Zvýšená mobilita po skončení platnosti koronavirových omezení během pandemie usnadnila práci zlodějům jízdních kol: v roce 2022 bylo v Německu ukradeno 265 562 jízdních kol, což je o 14 % více než v předchozím roce. Vyplývá to z aktuálních policejních statistik kriminality zveřejněných Spolkovým kriminálním úřadem.
Mohlo by vás zajímat: Průměrná mzda klesla reálně o 3,1 %. Jak se daří pojišťovnictví?
Kde je krádeží nejvíce
V roce 2022 zloději nejčastěji útočili na severu a východě země. Na prvním místě se mezi okresy a samostatnými městy umístil Münster s 1 324 krádežemi jízdních kol na 100 000 obyvatel. Na dalších místech následovaly Magdeburg, Chotěbuz a Speyer. Hlavní město Berlín se umístilo na 15. místě se 783 případy na 100 000 obyvatel.
Dva naopak nejbezpečnější okresy ve statistikách Spolkového kriminálního úřadu se nacházejí v Bavorsku. V okrese Freyung-Grafenau bylo ukradeno 18 jízdních kol na 100 000 obyvatel, v okrese Regen to bylo 22 jízdních kol na 100 000 obyvatel. Následuje okres Südwestpfalz (spolková země Porýní-Falc). „I ve městech s vysokou mírou krádeží mohou cyklisté najít výhodnou sazbu za ochranu jízdního kola,“ poznamenává ovšem Wolfgang Schütz, jednatel pojišťovny Verivox. „V posledních letech jsou náklady na pojištění stále více nezávislé na míře krádeží v místě bydliště.“
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Inflační přestávka
Společnost Verivox vyhodnotila ceny pojištění bicyklů ve 26 velkých německých městech. V průměru se smlouva prodraží o 27 EUR, pokud je třeba pojistit také jízdní kola v hodnotě 2 000 eur. Nejvyšší příplatky jsou v Kolíně nad Rýnem a Hamburku s 53 eury ročně, nejnižší s 16 eury kupodivu v Münsteru, Norimberku a Stuttgartu.
Pojistitel upozorňuje také na to, že cyklisté by měli pojistnou ochranu mimo domov rozšířit i na noční hodiny. „Některým málo výkonným tarifům tento doplněk chybí,“ říká Wolfgang Schütz. Řeč je o tzv. doložce pro noční hodiny. Některé pojišťovny vylučují krytí v době od 22:00 do 6:00 hodin, kdy je kolo uzamčeno venku a již se nepoužívá.
Mohlo by vás zajímat: Skupina Partners dostala od ČNB bankovní licenci
Pojišťovny vyplácí více
Rovněž německá asociace pojistitelů (GDV) potvrzuje trend zvyšující se kriminality v této oblasti. Jak jsme psali na začátku června, 3 roky po sobě v letech 2019 a 2021 byla celková škoda za odcizená kola uhrazená pojistiteli v Německu shodně 110 milionů EUR. Loni už to však bylo rekordních 140 milionů EUR. Meziroční nárůst tak činil 27 % a průměrná škoda činila 970 EUR, což je rovněž nový rekord.
I přes toto maximum a nedávný nárůst krádeží je celkový počet odcizených jízdních kol stále těsně pod úrovní před pandemií. V roce 2019 bylo odcizeno ještě 277 874 jízdních kol. V devadesátých letech se toto číslo občas pohybovalo i nad 500 000.
Komentáře
Přidat komentář