Hospodářský a měnový výbor ( „Výbor“) ve skutečnosti schválil poměrně rozsáhlý text, kterým se mění několik směrnic, a to významnou většinou hlasů (32 pro návrh, 21 proti a jeden europoslanec se zdržel hlasování). Jde o změnu těchto směrnic:
- směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/138/ES ze dne 25. listopadu 2009 o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II),
- směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP),
- směrnice evropského parlamentu a rady 2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích alternativních investičních fondů a o změně směrnic 2003/41/ES a 2009/65/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 1095/2010,
- směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU,
- směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/97 ze dne 20. ledna 2016 o distribuci pojištění.
Mohlo by vás zajímat: Výdělky lékařů stále rostou
Z prohlášení vyplývá, že poslanci EP se shodli na tom, že finanční a pojišťovací poradci by měli poskytovat klientům transparentnější, srozumitelnější a na míru upravené poradenství založené na přiměřené škále finančních produktů a pojistných produktů s investiční složkou. Klientům by měly být nabízeny produkty odpovídající jejich potřebám s tím, že se bere v úvahu jejich „výkon“ (souhrn vlastností), úroveň rizika, kvalitativní aspekty, náklady a poplatky.
Při poskytování správy portfolia nebo pojistných produktů s investiční složkou nebude investičním firmám povoleno přijímat poplatky, provize nebo jakékoli peněžní či nepeněžní výhody placené nebo poskytované třetí stranou, pokud jde o poskytování služby. V případě, že půjde o třetí stranu – poskytovatele výzkumu (analýzy), tak klienti budou muset být informováni o tom, jak celkové náklady takového výzkumu ovlivní jejich poplatky.
Mohlo by vás zajímat: Anketa: 30 let existence Asociace českých pojišťovacích makléřů
Srovnatelné finanční produkty
Investoři by měli být podle Výboru schopni porovnat náklady investičních produktů. Náklady by měly být podrobeny nápravným opatřením, jestliže jsou neoprávněné nebo neproporcionální k dodávané hodnotě.
K usnadnění takového srovnání by měly orgány dohledu ESMA a EIOPA, a to po konzultaci s národními kompetentními orgány, připravit společné Evropské referenční úrovně (benchmarks; statistická poměřovací kritéria kalkulovaná z reprezentativních souborů dat) pro produkty, jež jsou distribuované ve dvou nebo více členských státech EU. Produkty vytvořené a distribuované v jednom členském státě by měly být předmětem národních poměřovacích ukazatelů. Tyto referenční úrovně by však neměly vést k cenové regulaci. Byly by použity jako nástroj dohledu, aby byly posouzeny peněžní a nepeněžní výhody produktů a aby byla identifikována potenciální odchylka od trhu.
Mohlo by vás zajímat: Když roboti určují cenu pojištění
Lepší komunikace
Nová pravidla směřují též k posílení kvality finančního poradenství. V případě finančních poradců by mělo být požadováno, aby se každý rok zúčastnili odborného školení s tím, že část z něho by měla být věnována otázkám udržitelnosti. Informace klientům by měly být poskytovány standardizovaným způsobem a srozumitelným jazykem. Poslanci EP také naléhavě radí, aby členské státy podporovaly finanční vzdělávání, vymezily cíle ohledně finanční gramotnosti a zajistily výměnu nejlepších praktik za účelem zvýšit znalosti klientů.
Kompetentní orgány v členských státech EU musí přijímat opatření, jež zabrání nabízení nepovolených investičních služeb, včetně kryptoaktiv. Jelikož mladší klienti jsou pravděpodobně zranitelnější vůči zavádějícímu online prodeji, zesílenému influencery nebo sociálními médii, tak poslanci EP chtějí, aby tyto aktivity byly podrobeny dohledu. Pokud investiční firmy používají služeb tzv. influencerů s cílem podpořit finanční produkty nebo smlouvy, tak tyto firmy by s nimi měly mít písemnou dohodu, jejich detailní kontakty a kontrolu nad jejich činností. Navíc, poslanci EP chtějí, aby členské státy zajistily, že investiční firmy stanoví postupy, včetně elektronických komunikačních kanálů, a to tak, že stížnosti klientů budou řádně řešeny ve lhůtě do 30 dnů.
