První cesty jsou omezeny na malou část rodného města značky Tesla Austinu a na předním sedadle spolujezdce jede lidský "bezpečnostní monitor". Uživatelům s předběžným přístupem je účtována paušální sazba 4,20 USD za jízdu, uvedl Musk ve svém příspěvku na sociálních sítích.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance Talk: U mikrofonu Martin Jelínek
Test pro pošramocenou reputaci Tesly
Nenápadné zavedení oproti už historickým velkolepým vyhlášením, protože zpočátku bude nasazena jen hrstka vozidel, bylo nicméně velmi očekáváno investory, kteří spoléhají na to, že nová obchodní linie oživí společnost poničenou klesajícími tržbami a odporem spotřebitelů vůči Muskovi a jeho nedávným politickým aktivitám. „Toto je první skutečný test, okamžik pravdy,“ řekl v rozhovoru Gene Munster, řídící partner společnosti Deepwater Asset Management. „Cokoli se stane, bude zesíleno, zejména to negativní. V sázce je hodně.“ Generální ředitel Tesly sází budoucnost společnosti na autonomní řízení, umělou inteligenci a humanoidní roboty, tedy jistě na rušné, ale stále z velké části neprobádané trhy.
Omezený provoz s bezpečnostními opatřeními
Zatímco sama Tesla nezveřejnila mnoho podrobností o zavedení, někteří cestující s prvotním přístupem prozradili, že robotaxi bude k dispozici každý den od 6 hodin ráno do půlnoci na několika čtverečných mílích geograficky ohraničené oblasti města, bez zahrnutí letiště. Služba může být omezena nebo nedostupná za špatného počasí a Tesla bude používat bezpečnostní monitory, a potenciálně i dálkové ovládání. Videa ukázala, jak autonomní vozidla úspěšně zvládají řadu typicky všedních řidičských úkolů, jako je parkování na ulici a zastavování pro chodce. Některé z živých přenosů a příspěvků ukazovaly tlačítka, která mohou lidé ve vozidlech použít k zastavení vozidla, zastavení v jízdním pruhu a kontaktování podpory.
Tesla v předchozích měsících zintenzivnila testování v hlavním městě státu Texas, kde byla pravidelně vídána SUV vozidla Model Y s výrobní značkou v jižní a jihovýchodní části města. Musk uvedl, že Tesla zpočátku bude mít 10 až 20 autonomních vozidel, než se během několika měsíců rozšíří flotila na tisíc aut, a později představí účelově postavený Cybercab bez pedálů a volantu. Generální ředitel má za sebou historii přehnaných slibů v oblasti autonomie. Poté, co v roce 2016 naznačil možnost autonomního servisu pro automobily v obchodním plánu, o tři roky později řekl, že zákazníci Tesly budou moci využívat vozidla jako robotaxi do roku 2020.
Tesla již dlouho nabízí systém nazvaný Full Self Driving, který navzdory názvu vyžaduje neustálý dohled řidiče a nedělá vozidla autonomními. Společnost uvedla, že bude provozovat svou síť robotaxi pomocí "nekontrolované" verze softwaru, která nebude vyžadovat monitorování lidského řidiče.
Mohlo by vás zajímat: ČKP: Počet pojištěných vozidel přesáhl 9,6 milionu
Bezpečnost je zásadním faktorem při provozu automobilů bez řidiče. Incidenty, které zraní nebo zabijí lidi, mohou přinést nejen regulační zásahy a negativní pozornost společnosti, ale také proces zavádění autonomního řízení podstatně zbrzdit. Společnost Cruise, dnes již zaniklá autonomní společnost General Motors Co., uzemnila svou flotilu koncem roku 2023, a v Kalifornii jí byla pozastavena provozní licence po nehodě, při níž byl zraněn chodec. Společnost Uber Technologies Inc. přestala testovat samořídící vozidla poté, co jedno z jejích SUV v roce 2018 srazilo a zabilo chodce v Arizoně. Austin se stal obecně klíčovým místem pro provoz autonomních vozidel. Společnost Waymo, kterou vlastní mateřská společnost Googlu Alphabet Inc., se ve městě rozšiřuje díky partnerství s Uberem. Amazon.com Inc.'s Zoox tam také testuje.
Jak chce Tesla dálkově ovládat robotaxi?
