Na rakouských silnicích se v roce 2024 stalo celkem 2 705 nehod spojených s požitím alkoholu a se zraněním osob, jak uvádí největší rakouský autoklub ÖAMTC. Při těchto kolizích bylo v uplynulém roce zraněno přes 3 000 lidí, a co je horší, 33 osob přišlo o život – nejvíce od roku 2018.
Statistiky odhalují jasné vzorce rizikovosti. Téměř čtvrtina všech nehod pod vlivem alkoholu (24 %) se stala v červenci a srpnu, tedy během prázdninových měsíců. Soboty se ukázaly jako nejnebezpečnější den v týdnu – více než pětina všech alkoholových kolizí se odehrála právě o víkendech. Regionálně nejvíce nehod zaznamenalo Dolní Rakousko s 554 případy, následované Štýrskem (478) a Horním Rakouskem (470).
Mohlo by vás zajímat: Povodně 2024 jsou třetí nejdražší katastrofou v ČR. 7 z 10 budov je podpojištěno
Profil typického provinilce: muž kolem třicítky
Studie ÖAMTC odhaluje rovněž typický demografický profil účastníků nehod pod vlivem alkoholu. Převažující většinu – 86 % – tvoří muži. Nejrizikovější věková skupina jsou třicátníci (30-39 let), kteří způsobují 23 % všech alkoholových nehod, těsně následovaní mladými dospělými ve věku 20-29 let s téměř 20 %. Bezmála polovina všech kolizí tohoto druhu je tak způsobena muži ve věku pod 40 let.
Zajímavým zjištěním je, že více než 60 % nehod představují vlastní havárie, při kterých podnapilí účastníci provozu (řidiči či chodci) způsobí neštěstí a škodu sami sobě bez zapojení dalších vozidel.
Zatímco podíl řidičů automobilů mezi účastníky alkoholových nehod dlouhodobě klesá, dramaticky roste účast jiných forem mobility. Nejstrmější nárůst zaznamenávají cyklisté, následovaní řidiči elektrokoloběžek a motocyklisty. Tento trend odráží měnící se městskou mobilitu a popularitu alternativních dopravních prostředků, u nichž navíc část populace nehodnotí vliv alkoholu nesprávně tak přísně.
Vliv na pojištění: od regresů po odmítnutí plnění
Řízení pod vlivem alkoholu představuje jeden z nejzávažnějších dopravních přestupků s dalekosáhlými pojistnými důsledky. Po překročení hranice 0,5 promile hrozí vysoká správní pokuta a záznam do registru řidičských průkazů. Od 0,8 promile následuje odebrání průkazu a pokuta až 5 900 EUR.
Pojistné důsledky mohou být ještě drastičtější. Pojištění odpovědnosti za provoz vozidla může po nehodě požadovat regresní postih až do výše 11 000 EUR, jakmile podnapilost dosáhne úrovně 0,8 promile. Pojišťovny právní ochrany a havarijní pojišťovny jsou při této hladině alkoholu zcela osvobozeny od plnění, zdůrazňuje ÖAMTC.
V Rakousku neplatí nulová tolerance alkoholu za volantem. Pro běžné řidiče je maximální povolená hladina alkoholu v krvi 0,5 g/l (tedy 0,05 %). Nicméně pro určité skupiny, např. začínající řidiče a profesionální řidiče (např. řidiče nákladních nebo autobusů), platí přísnější limit 0,1 g/l (0,01 %).
Mohlo by vás zajímat: Evropský Akt o umělé inteligenci od srpna 2025: Školení, audity a vazba na GDPR
Prevence začíná pochopením rizik
Kombinace letního období, prázdnin a dovolených, dlouhých dnů a teplých nocí, víkendových oslav a rostoucí popularity alternativních dopravních prostředků vytváří nebezpečný mix předpokladů pro neštěstí na silnici.
Pro pojišťovny i řidiče je klíčové uvědomit si, že alkohol za volantem neznamená jen riziko nehody a újmy na zdraví, ale také ztrátu pojistné ochrany v okamžiku, kdy je jí nejvíce zapotřebí. Investice do prevence a osvěty se tak ukazuje jako jedna z nejúčinnějších strategií snižování tohoto druhu událostí a škod.
Komentáře
Přidat komentář