Mohlo by vás zajímat: ČAP: Životní pojištění si Češi sjednávají až těsně před třicítkou
Modernizace Sdělení klíčových informací
Na základě separátního hlasování poslanci EP učinili taktéž změny týkající se Sdělení klíčových informací (KID) pro strukturované retailové investiční produkty a pojistné produkty s investiční složkou. Poslanci chtějí zajistit srovnatelnost mezi výše uvedeným produkty a chtějí, aby byl připraven nezávislý nástroj pro online srovnávání různých investičních možností dostupných na trhu EU.
Mohlo by vás zajímat: Marko Antič: Kdo je připraven, není překvapen
Stanovisko BIPAR
K výsledkům jednání Hospodářského a měnového výboru EP zaujala téhož dne stanovisko Evropská federace pojišťovacích a finančních zprostředkovatelů – BIPAR. Tato federace předně zdůraznila, že závěry Výboru znamenají důležitý a pozitivní krok k dosažení cíle Retailové investiční strategie, tj. zvýšit účast retailových investorů v kapitálových trzích. Zprostředkovatelé mohou dle BIPAR přispět k naplnění tohoto cíle, a to poradenstvím týkajícím se investičních produktů, resp. pojistných produktů s investiční složkou, a tak umožnit retailovým investorům investovat s důvěrou v investiční produkty nebo pojistné produkty s investiční složkou.
Ve stanovisku BIPAR se dále uvádí, že členové Výboru se rozhodli hlasovat o textu, který obsahuje další velmi silná opatření k ochraně spotřebitele a nezakazuje provizní systém. Shodli se, že by měl nadále existovat transparentní výběr mezi podnikatelskými modely pro investiční produkty a pro pojistné produkty s investiční složkou. Je to důležité, protože provizní systém znamená sdílení (či rozdělení) nákladů a usnadňuje všem retailovým investorům přístup k poradenství. Hlasováním Výboru se podle BIPAR uznává, že dobré a transparentní produkty odpovídající zájmu retailových investorů jsou nezbytným předpokladem pro dobré poradenství.
Mohlo by vás zajímat: ČAP: Životní pojištění si Češi sjednávají až těsně před třicítkou
BIPAR správně upozorňuje, že sledovaným hlasováním Výboru legislativní proces nekončí. Jakmile bude dosažena dohoda ohledně balíčku k Retailové investiční strategii v Radě EU (úroveň příslušných ministrů), tak bude zahájen tzv. trialog, kdy se do diskuzí o návrzích zapojí kromě zmíněné Rady ještě EP a Evropská komise. Podle BIPAR je nanejvýš důležité, aby finální text retailovým investorům umožňoval plně využít výhody kapitálových trhů s poskytoval jim jak větší investiční příležitosti, tak i silnou ochranu. BIPAR nyní v součinnosti s národními asociacemi studuje text Výboru a hodlá nadále informovat evropské i národní zákonodárce na všech úrovních o návrzích, jež by mohly učinit pravidla jednoduššími a jasnějšími ( a tím méně nákladnými při jejich aplikaci), aniž by došlo k narušení ochrany spotřebitele. V tomto ohledu je podle BIPAR efektivnější transparentnost na úrovni produktů (náklady, kvalita a vlastnosti) než zatěžující postupy na úrovni interakce mezi zprostředkovatelem a spotřebitelem. Tyto postupy jsou již velmi přísně regulovány a dohlíženy směrnicí o distribuci pojištění a směrnicí o trzích finančních nástrojů.
Komentáře
Přidat komentář