Výhled pro oblast globální finanční stability
RFS konstatovala, že zranitelná místa v globálním finančním systému přetrvávají. Globální hospodářství a finanční systém jsou nadále ovlivňovány některými zhoršenými ekonomickými a finančními podmínkami, politickou nejistotou a geopolitickým napětím. Z globálního pohledu lze tvrdit, že hodnota aktiv je nadále vyšší, i když zvýšená tržní volatilita na počátku srpna 2024 naznačila, že aktiva jsou náchylná k dalším šokům.
Členové RFS se v diskuzi zaměřili na celou řadu otázek, a to včetně kombinace možných dopadů vysokého privátního a veřejného zadlužení i vysokého zastoupení vládních dluhopisů v aktivech bank v některých jurisdikcích, což může vést k většímu přenosu šoků mezi vládami a bankami. Podle názoru RFS by tržní a kapitálovou volatilitu mohly také podnítit i změny v očekávání investorů ohledně úrokových sazeb nebo geopolitická napětí.
Mohlo by vás zajímat: Horká čísla: Komu přibylo za rok 2024 nejvíc vázaných zástupců?
Finanční rizika související s klimatem
RFS podporuje mezinárodní koordinaci postupů k řešení finančních rizik vyplývajících z klimatické změny na základě svého plánu pro řešení finančních rizik souvisejících s klimatem.[1] Na výročním zasedání byl posuzován pokrok ve čtyřech oblastech zmíněného plánu, stejně jako zranitelná místa v nově se rozvíjejících ekonomikách a rozvojových zemích vyplývající ze změny klimatu a možnosti pomoci při jejich překonávání. Členové RFS zdůraznili význam vnější podpory a koordinace s mezinárodními institucemi, pokud jde o finanční rizika související s klimatem.
Finanční stabilita a pojišťovnictví
Z přijatého pracovního programu RFS vyplývá, že toto fórum se hodlá v roce 2025 zaměřit například na oblast umělé inteligence, kybernetické a provozní odolnosti, přeshraničních plateb, finančních rizik souvisejících s klimatem a také na řešení problémů (či krizí) finančních institucí. Je jasné, že v některých oblastech bude navázáno na práci v předchozích letech. Je také evidentní, že tyto otázky se bytostně dotýkají pojišťovnictví. Z tohoto důvodu je naprosto nezbytné věnovat činnosti RFS náležitou pozornost a je třeba vzít v úvahu, že jejím členem je též globální regulátor pojišťovnictví, tj. Mezinárodní asociace orgánů dohledu v pojišťovnictví (International Association of Insurance Supervisors – IAIS).
Jeden výstup z výročního zasedání RFS se týká pojišťovnictví zcela konkrétně. Členové totiž projednávali poučení z řešení problémů bank, resp. poruch v bankovním systému v roce 2023 a vymezili priority pro tuto oblast na rok 2025. V této souvislosti odsouhlasili seznam pojistitelů, kteří budou muset plnit plánovací standardy pro řešení problémů (krizí) stanovené v dokumentu RFS pod názvem „Klíčové atributy účinných režimů řešení krizí pro finanční instituce“[2].
Mohlo by vás zajímat: ČKP: Povinné ručení má více než 9 a půl milionu vozidel
Nad rámec sdělení RFS je účelné se tomuto seznamu blíže věnovat, a to včetně podstaty tohoto opatření.
Seznam pojistitelů, kteří musí plnit plánovací standardy pro řešení problémů
Stát |
Pojistitel |
Austrálie |
QBE Insurance Group Limited |
Francie |
AXA Group |
Německo |
Allianz SE |
Itálie |
Assicurazioni Generali S.p.A. |
Nizozemsko |
NN Group N.V. |
Spojené království |
Legal and General Group Plc |
Spojené království |
Aviva Plc |
Spojené království |
Bupa Finance Plc |
Spojené království |
Phoenix Group Holdings Plc |
Spojené království |
M&G Plc |
USA |
American International Group, Inc. |
USA |
MetLife, Inc. |
USA |
Prudential Financial, Inc. |
Zdroj: RFS. 2024 list of insurers reported as subject to resolution planning standards consistent with the FSB Key Attributes.
RFS k tomu uvádí, že zveřejnění tohoto seznamu poskytuje trhům, pojistníkům a pojištěným osobám a širší veřejnosti transparentní informaci, že relevantní instituce a příslušní pojistitelé pracují tak, aby byli připraveni na řešení problémů (krizí), pokud se to stane nezbytným. Tento seznám podává účastníkům trhu informaci, že firmy a jejich orgány dohledu jsou lépe připraveny řešit závažné zátěže nebo selhání a že v případě potřeby budou relevantní instituce spolupracovat přeshraničně. Zároveň prý tento seznam představuje ujištění, že aplikace standardů pro řešení problémů probíhá konzistentně napříč světem. RFS ovšem dodává, že zmíněné problémy či selhání by měl být schopen řešit jakýkoli pojistitel, i když není zahrnut do výše prezentovaného seznamu.
K tomu je třeba dodat upozornění, že tento seznam nelze zaměňovat se seznamem globálních systémově důležitých pojistitelů, který byl sestavován v období 2013 – 2016, protože se týká jen plnění požadavků obsažených v dokumentu FSB uvedeném v odkazu 2. Sledovaný seznam pojistitelů bude zveřejňován každoročně a počítá se s tím, že se rozšíří, jakmile budou ve všech členských jurisdikcích RFS implementovány standardy pro řešení problémů (krizí). Na závěr je třeba zmínit, že RFS navrhly příslušné pojistitele zahrnuté do prvotního seznamu orgány dohledu z příslušných zemí.
[1] FSB Roadmap for Addressing Climate-related Financial Risks. Viz https://www.fsb.org/2021/07/fsb-roadmap-for-addressing-climate-related-financial-risks/
[2] Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions. Viz https://www.fsb.org/work-of-the-fsb/market-and-institutional-resilience/post-2008-financial-crisis-reforms/effective-resolution-regimes-and-policies/key-attributes-of-effective-resolution-regimes-for-financial-institutions/
Komentáře
Přidat komentář