Finanční poradenství versus Retailová investiční strategie EU


			Finanční poradenství versus Retailová investiční strategie EU

Insurance Europe (IE) zveřejnila výroční zprávu, která pokrývá hlavní aktivity IE s tím, že vždy je věnována pozornost příslušným politikám EU a následně je prezentován přístup evropských pojistitelů, a to včetně doporučení k dalšímu postupu. Jedním z celkem 20 odborných témat prezentovaných ve výroční zprávě IE je i finanční poradenství, které je aktuálně ohroženo připravovanou regulací EU.

IE vychází z teze, že vysoce kvalitní finanční poradenství nabízí spotřebitelům, když činí investiční rozhodnutí, reálné benefity. Stávající model poskytování poradenství je ale v ohrožení kvůli příliš horlivé regulaci, která je součástí navrhované Retailové investiční strategie EU. IE k tomu dodává, že pro ochranu zájmů spotřebitelů je naprosto zásadní, aby byla správně chápána hodnota poradenství.

Spotřebitelé podle IE dávají trvale najevo, že přikládají značný význam tomu, aby měli přístup k vysoce kvalitnímu finančnímu poradenství. Z nedávné studie Evropské komise o zveřejňování informací, pobídkách a pravidlech udržitelnosti vyplynulo, že doporučení od poradce jsou klíčovým faktorem při rozhodování spotřebitele o investici. Další závěr z této studie ukazuje, že když spotřebitelé přistoupí na radu, tak jsou rádi, že to učinili. 64 % dotazovaných spotřebitelů, kteří obdrželi poradenství, je pokládá za užitečné a nápomocné při jejich rozhodování.  


Mohlo by vás zajímat: 1Q 2023: Zurich roste v neživotním pojištění. Talanx má čistý zisk 31,3 %


Spotřebitelé budou muset činit komplikovanější rozhodnutí

Poradenství je prostě důležité. Ale spotřebitelé budou muset činit v rostoucí míře komplikovanější rozhodnutí. Je jim poskytováno stále více informací o investičních produktech, a to v důsledku požadavků, které se stále navršují na úrovni EU. Nástup „zelených“ produktů nabízí retailovým spotřebitelům novou příležitost, ale porozumění těmto produktům není snadné. Poradci musejí sehrát patřičnou roli při rozluštění odborného jazyka a otevřít tuto oblast trhu nezkušeným investorům.  

I když tržní vývoj posiluje význam poradenství, tak regulace by mohla spotřebitele odpojit od tohoto zdroje. Faktem je, že nejběžnějším způsobem platby za poradenství napříč Evropou je provize hrazená poradci. To znamená, že spotřebitel může získat tolik rad a klást tolik otázek, kolik chce, a to bez jakéhokoli poplatku za poskytnuté poradenství. To spotřebitelům umožňuje využívat služby kdekoli, brát v úvahu různé opce bez jakéhokoli finančního závazku a nakonec investovat, když jsou názoru, že mají dostatek informací.  


Mohlo by vás zajímat: Kdo se stal novým finančním ředitelem Generali České pojišťovny?


Poradenství může být nepřiměřeně nákladné

Přímé placení za poradenství je podle IE pro mnoho malých investorů nepřiměřeně nákladné. Například v Německu – v zemi s relativně vysokou životní úrovní a s vyšší než průměrnou mírou úspor – počet přímých plateb za poradenství neroste. Ze studie KPMG zpracované v roce 2021 vyplývá, že průměrné náklady za poradenství činí pro spotřebitele 360 EUR (180 EUR/1 hod.). Tato studie zároveň dokládá, že více než jedna polovina investic (55,5 %), uskutečňovaných v Německu retailovými klienty, se týká částek pod hranicí 5000 EUR nebo měsíčního spoření pod 100 EUR. Je jasné, že platit poplatek ve výši 360 EUR za investici ve výši 100 EUR by nebylo atraktivní, resp. rozumné.

IE zákonitě klade otázku, co by stalo, kdyby se finanční poradenství dostalo mimo dosah spotřebitelů? Spotřebitelé budou prý nadále hledat vodítko, ale to bude přicházet od rodiny a přátel. Dá se předpokládat, že budou využívat v rostoucí míře i online zdroje nebo informace od neregulovaných vlivných uživatelů internetu zaměřených na finance.


Mohlo by vás zajímat: 1Q 2023:  Ping An reportuje čistý zisk 48,9 %. PZU Group pak 47 %


Informační dokumenty bez užitečných informací

Spotřebitelé by se mohli také zaměřit na informační dokumenty o produktu podle práva EU, ale tyto dokumenty představují podle IE jen malou pomoc. Jsou totiž pro spotřebitele obtížně srozumitelné a postrádají klíčové informace o pojistných produktech s investiční složkou. Spotřebitelé by získali minimální informace o pojistném krytí poskytovaném každým pojistným produktem, bez smysluplného způsobu srovnávání produktů. Zápasili by s určením toho, který pojistný produkt s investiční složkou má vyšší nebo nižší riziko. Na spotřebitelích by bylo ponecháno vyznat se ve složitém investičním prostředí, a to bez nástrojů ke srovnání produktů na základě parametrů, které jsou nejdůležitější pro jejich rozhodování.


Mohlo by vás zajímat: Online tržiště získávají na oblibě


Nezamýšlené důsledky

Snad ještě větší znepokojení je v tom, že spotřebitelé se bez fungování poradenství mohou jednoduše obrátit ke kapitálovým trhům zády a prostě neinvestovat. To je přesně v rozporu s tím, čeho chce Retailová investiční strategie EU dosáhnout. Pokud spotřebitelé nebudou moci uhradit poradenství přímo, tak nebudou schopni se dostat k důležitým investičním produktům, spravovat své peníze, nebo se připravovat na život ve stáří. Jinými slovy řečeno, široký zákaz placení provizí v EU nebo separátní zákazy pro různé typy prodeje, v kombinaci s požadavky, jež jsou tak normativní a složité, že ztěžují poskytování informací, pokud je zcela neznemožňují, by zvýšily mezeru v penzijní ochraně i mezeru v pojistné ochraně v EU.

Nejlepší způsob podpory retailových investorů je zachovat jejich přístup k poradenství. To nemůže být dosaženo předepsáním jediného způsobu, kterým má být za poradenství placeno, nebo stanovováním požadavků, jež jsou tak komplikované, že znemožňují poskytování poradenství.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Filip Král


Jiná opatření nabízejí podle IE lepší ochranu spotřebitelů než navrhovaný zákaz provizí

Jde o tato opatření:

  • zaměřit se na vynucování existujícího robustního souboru pravidel obsažených ve směrnici o distribuci pojištění a v příslušném nařízení v přenesené pravomoci,
  • prohloubit transparentnost ohledně provizí s tím, aby spotřebitelé měli odpovídají kontrolu. K tomu mohou sloužit vyzkoušené formáty pro zveřejňování informací, u nichž je prokázáno, že jsou srozumitelné a užitečné,
  • ukotvit princip „hodnota za peníze“, aby bylo zajištěno, že daný náklad je oprávněný a proporcionální k nabízeným službám a charakteristikám produktů,
  • zesílit finanční vzdělávání.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články