Z pohledu ČAP i ČKP je úprava trvalého přidělení SPZ konkrétní osobě a pouze za určitých okolností na vozidlo, kterou navrhuje MD, zcela nesystematická. Neřeší problém vysokých nároků na práci s daty ani snížení nákladů na výrobu nových značek. „Domníváme se, že princip trvalého přidělení SPZ konkrétní osobě by výrazně zkomplikoval identifikaci vozidel a zvýšil by administrativní náročnosti,“ říká JUDr. Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Navíc se registrační značka přidělením konkrétní osobě velmi přiblíží k osobnímu údaji, protože umožní jednodušší identifikaci osoby.
Jako nejvýhodnější a nejméně nákladné řešení doporučuje ČAP a ČKP zavést systém trvalého přidělení jedné SPZ konkrétnímu vozidlu po celou dobu jeho registrace v ČR, bez ohledu na změnu osoby vlastníka či jeho bydliště. SPZ by pak byla jedinečným a trvalým identifikátorem konkrétního vozidla.
Z analýzy ČKP vyplývá, že v roce 2009 bylo provedeno téměř 800 tisíc změn vlastníků vozidla a zhruba 300 tisíc výměn SPZ. Navrhovaný systém by výrazně zefektivnil administrativní činnost spojenou s těmito změnami a zároveň by snížil náklady na výrobu nových SPZ. Díky neměnnosti a stálosti údajů o vozidle by se snížila chybovost dat. Ve všech případech by se zjednodušila identifikace vozidla, např. při všech úkonech vůči registru vozidel, při šetření dopravních nehod, u likvidace pojistných událostí, při pátrání po odcizených vozidlech apod.
„Přidělování SPZ motorovým vozidlům trvale je princip, jehož efektivitu dokládá dlouhodobá zkušenost v zahraničí, například ve Švédsku, Finsku,v Itálii, nově i ve Francii. Zároveň nevylučujeme ani možnost zavedení moderních personifikovaných SPZ zájemcům za poplatek, ovšem za předpokladu, že by současně platila i standardní SPZ,“ doplňuje Ing. Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
ČAP
Komentáře
Přidat komentářSPZ na Osobu
Došlo by hlavně ke snížení počtu pojistných smluv a to se pojišťovnám nelíbí.