Krize v pojišťovnictví: někde poptávka poroste, jinde klesne


			Krize v pojišťovnictví: někde poptávka poroste, jinde klesne
24.3.2009 Rozhovory

Přinášíme vám zajímavý rozhovor s předsedou představenstva a generálním ředitelem UNIQA pojišťovny Ing. Martinem Žáčkem, CSc. Do čela pojišťovny se postavil 1. července 2008.

Ve firmě pracuje od roku 1994, od roku 1995 je členem představenstva, poté až do poloviny roku 2008 jeho místopředsedou.

*Cítí pojišťovnictví dopady finanční krize?

Český pojistný trh je přirozeně vystaven působení finanční krize. Na číslech z loňského roku je vidět, že meziročně došlo k poklesu jeho dynamiky. Velký pokles zaznamenalo zejména životní pojištění, v majetkovém pojištění byl ještě meziročně vykázán určitý růst, ale když porovnáme jednotlivé kvartály loňského roku, tak vidíme, že ve čtvrtém kvartálu už bylo postiženo i neživotní pojištění.

Pojišťovnictví je specifický segment v tom, že se většina vlivů projeví s určitým zpožděním. Jsou ale některá odvětví, kde se to projeví hned. Když dnes jedete po dálnici z Prahy do Brna, tak uvidíte mnohem menší množství kamionů. A když je jich méně, převážejí i menší množství zboží. Tím logicky trpí pojištění přepravy zásilek. Tato vazba se projevuje okamžitě.

Sečteno a podtrženo: pojišťovnictví krizí určitě ovlivněno je a i nadále ovlivňováno bude. Jednotlivé segmenty ale budou zasaženy různě. Vedle těch, v nichž dojde k poklesu poptávky, budou i takové, v nichž poptávka poroste, dokonce už začíná růst. Tyto dva trendy budou působit proti sobě.

*A jak vidíte letošní rok?

Myslím si, že bude velmi těžký. Pokud dojde k oživení, tak spíše až na sklonku roku a jen částečně. Česká ekonomika je exportně orientovaná, takže vazba na Německo, které je naším hlavním partnerem, je velmi úzká. Těžko lze predikovat, kdy nastanou v Německu signály výraznějšího oživení.

*Nezačali na pojištění šetřit podnikatelé?

Pojištění je pro podnikatele stabilizačním elementem. Řada podnikatelů stejně jako obyčejných lidí si v této době uvědomuje, že musí být právě v těžké době ochráněni.

Samozřejmě, pokud se bude snižovat počet podnikatelských subjektů, bude jejich pojištění zanikat. Redukce přijdou i v případě, že bude klesat objem výroby. Ale nejsme v situaci, že by se pojistky aktivně a masověji vypovídaly.

*A jak je to s bonusy, které firmy poskytovaly svým zaměstnancům? Mám na mysli příspěvky na životní pojištění.

To je úplně jiný segment pojištění s jinými zákonitostmi. Samozřejmě, že firmy v období, kdy je ekonomika v těžké situaci, hledají úspory. V polovině loňského roku byl trh práce z pohledu zaměstnavatelů velmi napjatý. Nezaměstnanost klesla na historicky nejnižší úroveň. Zaměstnavatelé přemýšleli, jak nejlépe nalákat a udržet pracovní sílu, a to byla doba, kdy se rozšiřovalo množství benefitů, které firmy poskytovaly svým zaměstnancům.

Nyní jsme v úplně jiné ekonomické situaci, nezaměstnanost narostla už na 7,3 % a situace se  z pohledu zaměstnavatelů podstatně změnila. Odhady ztráty zaměstnání počítají s každým desátým práceschopným obyvatelem ČR během tohoto roku. Firmy proto naopak přemýšlí, kde ušetřit a jednou z možností jsou i benefity formou skupinového životního pojištění.

Doposud se to odráží pouze ve snížené poptávce: pojištění se zatím nevypovídá, spíše klesá chuť uzavírat nové pojistky.

*Jaká je vaše spolupráce s makléři?

Kromě své vlastní obchodní sítě spolupracujeme s makléři, prodáváme pojištění přes přepážky bank, přes internet a po telefonu. Spolupráce s makléři je pro nás klíčovou obchodní cestou.

