Česká národní banka uložila Allianz pojišťovně pokutu ve výši 3,5 milionu korun za to, že v roce 2023 neoprávněně označovala klienty za dlužníky a požadovala po nich úhradu částek, které ve skutečnosti neměli povinnost zaplatit. Celkem se tento postup dotkl více než 33 tisíc zákazníků, kteří nepřistoupili na navýšení pojistného v rámci valorizace. Pojišťovna je následně vyzvala k doplacení rozdílu mezi původní a valorizovanou částkou, přičemž částku označovala jako „dluh“ nebo „dlužné pojistné“.
Mohlo by vás zajímat: Každý desátý nesoběstačný čeká na místo v zařízení déle než rok
Přestože žádný skutečný dluh nevznikl a klienti nebyli v prodlení s platbami, 2429 lidí na výzvu reagovalo a částku uhradilo. Pojišťovna v navazujících upomínkách oslovila dalších více než 10 tisíc klientů a kromě údajného nedoplatku požadovala i úhradu poplatku za zaslání upomínky. Podle ČNB bylo v tomto kole osloveno 10 205 klientů a 189 z nich částku zaplatilo. Ani v těchto případech přitom nevznikl žádný skutečný závazek.
Centrální banka ve svém rozhodnutí uvedla, že Allianz měla být vědoma toho, že použití termínů jako „dluh“ nebo „dlužné pojistné“ je nepravdivé a může klienty uvést v omyl. Taková formulace mohla podle ČNB vyvolat nežádoucí tlak a přimět některé klienty k úhradě částek, které by za běžných okolností neplatili. I když pojišťovna mohla valorizaci považovat za krok ve prospěch klientů, aby zabránila podpojištění jejich majetku v důsledku inflace, neměla používat slovní obraty, které vyvolávaly dojem, že klienti porušili smlouvu.
Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Trump oznámil návrat fosilní energetiky… nikdo ani nehlesl
Allianz se k rozhodnutí centrální banky vyjádřila a pokutu přijala: „Akceptujeme rozhodnutí dohledového orgánu, na jehož podnět jsme kampaň zastavili a přijali příslušná preventivní opatření. Odvolávat se nebudeme,“ uvedla pro server oPojištění.cz a tisková mluvčí pojišťovny Allianz Marie Petrovová.
Komentáře
Přidat komentář