Jak vnímají manažeři vliv umělé inteligence ve finančních službách?


			Jak vnímají manažeři vliv umělé inteligence ve finančních službách?

Naprostá většina rakouských manažerů s rozhodovací pravomocí v bankovním a pojišťovacím sektoru očekává v důsledku příchodu umělé inteligence (AI) zásadní změny. Podle aktuálního průzkumu však pouze polovina z nich předpokládá, že to bude platit i pro jejich vlastní praxi. Největší potenciál aplikací AI je spatřován především v analýze dat a predikcích, odhalování podvodů a zlepšování bezpečnosti a také v automatizovaných interakcích se zákazníky.

77 % ze 101 dotázaných manažerů z rakouského finančního a pojišťovacího sektoru očekává, že umělá inteligence (AI) přinese do jejich odvětví velké nebo dokonce zásadní změny. Naproti tomu pro jejich vlastní společnost takovou proměnu očekává pouze polovina z nich. Vyplývá to z průzkumu, který v březnu a dubnu 2024 provedla společnost TQS Research & Consulting pro poskytovatele IT služeb Tietoevry Austria. 2/3 respondentů pracují pro banky, 21,8 % pro pojišťovny a 10,9 % pro další poskytovatele finančních služeb.


Mohlo by vás zajímat: Václav Geletič: Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika


„Typický vzorec“ na začátku procesu změny

Robert Kaup, generální ředitel společnosti Tietoevry Austria, vidí rozdíl mezi očekáváním v odvětví a ve vlastní společnosti jako „typický vzorec“ na začátku procesů změn: „Lidé mají tendenci vnímat vliv a účinky silněji v jiném než ve vlastním prostředí.“ Podle jeho názoru však čísla ze studie také ukazují jasně otevřenost finančního a pojišťovacího sektoru vůči AI. „Stojíme na prahu nové éry, kdy AI nejen optimalizuje procesy, ale také revolučně mění celé obchodní modely,“ vyjádřil se doslova Robert Kaup. V souvislosti s nasazením AI očekává 59 % respondentů spíše silné změny, 18 % dokonce revoluční: vidí potenciál zásadní reorganizace uspořádání odvětví. Pouze necelá čtvrtina (23 % respondentů) se domnívá, že dopad AI bude omezený.

Analýza dat, prognózování, bezpečnost, interakce se zákazníky

Které oblasti považují firmy za nejvýznamnější a relevantní pro nasazení AI? 46 % respondentů odpovídá: analýza dat a prognózování. „AI umožňuje analýzu velkého množství dat a přesné předpovědi (např. chování zákazníků nebo hodnocení rizik), což podporuje strategické rozhodovací procesy a zvyšuje provozní efektivitu,“ komentují výstupy zástupci společnosti Tietoevry.

37 % účastníků studie uvádí využití AI pro odhalování pokusů o podvod a lepší bezpečnostní opatření na ochranu firemních a zákaznických dat. Velmi podobné zastoupení (42 %) mají zastánci působnosti pro umělou inteligenci hlavně v oblasti automatizované interakce se zákazníky. Dalšími zmiňovanými sférami už s poněkud menší podporou účastníků byly v anketě automatizace interních procesů, personalizovaná doporučení produktů konkrétním klientům, efektivní vývoj software, integrace AI do podnikového software a jiné.


Mohlo by vás zajímat: ČNB: Jaká byla úspěšnost odborných zkoušek za 3Q 2024?


Velká důvěra ve vlastní data, software většinou aktuální

Důvěra ve vlastní firemní data je mezi finančními manažery vysoká: 63 % jim důvěřuje „zcela“ a zbývajících 37 % jim důvěřuje „do jisté míry“. Žádný respondent se nevyjádřil o datech své společnosti negativně. „To je živná půda pro inovace zaměřené na budoucnost a založené na datech,“ šíří optimismus Kaup z firmy Tietoevry Austria. „Spolehlivá databáze urychluje realizaci projektů digitalizace a podporuje investice do neustálé optimalizace kvality dat.“

45 % respondentů v anketě hodnotí software používaný v jejich společnosti jako „moderní“, dalších 23 % dokonce jako „aktuální a špičkový“. Podle 32 % účastníků splňuje firmou využívaný SW jako „splňující svůj účel“. Nikdo neoznačil současný podnikový software za „zastaralý“.

Zprávu „Měnící se rakouský finanční sektor“ si můžete stáhnout ZDE

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články