Generální ředitel Elon Musk už dříve uvedl, že společnost je "velmi paranoidní", pokud jde o bezpečnost, a že jeho lidé budou flotilu sledovat na dálku. Vzdálený přístup a ovládání, známé v oboru jako "teleoperace", je v různé míře využíváno hrstkou startupů robotaxi působících po celém světě. Teleoperace je ovládání strojů lidmi na jiném místě, obvykle přes bezdrátovou síť. Slouží k trénování robotů, aby pracovali autonomně, sledovali jejich autonomní aktivitu a v případě potřeby převzali kontrolu. Protože globální průmysl robotaxi je stále v testovacím režimu, teleoperace se často používá k zásahu, když si vozidlo není jisté, co má dělat.
Řízení vozidel na dálku na veřejných komunikacích má velký potenciální problém: spoléhá se na mobilní datové připojení, které může selhat nebo fungovat se zpožděním a v nebezpečných situacích odpojit vozidlo od vzdáleného řidiče. Philip Koopman, profesor inženýrství na Carnegie Mellon University a expert na bezpečnost autonomních vozidel, řekl, že tento přístup by mohl fungovat pro malé testovací nasazení 10 vozidel, jako je nynější počáteční úsilí Tesly v Austinu, ale teleoperaci nazval "inherentně nespolehlivou technologií". „Nakonec ztratíte spojení přesně v tu nejhorší dobu,“ řekl. „Pokud jste si poctivě udělali domácí úkol, nikdy se to nestane u 10 aut. S milionem aut se to bude dít každý den.“
V květnu řekl Elon Musk pro CNBC, že robotaxi bude fungovat pouze v bezpečných částech Austinu, bude se vyhýbat obtížným křižovatkám a bude využívat lidi k monitorování vozidel. Co tito telekomunikační operátoři mají dělat, není jasné. Roky uvnitř Tesly manažeři společnosti očekávali, že budou používat teleoperátory, kteří by mohli převzít šoférování v případě potíží, řekl jeden člověk obeznámený s touto záležitostí. Například, pokud by robotaxi uvízlo v přeplněné pěší zóně a bylo zmatené z toho, co dělat dál, mohl by ho převzít a řídit lidský teleoperátor. Tesla inzerovala nabídku pozic v teleoperaci s tím, že společnost potřebuje schopnost "přistupovat a ovládat" autonomní vozidla a humanoidní roboty na dálku. Takoví zaměstnanci mohou "na dálku provádět složité a složité úkoly," uvádí se v reklamách.
Mohlo by vás zajímat: I ČSOB Pojišťovna používá inovativní řešení pro stanovení tržní ceny bytu
Právníci v pohotovosti
V Texasu čelí Tesla několika omezením pro provoz autonomních vozidel. Vozidla bez řidiče musí být vybavena kamerami, mít pojištění a dodržovat pravidla silničního provozu. Licence pro spolujízdu není v současné době vyžadována. Skupina demokratických texaských zákonodárců dokonce žádala Teslu, aby odložila spuštění robotaxi do září, kdy má vstoupit v platnost nový zákon o autonomním řízení. Přání nebylo vyslyšeno, i když v provozu je zatím opravdu jen hrstka autonomních vozů Tesla.
Na federální úrovni úřady podnikají kroky k usnadnění nasazení autonomních vozidel bez ovládacích prvků řidiče, jako jsou volanty nebo pedály. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu tento měsíc uvedl, že zefektivní proces získání výjimky pro taková vozidla, což podle současné politiky vedlo ke zdlouhavým dobám zpracování, které mohou trvat roky.
Počátek nové éry dopravy
Spuštění Tesly robotaxi v Austinu představuje významný milník v rozvoji autonomní dopravy, i když zatím v omezeném rozsahu. Úspěch nebo neúspěch tohoto projektu může výrazně ovlivnit tempo přijetí samořídících vozidel po celém světě, ale i související regulační a legislativní proces pro jejich provoz. Pro Teslu jde o klíčový test její technologie a obchodního modelu, který může rozhodnout o budoucím směřování společnosti i jejího image v době, kdy čelí rostoucímu tlaku investorů i regulátorů. Světová známost značky Tesla ovšem může ovlivnit přístup a názor veřejnosti na autonomní řízení na všech kontinentech.
Komentáře
Přidat komentář