Němci vnímají autonomní vozidla se skepsí


			Němci vnímají autonomní vozidla se skepsí
20.9.2023 Zahraničí

Podle aktuální studie mobility německé pojišťovny Huk-Coburg nechce bezmála třetina (32 %) obyvatelstva zavedení autonomních vozidel do provozu. Bezmála polovina německé populace (47 %) je naproti tomu připravena autonomní auta akceptovat, pokud tím nedojde ke zhoršení rizika nehod nebo naopak přinesou zlepšení dopravní bezpečnosti.

Pokud by autonomně řízenými auty riziko nehod oproti dnešku „jen“ nestouplo, je pro jejich zavedení 9 % respondentů. Dalších 18 % účastníků ankety by souhlasilo se zavedením jen v případě, kdy by tím došlo k určitému snížení nebezpečí. A pětina dotázaných by provoz autonomních vozidel schválila, pokud by se riziko nehod díky tomu přiblížilo nule. 


Mohlo by vás zajímat: Swiss Re Institute: TOP 10 pojistných trhů ve světě v roce 2022


Velké rozdíly byly ve studii zjištěny mezi pohlavími, věkovými skupinami účastníků, a rovněž mezi spolkovými zeměmi. Ženy jsou vůči autonomním vozům daleko zdrženlivější než muži: 36 % z nich odmítá obecně jejich zavedení, zatímco u mužů je takto „negativně nastavených“ jen 29 %. Ještě větší diference byly zaznamenány mezi generacemi. Zatímco jen 24 % dospělých osob do 55 let autonomní auta celkově odmítá, u ještě starší kategorie je to bezmála dvojnásobek (43 %).

Zjevné rozdíly se objevily v porovnání spolkových zemí. Nejsilnější opozice proti autonomním vozidlům je podle pojišťovny Huk-Coburg ve Šlesvicku-Holštýnsku. Tam deklarovali 4 z 10 oslovených (40 %), že autonomní provoz odmítají. Podobně vysoká je nechuť i v Braniborsku (39 %) a v Sasku (36 %). Naproti tomu v Sársku je oponentů jen 24 %; v Bavorsku je odpůrců 28 %, a tedy druhé nejnižší zastoupení v celé SRN. „Z výsledků vyplývá, že autonomní ježdění má šanci na široké přijetí veřejností jen tehdy, bude-li spojeno s větší bezpečností provozu,“ shrnuje Jörg Rheinländer, člen představenstva Huk-Coburg.


Mohlo by vás zajímat: Budoucnost povinného ručení? Sledovací zařízení v autě spočítá cenu


Závislost na nájezdu kilometrů

Na druhé straně existují jen nepatrné rozdíly při odmítání autonomních vozidel u těch, kdo jezdí autem jen málo, a těmi, kdo naopak polykají velké porce kilometrů. 36 % těch šoférů, kteří ujedou méně než 1 000 km ročně, odmítá autonomní provoz. V případě motoristů s nájezdem více než 20 000 kilometrů ročně je jejich podíl 34 %, což je minimální rozdíl. Pozoruhodně nízké zastoupení nepřátel autonomního ježdění je mezi těmi, kdo nevlastní řidičský průkaz S 24 % nevstřícnými účastníky ankety je to téměř o polovinu méně než těch, kteří formulovali své výhrady proti nové technice v celoněmeckém průměru (32 %).


Mohlo by vás zajímat: Karel Waisser: Přijde sebereflexe těch, co Slavii zakázali pojišťovat cizince?


O studii

Studie mobility z dílny německé pojišťovny Huk-Coburg byla uskutečněna on-line prostřednictvím agentury YouGov Deutschland GmbH na vzorku 4 042 osob v lednu a v únoru 2023. Výsledky ankety mají reprezentativní charakter pro zúčastněné spolkové země a celkovou populaci Německa ve věku 16+.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články