Osm z deseti Němců si už pojistilo rizika přes internet

Osm z deseti Němců si už pojistilo rizika přes internet
Osm z deseti Němců si už pojistilo rizika přes internet
23.12.2025 Zahraničí, Technologie

Digitální revoluce v pojišťovnictví nabírá obrátky. Naprostá většina německé populace má zkušenost s online sjednáním pojistky – mladší generace dokonce téměř stoprocentně. Srovnávací portály vévodí, ale pozornost si ale získává i přímý prodej pojištění pro kupované zboží. Zákazníci však rozhodně nerezignují na osobní kontakt a vyžadují citlivou rovnováhu mezi digitálním komfortem a lidským přístupem.

Několik kliknutí, pár základních údajů – a pojistná smlouva je na světě. Tato cesta se stala standardem pro naprostou většinu německé populace. Podle reprezentativního průzkumu digitálního svazu Bitkom mezi 1 003 respondenty od 16 let má už 83 % Němců zkušenost s uzavřením pojistné smlouvy online. Ještě výraznější je tento trend u mladších ročníků: ve věkové skupině 16 až 29 let sjednalo pojištění přes internet 88 % lidí, u třicátníků a čtyřicátníků dokonce 97 % a mezi padesátníky a začátkem šedesátky 94 %. I senioři nad 65 let se digitalizaci nebrání – nadpoloviční většina (55 %) má zkušenost s internetovým pojištěním.


Mohlo by vás zajímat: Univerzita Karlova podepsala memorandum se Slavia pojišťovnou


Srovnávací portály dominují, roste i nákup „na jeden klik"

Nejvyhledávanějším kanálem pro digitální sjednání pojištění jsou srovnávací portály typu Check24 nebo Verivox, které využilo už alespoň jednou 62 % respondentů s online zkušeností. Téměř polovina (47 %) pak uzavírala smlouvy přímo na webu konkrétní pojišťovny. Zajímavý fenomén představuje rostoucí popularita pojištění jako doplňkového produktu při nákupu – přibližně čtyři z deseti lidí (39 %) si pořídili pojistku přímo u internetového prodejce, například při koupi elektroniky nebo při rezervaci dovolené. Téměř stejný podíl respondentů (38 %) se obrátil na pojišťovacího zástupce či makléře digitální cestou a téměř čtvrtina (24 %) využila webové stránky banky. „Nikdy nebylo tak snadné samostatně porovnávat ceny a služby – to zvyšuje ochotu změnit poskytovatele. Pojišťovny dnes musí nabízet také dobré online služby, aby si zákazníky udržely a získaly nové,“ komentoval výsledky výkonný ředitel Bitkomu Bernhard Rohleder.

Co se týče konkrétních druhů pojištění, online kanál si získal příznivce především u jednodušších produktů. Pojištění domácích zvířat sjednala přes internet nadpoloviční většina (52 %), u stornopojištění cest a pojištění elektroniky je to téměř polovina respondentů (49 %, resp. 48 %). „Cesty a zájezdy se častěji rezervují online, zařízení se nakupují na internetu – často je možné si k tomu rovnou přikoupit i odpovídající pojistnou ochranu, což činí uzavření obzvlášť pohodlným a atraktivním,“ konstatoval Rohleder.

U autopojištění zvolilo digitální cestu 43 % účastníků studie, u cestovního pojištění do zahraničí 41 % a u právní ochrany 39 %. Významnější zastoupení má online i u produktů jako soukromé penzijní připojištění (35 %), pojištění pracovní neschopnosti (33 %) či doplňkové zdravotní pojištění (31 %). Naopak u složitějších produktů, jako jsou soukromé zdravotní pojištění (28 %), odpovědnostní pojištění (21 %) a pojištění domácnosti (20 %), zatím převažuje tradiční offline sjednávání.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance Talk: U mikrofonu Vladimír Krejzar


Digitální řešení škod ano, ale ne bez lidského dohledu

Rostoucí digitální preference potvrdil i související průzkum Bitkomu z jara 2025. Téměř polovina (48 %) Němců by nejraději vyřídila pojistnou událost – od nehody přes vloupání po vodovodní škodu – kompletně online. Oproti loňským 43 % jde o výrazný nárůst. Automatizace má však své hranice: 54 % respondentů považuje za znepokojivou představu, že by jejich pojistnou událost zpracovávala pojišťovna zcela automatizovaně bez lidského dohledu, a to i kdyby to vedlo k rychlejšímu vyřízení.

Výsledky obou výzkumů ukazují klíčovou výzvu pro celý pojišťovací sektor. Zákazníci chtějí digitální komfort – rychlé srovnání, snadné sjednání, efektivní komunikaci. Zároveň však netouží po úplné ztrátě lidského kontaktu, zejména když nastane složitější situace nebo velká pojistná událost. Úspěšné pojišťovny budoucnosti budou ty, které dokážou bezchybně propojit digitální procesy s možností citlivého osobního přístupu ve chvílích, kdy to klienti potřebují nebo přímo vyžadují. Jde o rovnováhu, která bude stále více definovat konkurenceschopnost na pojistném trhu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články