Dodal, že lze očekávat mírný pokles podílu celkového přijatého pojistného na HDP (v běžných cenách) a stále rostoucí konkurenci v povinném ručení a podnikatelských pojištěních.
„V EU lidé mnohem víc investují do životního pojištění, zatímco u nás mají lidé větší obavy o svůj majetek než o svůj život. To se těžko změní, když se lidé zatím finančně nepodílejí na zdravotním a důchodovém systému. I proto musíme co nejdříve nastartovat reformy,“ zdůraznil Síkora.
Nová legislativa
V legislativní radě vlády je návrh zákona o pojišťovnictví, který by měl do českého zákonodárství implementovat novou směrnici o zajištění. Ta nově řeší kapitálové rezervy pojišťoven. Její součástí jsou rovněž nové informační povinnosti pokud jde o investiční životní pojištění.
Za nedořešený problém považuje Tomáš Síkora otázku zdanění technických rezerv pojišťoven. Tím druhým, stejně palčivým, je názor Úřadu na ochranu osobních údajů, který je proti tomu, aby pojišťovny automaticky na klientech požadovaly rodná čísla. Postup, navržený úřadem, je zcela odlišný od současné praxe. Klient by totiž měl předem dát pojišťovně souhlas s tím, aby používala a uchovávala jeho rodné číslo.
Spolupráce pojišťoven
S tím nepřímo souvisí i další věc. Tou je návrh České asociace pojišťoven, aby si pojišťovny navzájem sdělovaly informace o podezřelých obchodech. Lépe řečeno o pojistných podvodech…
Pojišťovny takových pojistných podvodů identifikovaly už za půl miliardy. A konečné číslo stále roste. Proto ČAP usilovně pracuje na tom, aby si pojišťovny mohly vyměňovat data, zdůraznil Síkora.
Podle názoru odborníků, kteří zastávají vysoce postavené funkce v pojistném odvětví, nebude vůbec jednoduché tento úkol dotáhnout do konce. To proto, že každá pojišťovna si údaje o svých klientech chrání a hlídá jako oko v hlavě. A nerada je svěřuje komukoliv dalšímu…
Klíčové výzvy
Za tu nejdůležitější považuje Tomáš Síkora zahájení a dokončení důchodové reformy. „Komerční pojišťovny tu budou pro všechny, kdo se vyvážou z důchodového pojištění, organizovaného státem,“ konstatoval. Pojišťovny jsou rovněž připraveny podílet se na reformě zdravotnictví a umožnit financování nadstandardní zdravotní péče. Je ale velmi smutné, že na standardech se zatím nikdo v tomto státě nedohodl, dodal Síkora.
Za velkou výzvu považuje výkonný ředitel ČAP kromě neustálého boje s pojistným podvodem také vzdělávání spotřebitelů. „Chceme, aby pojišťovny dávaly lidem srozumitelné informace, ale nechceme, aby klienta zatěžovaly dalšími, nepodstatnými detaily,“ uvedl a konstatoval, že klient mnohdy produktu vůbec nerozumí.
Komentáře
Přidat komentář