77 % ze 101 dotázaných manažerů z rakouského finančního a pojišťovacího sektoru očekává, že umělá inteligence (AI) přinese do jejich odvětví velké nebo dokonce zásadní změny. Naproti tomu pro jejich vlastní společnost takovou proměnu očekává pouze polovina z nich. Vyplývá to z průzkumu, který v březnu a dubnu 2024 provedla společnost TQS Research & Consulting pro poskytovatele IT služeb Tietoevry Austria. 2/3 respondentů pracují pro banky, 21,8 % pro pojišťovny a 10,9 % pro další poskytovatele finančních služeb.
Mohlo by vás zajímat: Václav Geletič: Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
„Typický vzorec“ na začátku procesu změny
Robert Kaup, generální ředitel společnosti Tietoevry Austria, vidí rozdíl mezi očekáváním v odvětví a ve vlastní společnosti jako „typický vzorec“ na začátku procesů změn: „Lidé mají tendenci vnímat vliv a účinky silněji v jiném než ve vlastním prostředí.“ Podle jeho názoru však čísla ze studie také ukazují jasně otevřenost finančního a pojišťovacího sektoru vůči AI. „Stojíme na prahu nové éry, kdy AI nejen optimalizuje procesy, ale také revolučně mění celé obchodní modely,“ vyjádřil se doslova Robert Kaup. V souvislosti s nasazením AI očekává 59 % respondentů spíše silné změny, 18 % dokonce revoluční: vidí potenciál zásadní reorganizace uspořádání odvětví. Pouze necelá čtvrtina (23 % respondentů) se domnívá, že dopad AI bude omezený.
Analýza dat, prognózování, bezpečnost, interakce se zákazníky
Které oblasti považují firmy za nejvýznamnější a relevantní pro nasazení AI? 46 % respondentů odpovídá: analýza dat a prognózování. „AI umožňuje analýzu velkého množství dat a přesné předpovědi (např. chování zákazníků nebo hodnocení rizik), což podporuje strategické rozhodovací procesy a zvyšuje provozní efektivitu,“ komentují výstupy zástupci společnosti Tietoevry.
37 % účastníků studie uvádí využití AI pro odhalování pokusů o podvod a lepší bezpečnostní opatření na ochranu firemních a zákaznických dat. Velmi podobné zastoupení (42 %) mají zastánci působnosti pro umělou inteligenci hlavně v oblasti automatizované interakce se zákazníky. Dalšími zmiňovanými sférami už s poněkud menší podporou účastníků byly v anketě automatizace interních procesů, personalizovaná doporučení produktů konkrétním klientům, efektivní vývoj software, integrace AI do podnikového software a jiné.
Mohlo by vás zajímat: ČNB: Jaká byla úspěšnost odborných zkoušek za 3Q 2024?
Velká důvěra ve vlastní data, software většinou aktuální
Důvěra ve vlastní firemní data je mezi finančními manažery vysoká: 63 % jim důvěřuje „zcela“ a zbývajících 37 % jim důvěřuje „do jisté míry“. Žádný respondent se nevyjádřil o datech své společnosti negativně. „To je živná půda pro inovace zaměřené na budoucnost a založené na datech,“ šíří optimismus Kaup z firmy Tietoevry Austria. „Spolehlivá databáze urychluje realizaci projektů digitalizace a podporuje investice do neustálé optimalizace kvality dat.“
45 % respondentů v anketě hodnotí software používaný v jejich společnosti jako „moderní“, dalších 23 % dokonce jako „aktuální a špičkový“. Podle 32 % účastníků splňuje firmou využívaný SW jako „splňující svůj účel“. Nikdo neoznačil současný podnikový software za „zastaralý“.
Zprávu „Měnící se rakouský finanční sektor“ si můžete stáhnout ZDE
Komentáře
Přidat komentář