Přinášíme konkrétní výstupy z ankety podrobněji:
- Používání internetu: 88 % Němců použilo internet v posledních 3 měsících. Z osob mladších 50 let používají web prakticky všichni (100 %) a z osob ve věku 50 až 64 let stále ještě celých 94 %. Ve věkových skupinách nad touto hranicí je to již méně: 65 % lidí ve věku 65 až 74 let bylo v posledních třech měsících online; ve věku 75 let a více to bylo 58 % lidí.
- Posílání e-mailů: Téměř každý, kdo používá internet, umí také posílat e-maily. Tato základní digitální kompetence je tedy na vrcholu. 94 % respondentů v anketě se považuje (v podstatě) za schopné to udělat, a tato hodnota je vysoká napříč všemi věkovými skupinami.
- Internetová rešerše/vyhledání informací: Jak najdu na internetové síti informace, které potřebuji? 90 % uživatelů internetu je přesvědčeno, že ví, jak na to. Naprostá většina generace mladší 50 let (95 %) tuto dovednost ovládá. Jak používat vyhledávače ví 90 % lidí ve věku 50-64 let, a také tři čtvrtiny starších lidí (64-74 let: 75 %; 75 let a více: 77 %).
- Uskutečňování videohovorů: Během pandemie covidu-19 zažívaly soukromé telefonické videohovory boom. V současné době se vyjadřují přibližně dvě třetiny uživatelů internetu a účastníků ankety (68 %), že je jim známo, jak vést videohovor. Jak už v této problematice obecně platí, čím mladší lidé, tím jsou v této oblasti zkušenější. 80 % lidí ve věku 16 až 29 let, 71 % ve věku 30 až 49 let, 69 % ve věku 50 až 64 let, 58 % ve věku 65 až 74 let a 45 % ve věku 75 let ve studii prohlásilo, že ví, jak uskutečnit videohovor.
- Nastavení/instalace zařízení: Nový aparát – tiskárna, smartphone, PC. Na začátku je třeba prakticky každé zařízení nejprve nastavit, než je možné ho používat. Kdo to obvykle zvládne sám bez externí asistence? Celkem 56 % lidí, kteří používají internet, si dokáže svá zařízení nainstalovat samostatně. Zejména senioři to však často nedokážou: pouze 15 % osob ve věku 75 let a více se dokáže bez cizí pomoci postarat o prvotní nastavení techniky.
Digitální dovednosti byly hlavním tématem letošního festivalu Digitaltagu, konaného 16. června. Na více než 1 500 zahrnutých akcích se pořadatelé zaměřili především na snižování strachu z používání a manipulace s technikou, vysvětlování datové džungle a na bezpečné využívání digitálních nabídek. Společnost Bitkom se Digitaltagu zúčastnila jako partner. Prezident Achim Berg na okraj této události i na základě výše popsané ankety řekl: „Naprostá většina lidí v Německu používá digitální technologie jako samozřejmost – pro mnohé však digitalizace probíhá příliš rychle a oni s vývojem nestíhají držet krok. Musíme proto zlepšit výuku digitálních a mediálních dovedností od dětství až po stáří.“
Mohlo by vás zajímat: Klenotnická aliance v USA hlásí nejvyšší počet trestných činů v historii
Paleta celonárodní nabídky na Digitaltagu sahá pravidelně od workshopů, seminářů a tematicky zaměřených panelů až po dny otevřených dveří. Za Digitaltagem stojí iniciativa Digital für alle („Digitál pro všechny") - široká aliance 28 organizací z občanské společnosti, a sfér kultury, vědy, obchodu, sociální péče i veřejného sektoru. Společným cílem iniciativy je podpora digitální dovednosti a vzdělanosti v Německu.
Komentáře
Přidat komentář