Jak jsou evropské pojišťovny aktivní v on-line prostředí?


			Jak jsou evropské pojišťovny aktivní v on-line prostředí?

Podle nejnovější analýzy poradenské společnosti Mount Onyx ve spolupráci s vídeňskou univerzitou jsou čtyři největší evropské pojišťovací skupiny – Allianz, Generali, AXA a Mnichovská zajišťovna – nejčilejší i na internetu. Mají aktuálně nejsilnější prodejní on-line kanály na starém kontinentu.

Podobný průzkum se ještě doposud nerealizoval. Předmětem zájmu byla analýza celkem 439 on-line kanálů různých pojišťoven, 214 velkých srovnávačů (agregátorů a on-line makléřů), stejně jako 47 největších InsurTech firem v oblasti privátního i korporátního businessu v jednatřiceti zemích na celém kontinentu.

Studie se zajímala o to, jak je která země aktivní na internetu, resp. v přímém prodeji. Předpokladem zohlednění ve studii bylo, aby finální vyhotovení pojistné smlouvy realizovala pojišťovna nebo přímo napojený obchodní partner přes internet (nebo také prostřednictvím telefonu, e-mailem, formou SMS, dokonce ještě i faxem).


Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Když chránit spotřebitele, tak z gruntu


Přitom platilo, že on-line sjednání pojištění zcela nebo částečně nahrazovalo osobní kontakt nebo jednání s poradcem, makléřem, bankovním úředníkem, popřípadě jiným „živým“ obchodním partnerem. Přitom takový kontakt ovšem mohl být dílčí částí celého procesu přímého prodeje.

Motivace klientů

Autoři studie odlišili dvě základní zákaznické motivace pro volbu konkrétního obchodního kanálu, kde si pojištění sjednají. Ty nejsou žádným překvapením.

Klienti, jež kladou důraz na individuální konstrukci produktů a kvalitní a intenzivní poradenství, si vybírají spíše klasické cesty uzavření smlouvy prostřednictvím pojišťovacího zprostředkovatele.


Mohlo by vás zajímat: Přírodní katastrofy: Pololetní škoda 41 miliard amerických dolarů


Jiná skupina zákazníků chce ale mít pojištění sjednané rychle, žádá jednoduché produkty dostupné operativně 24 hodin denně a je velmi cenově senzitivní. Nejde jim o detailní poradenství. Rozhodující je pro ně příznivé pojistné.

Tři skupiny pojišťoven podle on-line aktivit

Studie rozlišuje mezi třemi druhy on-line pojišťoven. Jednou z nich jsou hybridní on-line pojistitelé. Ti se zaměřují na navázání klientů a nabízejí jim produkty a služby bez aktivního marketingu za příznivějších podmínek. Většinou jde o plus minus desetiprocentní slevu ve srovnání s klasickým sjednáním. Do této kategorie spadá 59 procent ze 439 analyzovaných on-line strategií (přesně 258 institucí).


Mohlo by vás zajímat: Warren Buffet má zájem o zajišťovnu Brasil Re


Pasivní on-line pojišťovny cílí své nabídky na afinitní skupiny nových i stávajících klientů, kteří žijí internetem. Nové a jednoduché produkty se prodávají zpravidla pod vlastní značkou na své webové stránce za zvýhodněné ceny. Taková forma on-line odbytu může působit i jako exkluzivní on-line agent pojišťovny nebo jako srovnávač. V takových případech se však spíše soustředí na akvizici nových zákazníků. Také se tyto formy vyskytují jako dceřiné společnosti pojišťovacích skupin a značek. Každý čtvrtý zkoumaný kanál spadal do této kategorie pasivního on-line pojistitele (25,1 procenta).

Aktivní on-line pojišťovny chtějí především získat nové klienty. Pod extra značkou a za pomoci marketingových nástrojů a reklamy nabízí produkty s výraznou slevou až 30 procent. Aktivní kanály mohou být uspořádány i formou agregátoru s více pojišťovnami v pozadí. Do této kategorie zařadili analytici nakonec 72 subjektů, tedy 16,4 procenta.

Srovnávače všemi směry

V minulém roce byl největší podíl srovnávacích portálů v Západní Evropě (32,2 procenta), následovala Jižní Evropa s 28,5 procent. Za nimi se umístila s 22,4 procenta Východní Evropa a nakonec se 16,8 procenta Severní Evropa. Celkem bylo lokalizováno 214 největších portálů. Většina z nich má výhradně národní dosah.


Mohlo by vás zajímat: Kybernetické útoky stojí německé firmy 55 mld. eur


Jako příklad velmi rozvinutého trhu v oblasti agregátorů jmenovali autoři studie Velkou Británii, kde přes srovnávače běží bezmála 60 procent nových on-line obchodů. Nejvíce lidé porovnávají ceny v pojištění vozidel, pojištění domů a domácností. V Německu se realizuje přes agregátory na 40 procent nových on-line pojištění. Naopak například ve Švédsku si zatím tato forma sjednání příliš klientů nezískala. Autoři studie nicméně předpokládají, že tam mají srovnávače do budoucna velký potenciál.

Největší podíl on-line obchodních kanálů mezi pojistiteli mají Německo (43 cest, tj. necelých 10 procent v Evropě) a Nizozemsko (37 kanálů; 8,4 procenta). Z východních zemí zaujalo Polsko (6,4 procenta). Také většina z 31 InsurTech firem v oblasti B2C pochází z Německa (Německo 9, Velká Británie 5).

Mezinárodní aktivity

Více než dvě třetiny analyzovaných pojišťoven (67,4 procenta) jsou mezinárodně činné. Čtyři nejaktivnější v on-line prostředí jsou mezinárodní pojišťovací skupiny Allianz (je za každým desátým on-line kanálem), Generali (6,4 procenta), AXA (6,2 procenta) a Mnichovská zajišťovna (Munich Re). Zmíněná čtyřka je současně podle nejnovějšího vydání „100 Největších“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung/FAZ, 11. 7. 2017) nejsilnějšími pojišťovacími koncerny v Evropě.

Více než 40 procent mezinárodně činných on-line pojišťoven je ze Západní Evropy. Necelých 30 procent z nich je v německy mluvících teritoriích (Německo, Rakousko, Švýcarsko). Celkově sídlí v Evropě 33 pojišťovacích skupin činných prostřednictvím on-line kanálu ve více než jedné zemi.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články