Němci chtějí dálkově řízená auta, ale jen ve vyhrazených pruzích


			Němci chtějí dálkově řízená auta, ale jen ve vyhrazených pruzích
29.4.2025 Zahraničí

Téměř polovina Němců je už připravena svěřit své cestování vozidlům bez řidiče, která jsou ovládána na dálku z řídicího centra. Většina však požaduje jasné odlišení těchto vozidel a jejich oddělení od běžné dopravy. Zatímco v USA a Číně již technologie míří do ulic, Evropa tak nadále zůstává opatrná.

Představte si, že si objednáte taxi přes aplikaci. Přijede prázdné auto bez řidiče, ale není autonomní samo o sobě: ovládá ho člověk sedící v řídicím centru pomocí kamer, senzorů a internetové 5G sítě. Přesně takovou budoucnost mobility by mohla mít i Evropa, pokud by se technologii podařilo úspěšně otestovat a legislativně vymezit. A pokud bude ji veřejnost akceptovat…


Mohlo by vás zajímat: 2024: Aviva má provozní zisk 20 %. R+V Versicherung rostlo předepsané pojistné


Německo: akceptace s výhradami

Digitální sdružení Bitkom proto před nedávnem analyzovalo stupeň přijetí takové technologie prostřednictvím studie (1 005 osob-respondentů ve věku od 16 let v Německu). Účastníkům předkládala představu: auto objednané přes aplikaci přijede bez řidiče a pomocí dálkového ovládání z centrály doveze nastupující pasažéry do cíle. Dokázali byste nastoupit?

Ze studie vyplynulo, že 49 % Němců zná pojem dálkově ovládaného řízení, ale 47 % o něm zatím ještě neslyšelo. Téměř polovina Němců si dokáže představit, že by cestovala v takovém dálkově řízeném vozidle (46 %). „Dálkově řízené systémy představují velké příležitosti pro inovativní možnosti formy dopravy a mohou tak posílit i Německo jako centrum mobility,“ hodnotí technologii výkonný ředitel Bitkomu Bernhard Rohleder.

7 z 10 dotázaných se ovšem domnívá, že by měly existovat speciální jízdní pruhy pro dálkově řízená a autonomní vozidla (70 %). Tři čtvrtiny také považují za rozumné, aby samořídící nebo dálkově ovládaná vozidla byla jako taková zvenčí rozpoznatelná (77 %). „Viditelné označení dálkově řízených vozidel může pomoci odstranit přetrvávající výhrady. A analýza jejich příležitostí a rizik v reálném provozu pomůže lépe porozumět jejich dopadu na bezpečnost silničního provozu,“ říká Rohleder.

Nasazení v Německu je zatím omezeno na testovací provoz. Spolkové ministerstvo dopravy zveřejnilo už v loňském roce 2024 návrh nařízení o dálkovém řízení. Zůstává však zatím s otazníkem, zda se díky tomu dálkově řízená vozidla stanou realitou i na německých silnicích.


Mohlo by vás zajímat: Změny ve vedení AON: Greg Case se stal prezidentem společnosti


USA a Čína udávají tempo

Největšího pokroku v této technologii zatím dosáhly USA, Čína a možná trochu překvapivě i Izrael. V zámoří už není dálkové řízení vozidel žádné sci-fi. V USA už společnosti jako Waymo a Cruise provozují komerční služby v některých městech se zaměřením na robotaxi. Robotaxi hodlá letos na prahu léta zprovoznit také Elon Must se svou Teslou. Čína silně investuje do infrastruktury na dálkové řízení a intenzivně testuje technologii v logistických a průmyslových areálech. Postupně nicméně chce dálkově řízená auta zapojit na komerční bázi do běžného provozu na silnicích v rámci mobility (taxi, sdílená auta, doručování apod.). Další zajímavý hráč je Izrael: jeho motivace na vývoji technologie je hlavně vojenského rázu: hodlají dálkově řízená vozidla různého druhu využívat v nebezpečných zónách pro práci i dopravu, nebo také pro humanitární mise či evakuaci.

Výzvy pro pojišťovny

I když Evropa postupuje pomaleji než USA či Čína, dálkově řízená vozidla jsou nepochybně součástí budoucnosti mobility. Pro jejich úspěch bude klíčové získat důvěru veřejnosti a vytvořit odpovídající regulatorní rámec. A také připravit pojistný trh na nová rizika a příležitosti, které tato technologie přinese. Bude třeba vyřešit otázky odpovědnosti při nehodách, dostupnosti potřebných dat k posouzení škodního děje, ošetřit kybernetická rizika a stanovit nové modely oceňování rizik. Zatímco klasické autopojištění pracuje s profily řidičů, u dálkově řízených vozidel bude klíčová spolehlivost technologie a kvalita připojení.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články