendy měnit

Zvýšit mzdu chce jen každý čtvrtý Čech. Mladá generace začíná trendy měnit
Zvýšit mzdu chce jen každý čtvrtý Čech. Mladá generace začíná trendy měnit
26.7.2024 Spektrum

V nejbližších měsících si v zaměstnání chce říct o více peněz 27 % českých zaměstnanců. To je sice nejvíce za poslední tři roky, Češi však stále patří mezi ty, kteří si o navýšení říkají nejméně. Zároveň jsou čeští zaměstnanci ti nejvěrnější, jen 15 % z nich se chystá v blízké budoucnosti změnit zaměstnavatele. Vyplývá to z letošní PwC Hopes and Fears Global Workforce, která měřila náladu a očekávání více než 56.000 zaměstnanců v 50 zemích světa.

  • 27 % zaměstnanců v ČR chce v následujících měsících požádat o navýšení mzdy, to je o polovinu více než před 2 lety
  • požadavky Čechů na růst mezd jsou přesto téměř nejmenší mezi sledovanými zeměmi, méně lidí chce přidat jen na Tchaj-wanu
  • pouze 15 % lidí se chystá změnit zaměstnání, ve světě je to 2x více
  • Češi se svými příjmy zpravidla bez problémů vyjdou, jen 2 % přiznávají, že mají pravidelně problémy se splácením účtů.

Český pracovní trh si dlouhodobě udržuje prakticky nejnižší nezaměstnanost v Evropě, i když je patrný jev mírného hospodářského zpomalení. Dlouhodobý model, kdy zaměstnanec stráví celý život v jedné firmě a navýšení platu neřeší nebo nechává na odborech, se ale s novou generací mění. Data ukazují, že přidat chce o polovinu více lidí než před dvěma lety,“ domnívá se expertka PwC na řízení lidských zdrojů Andrea Linhartová Palánová.


Mohlo by vás zajímat: Řízení rizik ve strategickém odvětví jako prevence válečného konfliktu


České firmy zároveň tvrdí, že jednou z největších překážek jejich rozvoje je nedostatek kvalitních lidí. „I proto o ty skutečně kvalitní lidi bojují, roste počet firem, které řeší svou politiku odměňování, srovnávají se s konkurencí, odstraňují rozdíly v platech mezi muži a ženami. Právě rovnost v odměňování může být jedním ze spouštěčů, který povede k tomu, že Češi a Češky budou ve svých mzdových požadavcích odvážnější,“ dodala Andrea Linhartová Palánová.

V rovnosti odměňování mužů a žen totiž český trh stále zaostává, tzv. pay gay se 17% výši patří mezi největší a za posledních 20 let se téměř nezměnil. V ČR jsou pouze 4 firmy včetně PwC, které muže a ženy na stejných pozicích odměňují stejně.

Podle aktuální studie PwC Hopes and Fears se tak v nejbližších měsících chce požádat o navýšení mzdy 27 % lidí, ještě před dvěma lety to bylo jen 19 % (loni 22 %). Češi tak začínají být odvážnější, nicméně v celosvětovém srovnání stále patří mezi ty, kteří si o navýšení platu říkají nejméně. Z 50 sledovaných je pouze na Tchaj-wanu ochota říct si o více peněz menší (23 %), stejně jako v ČR jsou na tom zaměstnanci v Itálii a Belgii. 

Zvýšit mzdu chce jen každý čtvrtý Čech. Mladá generace začíná trendy měnit 1

Ve srovnání s okolními státy tak Češi chtějí přidat méně. V Rakousku bude chtít dostat přidáno 37 % lidí, v Německu si o navýšení mzdy řekne 42 % zaměstnanců, v Polsku dokonce 46 %. Největší podíl žádostí o navýšení mzdy mohou přitom očekávat asijští zaměstnavatelé – ve Spojených arabských emirátech či Saudské Arábii se na požadavek na navýšení chystá 68 % lidí, v Indii 70 % a v Kataru
77 %.

„Trh se začíná postupně měnit, pro nastupující generaci už není prioritou hlavně stabilní místo a jistota, ale chtějí se rozvíjet a chtějí pracovat pro firmu, která má přidanou hodnotu – ať už pro zaměstnance nebo v celospolečenském přesahu. Jsou proto ochotni častěji měnit zaměstnání a jedním z hlavních motivů je i větší výdělek. Nejmladší generace Z si tak umí říct o více peněz než předchozí generace,“ dodává Andrea Linhartová Palánová.


Mohlo by vás zajímat: Interní podvody stojí firmy v průměru 4,5 milionu korun ročně!


Zatímco v generaci X (pro účely této studie věk 44–59 let) si chce o přidání říct 22 % lidí, u mileniálů (28 – 43) je to už 32 % a u generace Z (18 – 27) 36 %. 

Menší ochota obyvatel ČR říct si o přidání zjevně souvisí i s celkově dobrou finanční situací. „I když pravidelně slyšíme řadu negativních zpráv a máme za sebou období velmi vysoké inflace, jen 2 % lidí říkají, že nejsou pravidelně schopny splácet všechny účty, dalších 9 % tvrdí, že účty splácejí, ale s velkými obtížemi,“ vysvětluje Andrea Linhartová Palánová. Naopak 42 % domácností oproti loňským 37 % říká, že nejen, že se svými příjmy v pohodě vystačí, ale ještě ze svého mzdy dokážou uspořit na budoucnost, dovolené či další větší výdaje.

Určité pohodlí se odráží i v tom, že pouze 15 % zaměstnanců se chystá v blízké době změnit práci, to je stejně jako loni. Ve světě se chystá změnit práci 28 % lidí. I v tomto směru patříme mezi nejloajálnější zaměstnance, ve všech ostatních sledovaných zemí se chystá v nejbližším roce změnit práci alespoň 18 % lidí (Tchaj-wan), následují Indonésie (19 %) a Francie, Rumunsko či Belgie (všichni 20 %). Na opačném pólu jsou opět asijské země, v Kataru se chystá změnit zaměstnavatele více než polovina pracujících.


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: ESG? Prostě dobrý byznys…


Zvýšit mzdu chce jen každý čtvrtý Čech. Mladá generace začíná trendy měnit 2

Češi jsou totiž dlouhodobě ve své práci spokojeni, 47 % říká, že je v práci spokojeno a pouze 13 % vyjadřuje nespokojenost. „Vysoká zaměstnanost zároveň v zaměstnancích vyvolává důvěru v to, že v případě ztráty zaměstnání rychle najdou novou. I to přispívá k jejich spokojenosti a menší ochotě riskovat,“ dodala Andrea Linhartová Palánová. Více jak polovina zaměstnanců (56 %) tak říká, že se svými zkušenostmi a dovednostmi nebudou mít problém najít práci, pouze 21 % lidí si myslí opak.

Zároveň často připouštějí, že objem jejich práce stále roste, 30 % lidí se domnívá, že mají více práce než před rokem. To je ale výrazně méně než celosvětový průměr. Ve světě právě rostoucí objem práce označují zaměstnanci za největší změnu v posledních 12 měsících, tento trend potvrdilo 45 % lidí. 


Mohlo by vás zajímat: Role pojišťovnictví při uvádění klimatických technologií na trh


O studii PwC Hopes and Fears

PwC zpovídala více než 56 tisíc zaměstnanců v 50 zemích světa v dubnu letošního roku, vzorek respondentů zahrnuje reálný vzorek různých průmyslových odvětví, pracovních modelů i demografických charakteristik. V České republice se průzkumu zúčastnilo 1000 lidí.

Zdroj: PwC

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články