Zastoupení zájmových sdružení bylo na bonnském jednání skutečně reprezentativní. Byli přítomni předsedové sdružení zástupců německých pojišťovacích podniků, prezidium Spolkového svazu německých pojišťovacích obchodníků stejně jako členové představenstva pracovního kruhu sdružení zástupců německých pojišťoven. Účastníci se shodli na základním požadavku, že se nemá uvažovat o žádných státních zásazích do odměňování, jak se to stalo v rámci retailové investiční strategie EU (Retail Investment Strategy, RIS) publikované v květnu 2023.
Mohlo by vás zajímat: Průzkum ČAP: Kdo nám pomůže v neštěstí? Češi se spoléhají na pojišťovnu
Pokud by byla strategie přijata v původním navrhovaném znění, tak by hrozil všeobecný zákaz provizí. V prohlášení z jednání zájmových sdružení pojišťovacích zprostředkovatelů se uvádí, že díky jejich intenzivnímu „zásahu“ v Bruselu se podařilo přimět Mairead McGuinness, komisařku pro finanční stabilitu, finanční služby a kapitálové trhy, k odklonu od těchto plánů. Nicméně nadále prý existují na trhu nejistoty ohledně zákazu provizí. Pojistitelé i obchod jsou nyní dotazováni ohledně přemrštěného i postačujícího odměňování. Pojišťovací zprostředkovatelé proto apelují na sektor pojišťovnictví, aby byly přestavěny motivace a bonifikace ve prospěch stávajícího běžného odměňování. Jde jim o to, aby ověřovací průzkumy EU byly brány vážně a plně vnímány všemi zainteresovanými osobami.
V pozičním dokumentu se za druhé zdůrazňuje, že podle názoru pojišťovacích zprostředkovatelů neexistuje v pojišťovacím obchodě konflikt zájmů či nějaké chybné pobídky. Proto se nadále požaduje jasné odmítnutí jakéhokoli právního omezení výše provizí (zastropování) nebo nějakého všeobecného zákazu provizí. Pojišťovací zprostředkovatelé zastávají také stanovisko, že útoky na jejich odměňování odporují řádu či systému tržního hospodářství a zapůsobily by pouze marginálně na renditu životních pojišťoven. Mimoto zkušenosti jiných zemí ukázaly, že zákaz provizí za poradenství vedl k poklesu poptávky skupin obyvatelstva se slabými příjmy.
Mohlo by vás zajímat: Poradci ve třetím čtvrtletí: Život na finančním trhu je plný překvapení
V pozičním dokumentu se objevuje i teze o větším rozdělení provize na dobu platnosti smlouvy. Podle zprostředkovatelů by měly být silněji zohledněny při odměňování obchodu kvalitativní prvky, jako jsou například spokojenost klientů či kvóta dalšího doporučení (měří se např. spokojenost klientů, věrnost klientů, vázanost klientů). Ani doplňkové odměňování by nemělo být vázáno toliko na dosažení určitých kvantitativních cílů. Pokud jde o větší rozdělení provize na dobu platnosti smlouvy mohlo by prý přispět dlouhodobě ke zvýšení kvality v obchodě.
Pojišťovací zprostředkovatelé nadále požadují, aby se pojištění neprodávalo bez poradenství. V této souvislosti vítají například šetření BaFin ohledně nesrovnalostí v případě online obchodu u některých pojistitelů. Pojistitelé se prý vždy nedrželi zákonných povinností. Někdy se může stát, že spotřebitelé jsou dotlačeni ke zřeknutí se poradenství. Pokud jde o soukromé penzijní pojištění, němečtí pojišťovací zprostředkovatelé vítají záměr spolkové vlády provést reformu. Návrhy je možno předložit příslušné pracovní skupině ministerstva financí. Podle nich by se měla věnovat větší pozornost garancím a riziku dlouhověkosti.
Mohlo by vás zajímat: Marek Woitsch: O smlouvy životního pojištění je třeba se v průběhu roků starat
Závěrem je nutno zmínit, že v daném pozičním materiálu je zahrnuta celá řada dalších námětů či požadavků. Ukazuje se, že Evropská komise úplně neopustila problematiku odměňování v pojišťovnictví a že provádí určité průzkumy. Na druhé straně je zřejmé, že němečtí pojišťovací zprostředkovatelé si dovedou představit jisté změny v odměňování a vystupují proaktivně.
Komentáře
Přidat komentář