Provize v Rakousku: zatím konec poplachu


			Provize v Rakousku: zatím konec poplachu
29.4.2008 Zahraničí

Makléř Gunther Riedlsperger se možná raduje z  odvolaného zveřejňování makléřských provizí v Rakousku předčasně. Souboj ještě zdaleka nekončí. Šance na definitivní konec je sice v dohledu, ale i tak se toto žhavé téma bude čas od času objevovat.

 

Směrnice EU totiž mají jen určitou „dobu trvanlivosti“. Po určité době projdou procesem rutinního přezkoumání. Díky tomu mohou do nich být zapracovány změny – vyladí se chyby, nebo se do nich zamontují potřebné úpravy.

 

A tak zůstává otázka, zda budou mít makléři v budoucnosti povinnost zveřejňovat své provize, otevřená.

 

Nejdříve odsunuto

Christian Eltner, vedoucí právního a mezinárodního oddělení v VVO (Versicherungverband) vysvětluje: „V současné době žádné návrhy na stole neleží. Téma bylo odsunuto, ale není definitivně opuštěno.“ Rakouský pojistný průmysl se jasně vyslovuje pro zachování provizního systému. Z toho vyplývající systém honorářů, jaký je obvyklý v některých skandinávských zemích nebo v zemích východní Evropy, členové VVO odmítají.

 

Otázka, proč se všude diskutuje o zveřejňování provizí, není pro Eltnera tak docela akceptovatelná. „Jde o diskusi, o které vlastně nikdo neví, kde a jak přesně vznikla,“ dodává a připomíná, že by bylo třeba jednou každému přesně vysvětlit, jaké výhody má zveřejňování provizí klientům přinést.

 

 

Dobrá rada nemá s výší provize nic společného

 „Dobrá rada nemá s výší provize vůbec nic společného. Dobrý makléř má povinnost poradit svým klientům dobře a nabídnout jim odpovídající produkty.“ Zvláště když by měl v tomto ohledu problémy, nebylo by zveřejnění provizí vhodné, „ tvrdí Eltner.

 

 

Diskuse vyžaduje čas

Pokud se týká obnovení jednání, jehož výsledkem by měl být požadavek zveřejňovat provize, Eltner je umírněný a radí nechat tomu všemu čas. Mnoho států mnohdy raději čekalo se změnami, protože jim chyběly zkušenosti. „V současné době je jednoduše moc brzo na to říci, co by takové nařízení znamenalo pro rakouský trh. Úplně jinak dopadnou takové změny na mnohem větším trhu jako je třeba ten ve Francii,“ dodává.

 

Opatrně se však Eltner ptá sám sebe, zda jsou „bruselské uši“ ochotné naslouchat pojistnému průmyslu. Optimisticky sám sobě odpovídá, že ano.

 

 

Jsou klienti finančně zralí?

Problém zveřejňování provizí souvisí s klienty. Thomas Grünberger, zabývající se v Rakousku ochranou spotřebitelů , diskutoval na toto téma na dubnovém setkání rakouských makléřů. Otevřel požadavek na co možná nejširších informací pro spotřebitele. Vědomosti přispívají ke vzdělávání spotřebitelů, to přece ví každý. Praxe ukazuje, že díky tomu si lidé nenechají vnutit žádné zbytečné smlouvy.  „Musíme lidem stále vysvětlovat, jak funguje životní pojištění. Ale to by měli vlastně mít na starosti prodejci,“ dodal.

 

Johanna Stefan z Donau Versicherung AG naopak byl na konferenci názoru, že v současné době je již k dispozici dostatek informací. Díky tomu mohou zákazníci vědět například i to, že předčasné zrušení pojistné smlouvy pro ně není výhodné.

 

Naopak Erwin Mollnhuber, šéf makléřů v Generali Versicherung AG namítal, že zákazníci si mnohé věci představují jako čtyřleté děti. Jakákoliv cesta k objasnění prodeje proto má své oprávnění.

 

 

Zveřejňovat, nebo nezveřejňovat?

 „Čím víc budeme o zveřejňování provizí diskutovat, tím dříve bude tato povinnost schválena,“ tvrdí předseda Svazu pojistných makléřů (Fachverbandes der Versicherungsmakler) Gunter Riedlsperger. Palmu vítězství by si v tomto případě odnesli velcí pojistitelé, zatímco nezávislí poradci by byli zatlačeni zpět.  „Něco takového by určitě nepřispělo k ochraně spotřebitele,“ tvrdí Riedelsperger.

 

V souvislosti s otázkou zveřejňování provizí by se mělo mluvit také o odpovědnosti makléře, nakousl další téma makléř Norbert Gugganig . Podle Riedlspergera je odpovědnost makléře základním předpokladem pro výkon finančních služeb.

 

Pokud jde o provize, Gugganig byl přesvědčen, že makléř potřebuje provize jako finanční kompenzaci za poskytnutou kvalitu služeb. „Nebudu se zříkat ani honorářů. Můj klient ví, co pro něj dělám,“ uvedl Gugganig k problému honorářů, které se ještě připočítávají k provizím.

 

Podle makléřky Sonjy Gally se klientovi neprodává produkt, nýbrž služba. „Naším mottem je: Dělej dobro a mluv o tom s klientem. Takže říkáme klientům, co všechno pro ně děláme.“ Dodala, že díky tomu se daří srozumitelně informovat klienty také o provizi.

Zdroj: Versicherungsjournal

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články