Tesla vs. AXA. Kdo zamíchá trhem s povinným ručením?


			Tesla vs. AXA. Kdo zamíchá trhem s povinným ručením?

Tesla Motors je americká automobilka a energetická společnost sídlící v Palo Alto v Kalifornii, v oblasti Silicon Valley. Tesla navrhuje, vyrábí a prodává elektromobily, domácí úložiště elektrické energie Powerwall, komerční úložiště Powerpack a solární střešní tašky. Nedávno oznámila, že chce vstoupit na pojistný trh s vlastní nabídkou pojištění. Důvodem prý je, že to může dělat lépe než pojišťovací průmysl.

Tento záměr potvrdil výkonný ředitel společnosti Elon Musk při prezentaci výsledků za 1. čtvrtletí 2019. Mimochodem, jeho společnost skončila v čisté ztrátě ve výši 702 mil. USD. K zahájení pojišťovací činnosti by mělo dojít již v květnu 2019.

Cenově by mělo být pojištění od společnosti Tesla konkurenceschopné, neboť prý lze využít její větší znalosti o charakteristických vlastnostech jejích vlastních automobilů, přičemž se vyzvedávají taková témata jako je autopilot a bezpečnostní funkce. Tesla disponuje prakticky v reálném čase všemi podstatnými údaji o vozidle a jízdním stylu, což samozřejmě ovlivňuje kalkulaci pojistného. Výsledkem by byl telematickýtarif. Nová pojistná ochrana by měla být dostupná v Severní Americe, přičemž Tesla již realizovala svoji nabídku v Austrálii a Asii. Bude prý ale nadále spolupracovat s pojistiteli.


Mohlo by vás zajímat: Allianz má spadeno na kybernetická rizika. Jaká je její nová strategie?


V poslední době se prý Tesla dozvěděla o stížnostech klientů, že pojistné v případě pojištění jejích vozů je příliš vysoké. V této skutečnosti bude asi spočívat ten hlavní důvod, proč Tesla přichází s vlastní novou nabídkou. Elon Musk zdůraznil, že bude přesvědčivá.

Pojištění elektromobilů není však jednoduché a bez problémů, jak lze dokumentovat na příkladu z Hongkongu. V roce 2011 zde bylo registrováno 69 aut na elektrický pohon a ke konci srpna 2017 jich už jezdilo po ulicích tohoto města 11 247. 90 % z nich bylo značky Tesla. Lze hovořit o boomu, na který reagovali příslušní pojistitelé speciálními pojistnými smlouvami na pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které se ale nevyplácí.

Tesla nabízí pod marketingovým názvem „InsureMyTesla“ speciálně pro vozy Tesla vyvinuté pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a to v součinnosti s velkými pojišťovacími podniky. V Austrálii je jejím partnerem pojišťovna QBE Insurance a v Hongkongu zase AXA. Pokud jde o Hongkong, tak na značné rozšíření elektromobilů měly vliv zavedené daňové úlevy pro tento typ vozidel. Pro společnost AXA se jevilo výhradní partnerství s Tesla v oblasti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla jako velmi lukrativní. 


Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Vláda projídá daňové příjmy budoucnosti


Avšak brzy se ukázalo, že Tesla určité části vozidel, které byly poškozeny při dopravní nehodě, neopravuje, nýbrž je nahrazuje novými díly. To je ovšem značně nákladné, protože autodíly se ponejvíce dovážejí z USA. AXA vyčíslila, že průměrná škoda na skle stojí u Tesla dvakrát více než u srovnatelné značky. V říjnu 2018 obdrželi podle zpráv čínských sdělovacích prostředků mnozí pojistníci dopis, v němž bylo oznámeno trojnásobné zvýšení pojistného. Orgán dohledu nad pojišťovnictvím k tomu uvedl, že má s pojišťovnou dohodu a že je klientům poskytnuta čtyřměsíční lhůta, aby provedli změnu pojistitele. V této souvislosti zazněly informace, že v budoucnu chce Tesla v Hongkongu spolupracovat s jiným pojistitelem, a to s Liberty Mutual.  Například v Německu je ovšem AXA nadále výhradním partnerem společnosti Tesla.

Telematika je například definována takto: Telematika (slovo vzniklo kombinací slov telekomunikace a informatika) je technologický obor zabývající se kombinací přenosu a zpracování dat se zobrazovacími a jinými sdělovacími systémy a prostředky.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články