Pozice makléřů při pojišťování průmyslu, a dnes už i malých a středních podnikatelů začíná být dominantní. UNIQA je pojišťovna, která je v tomto segmentu silná, takže spolupráce je výrazná. Hodnotím ji velmi dobře a jsem přesvědčen, že makléři v nás mají spolehlivého partnera. Naší přidanou hodnotou je to, že jsme flexibilní, máme kvalitní servisní síť a to nejen na centrále, ale i v regionech. Pod pojmem makléř si nepředstavujeme jen několik největších či mezinárodních makléřů, ale i všechny ty, kteří působí na lokální úrovni.

Výhodou je, že máme dobré jméno, pokud jde o likvidaci pojistných událostí. To je bezesporu naše silná stránka, která nám pomáhá. Makléři vědí, že klienti budou spokojeni nejen v případě uzavření smlouvy, ale i v případě likvidace pojistné události.

V současné době spolupracujeme zhruba se čtyřmi sty makléři, proto jsme si udělali anketu, jak nás vnímají ve srovnání s ostatními pojišťovnami.

Projekt výzkumu děláme již tři roky po sobě, makléřům dáváme stejné otázky ve stejnou dobu. V odpovědích je jasně vidět vzestupný trend. I letos oslovíme své dlouhodobější partnery. To je pro nás velmi důležité z pohledu zpětné vazby.

*A výsledky ankety?

Z ankety vyplynulo, že bezmála polovina z  oslovených makléřů oceňuje, že UNIQA má lepší servisní podmínky než jiné pojišťovny na trhu. Velká část zmiňuje nadstandardní likvidaci pojistných událostí i kvalitní produktové portfolio.

*Spolupracují s vámi makléři na tvorbě pojistných produktů?.

To je komplexní záležitost. Makléři, kteří se specializují na určité produktové typy, tvoří vlastně jakýsi předsunutý marketingový průzkum. Tím, že jsou „v terénu“, vnímají posun v potřebách klientů. Jejich prostřednictvím získáváme zpětnou vazbu, na jejímž základě jsme schopni optimalizovat současné produkty nebo připravovat zcela nové, pokud to jde. Nicméně produktové portfolio je v ČR zcela srovnatelné s jinými vyspělými zeměmi.

*O jaké produkty mají největší zájem firmy a podnikatelé?
U občanů loni jednoznačně dominovalo pojištění motorových vozidel. Do portfolia nám přibylo víc než 50 000 aut. Máme nejen úspěšné povinné ručení, ale i nadstandardní havarijní pojištění. Zavedli jsme produkt Kasko MAX 12-24-36, to znamená, že pokud si klient koupí tento produkt, tak má jistotu, že dojde-li k totální škodě během 12 až 36 měsíců, může si okamžitě koupit nové auto. Nedochází totiž k poklesu pojistné částky na rozdíl od všech běžných produktů havarijního pojištění.

V životním pojištění jsme inovovali nabídku našich garantovaných produktů. Naše nově zavedené rizikové životní pojištění s dividendou je bezesporu jedním z nejflexibilnějších na trhu. Vedle pojištění rizika lze namodelovat nejrůznější krytí, ať již úrazové, denních dávek a pojištění invalidity, včetně určité spořící složky.

Dobře se rovněž rozběhl produkt SIMPLY, to je úrazové pojištění – maximálně zjednodušené podle potřeb klientů, přitom dostatečně flexibilní.

U podnikatelů mají úspěch naše standardní produkty a současně roste poptávka po pojištění odpovědnosti, které stálo z velké části i za loňským nárůstem trhu. Podnikatelé si čím dál víc uvědomují rizika, jimž jsou vystaveni. Dobře se rozběhlo i pojištění přerušení provozu, zejména pro svobodná povolání. Dám příklad: kadeřnice si zlomí ruku a nemůže pracovat. Ale musí platit nájemné, energii, leasingové splátky a další náklady. Právě pro tyto malé podnikatele je určen náš nový produkt. Pomůžeme jim krýt tyto fixní náklady, které musí uhradit i za dobu, kdy svou profesi nemohou vykonávat.

V souvislosti s krizí roste rovněž poptávka po pojištění schopnosti splácet. Lidé si uvědomují, že mohou přijít o zaměstnání a tak se dostat do potíží se splácením.

Druhou část rozhovoru přineseme zítra.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články