Jaké vlastnosti zaměstnanců jsou dnes nejvíce ceněné?


			Jaké vlastnosti zaměstnanců jsou dnes nejvíce ceněné?
30.1.2025 Zahraničí

Flexibilita, přizpůsobivost, soft skills, jako je schopnost pracovat v týmu a empatie: zejména tyto vlastnosti budou podle výsledků nedávného rakousko-německého průzkumu mezi manažery na trhu práce stále důležitější.

Z dalších výstupů vyplynulo, že 8 z 10 manažerů se domnívá, že individuální přístup k zaměstnancům ve firmě je možný. Zvláště otevřený je tomu finanční sektor. Každý čtvrtý manažer je toho názoru, že flexibilita a přizpůsobivost zaměstnanců bude stále důležitější. Vyplývá to z dotazování pro nejnovější vydání Hernstein Management Report.

„Zvýšená složitost, stále kratší inovační cykly a četné otřesy i v prostředí, které bylo dříve považováno za bezpečné, často vyžadují rychlá a nekonvenční rozhodnutí, aby se zachovala ekonomická konkurenceschopnost,“ komentuje Michaela Kreitmayer, vedoucí oddělení poradenství, řízení projektů a prodeje společnosti Hernstein. Měkké dovednosti, tedy soft skills, jako je týmová práce a empatie, následují jako další v pořadí s 22 %. Na třetím místě se s 16 % umístily „technické a digitální dovednosti“. Takzvané hard skills, tedy zejména odborné znalosti, uvedlo pouze 5 % respondentů.


Mohlo by vás zajímat: Martin Diviš bude i nadále prezidentem České asociace pojišťoven


Na dalších místech v pořadí „bodovaly“ také samostatnost (12 %), vlastní přínos a koncepční přístup (10 %), pracovitost a motivace (rovněž 10 %). Pod 10 % byly zastoupeny rovněž spolehlivost, výdrž a odolnost, vůle dále se vzdělávat nebo dokonce používání AI (zde 6 %). Kupodivu rychlost získala mezi účastníky ankety jen 2 %.  Pro účely zprávy provedla společnost Triple M Matzka Markt- und Meinungsforschung v červenci a srpnu 2024 on-line průzkum mezi 1 600 manažery a podnikateli, z toho 600 v Rakousku a 1 000 v Německu. Výsledky byly zveřejněny na sklonku minulého roku.

Zohledňují popisy nabízených pracovních míst silné a slabé stránky?

Další otázkou pro manažery-respondenty byla: Do jaké míry popisy pracovních míst zohledňují silné a slabé stránky zaměstnanců? 16 % (Rakousko: 13; Německo: 17) z oslovených uvádí, že v jejich společnosti je tato skutečnost již „velmi silně“ zohledněna, dalších 45 % (Rakousko: 47; Německo: 43) uvádí, že „spíše zohledněna“. Podle expertky Kreitmayer má pro firmy i pro zaměstnance smysl zohledňovat silné a slabé stránky, a to zejména pokud jde o interní přidělování pracovních míst. Jednoduché příklady: kreativní, ale méně strukturovaní lidé se příliš nehodí pro organizační funkci, anebo introvertní člověk není ideálním kandidátem na pozici prodejce.

Firma se dnes přizpůsobuje zaměstnancům

Podle 12 % zúčastněných manažerů ve studii je velmi pravdivé tvrzení, že definice pracovních pozic, oddělení nebo dokonce celá firma se přizpůsobuje zaměstnancům; 32 % respondentů má takový názor „do jisté míry“ – celkem tedy 44 %. Podle poskytnutých informací je toto tvrzení častější v Německu než v Rakousku: „Celých 47 % německých manažerů uvádí, že toto tvrzení platí pro jejich společnosti. V Rakousku je srovnatelný údaj o něco nižší, a sice 41 %,“ uvádí přesnější lokální hodnoty Kreitmayer ze společnosti Hernsein.

Individuální přístup k zaměstnancům je v kurzu

8 z 10 dotázaných manažerů se domnívá, že individuální přístup k zaměstnancům je proveditelný: na šestibodové škále jej 14 % označuje za „velmi proveditelný“ („1“), dalších 32 % a 34 % se řadí do skupin stále poměrně vysoké proveditelnosti „2“ a „3“. „Čím vyšší je hierarchická úroveň, tím pravděpodobněji je možnost individuálního přístupu vnímána. Zatímco 62 % majitelů firem považuje tento přístup za velmi nebo do jisté míry možný, z nižšího managementu je tohoto názoru pouze 38 %,“ shrnuje Kreitmayer.


Mohlo by vás zajímat: Klasický, nebo vyvýšený okruh? Češi mají raději rozhled a preferují klasiku


Finanční služby jsou obzvláště „individuálně zaměřené“

Podle údajů se ukazuje diferencovaný obraz podle odvětví: Předpoklad, že individuální přístup je možný, je rozšířen zejména v sektoru finančních služeb a v sektoru ostatních služeb. „Nadprůměrnou skepsi“, jak uvádí zpráva, lze nalézt naopak mezi manažery v cestovním ruchu a ve veřejném sektoru. Ten je však silně charakterizován zákonem o veřejných službách, „který může omezovat prostor pro jednání nebo být alespoň tak vnímán“.

Podrobnější informace lze nalézt ve zprávě ve formátu PDF na webových stránkách společnosti Hernstein ZDE.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články