Pokud by autonomně řízenými auty riziko nehod oproti dnešku „jen“ nestouplo, je pro jejich zavedení 9 % respondentů. Dalších 18 % účastníků ankety by souhlasilo se zavedením jen v případě, kdy by tím došlo k určitému snížení nebezpečí. A pětina dotázaných by provoz autonomních vozidel schválila, pokud by se riziko nehod díky tomu přiblížilo nule.
Mohlo by vás zajímat: Swiss Re Institute: TOP 10 pojistných trhů ve světě v roce 2022
Velké rozdíly byly ve studii zjištěny mezi pohlavími, věkovými skupinami účastníků, a rovněž mezi spolkovými zeměmi. Ženy jsou vůči autonomním vozům daleko zdrženlivější než muži: 36 % z nich odmítá obecně jejich zavedení, zatímco u mužů je takto „negativně nastavených“ jen 29 %. Ještě větší diference byly zaznamenány mezi generacemi. Zatímco jen 24 % dospělých osob do 55 let autonomní auta celkově odmítá, u ještě starší kategorie je to bezmála dvojnásobek (43 %).
Zjevné rozdíly se objevily v porovnání spolkových zemí. Nejsilnější opozice proti autonomním vozidlům je podle pojišťovny Huk-Coburg ve Šlesvicku-Holštýnsku. Tam deklarovali 4 z 10 oslovených (40 %), že autonomní provoz odmítají. Podobně vysoká je nechuť i v Braniborsku (39 %) a v Sasku (36 %). Naproti tomu v Sársku je oponentů jen 24 %; v Bavorsku je odpůrců 28 %, a tedy druhé nejnižší zastoupení v celé SRN. „Z výsledků vyplývá, že autonomní ježdění má šanci na široké přijetí veřejností jen tehdy, bude-li spojeno s větší bezpečností provozu,“ shrnuje Jörg Rheinländer, člen představenstva Huk-Coburg.
Mohlo by vás zajímat: Budoucnost povinného ručení? Sledovací zařízení v autě spočítá cenu
Závislost na nájezdu kilometrů
Na druhé straně existují jen nepatrné rozdíly při odmítání autonomních vozidel u těch, kdo jezdí autem jen málo, a těmi, kdo naopak polykají velké porce kilometrů. 36 % těch šoférů, kteří ujedou méně než 1 000 km ročně, odmítá autonomní provoz. V případě motoristů s nájezdem více než 20 000 kilometrů ročně je jejich podíl 34 %, což je minimální rozdíl. Pozoruhodně nízké zastoupení nepřátel autonomního ježdění je mezi těmi, kdo nevlastní řidičský průkaz S 24 % nevstřícnými účastníky ankety je to téměř o polovinu méně než těch, kteří formulovali své výhrady proti nové technice v celoněmeckém průměru (32 %).
Mohlo by vás zajímat: Karel Waisser: Přijde sebereflexe těch, co Slavii zakázali pojišťovat cizince?
O studii
Studie mobility z dílny německé pojišťovny Huk-Coburg byla uskutečněna on-line prostřednictvím agentury YouGov Deutschland GmbH na vzorku 4 042 osob v lednu a v únoru 2023. Výsledky ankety mají reprezentativní charakter pro zúčastněné spolkové země a celkovou populaci Německa ve věku 16+.
Komentáře
Přidat komentář