Česká pojišťovna: letní kalamity přišly na dvě miliardy korun


			Česká pojišťovna: letní kalamity přišly na dvě miliardy korun
27.11.2009 Pojistný trh

Škody, které způsobily klientům České pojišťovny letní živly, mají svůj definitivní účet. Jejich celkový počet dosáhl téměř 30 tisíc a úhrady budou činit zhruba dvě miliardy korun. Přitom šlo „pouze“ o kalamity regionální, nikoliv celorepublikové, takže některé okresy republiky nebyly zasaženy téměř vůbec, z jiných byly nahlášeny tisíce případů, mnohdy za stamiliony korun.

Česká pojišťovna eviduje eviduje přesně 29 466 nahlášených případů, z toho 1215 pojistných událostí je zemědělských. Celková výše pojistného plnění překročila 1,9 miliardy korun, zemědělské škody z této částky činily 940 milionů. Mezi největší patří pojistná událost nahlášená Moravskoslezským krajem, kde je výše plnění odhadována na 175 milionů korun. Způsobila ji povodeň, která poškodila nemovitosti, silnice 2. a 3. třídy, inženýrské sítě a mosty. Druhou největší pojistnou událost oznámilo České pojišťovně Povodí Odry, kterému povodeň poškodila vodní toky, opevnění břehů a jezů.

Léto přineslo největší zkázu majetku občanů, podniků, obcí, ale také zemědělcům. „Celkový odhad škod, který byl podle aktuálního vývoje počasí několikrát v průběhu prázdnin upravován, však překročil veškerá očekávání. S necelými 30 tisíci nahlášenými případy jsme se dostali na téměř dvě třetiny počtu škod z roku 2002 a to nikdo nečekal,“ komentoval situaci Marek Orawski, vrchní ředitel likvidace neživotního pojištění z průmyslových rizik ČP. Mezi nimi bylo i několik desítek milionových a vyšších škod z pojištění staveb a domácností lidí, kterým voda totálně zatopila či dokonce strhla dům nebo jeho část. O střechu nad hlavou přitom letos přišly tři stovky klientů České pojišťovny.

Kalamitních období bylo od 10. června do 31. srpna hned několik – největší záplavy udeřily
23. června, vichřice, krupobití, bouřky a s nimi související údery blesku, přívalové deště a pády stromů či jiných předmětů však trápily Česko a Moravu nárazově prakticky celé léto.

Škody z těchto kalamitních událostí klienti hromadně hlásili v průběhu 9 týdnů. Každý prázdninový den se v Klientském centru registrovalo kolem dvou set škod, rekordní počet volání zaznamenalo Klientské centrum ve dvou dnech – 24. června a 23. července, kdy operátoři zaregistrovali shodně kolem čtyř tisíc hlášení.

I pracovní nasazení mobilních techniků a likvidátorů bylo vysoké – v terénu byli i o víkendech a každý týden uzavřeli více než dva tisíce událostí. Přesto se ještě někteří z nich kalamitami aktuálně zabývají. „K začátku listopadu bylo definitivně zlikvidováno 92 % pojistných událostí, u zbylých, většinou těch rozsáhlých a náročných na dokladování, byly vyplaceny zálohy a čeká se na poslední dokumenty,“ doplňuje Marek Orawski.

Pokud jde o rozdělení rizik, tak největší podíl na kalamitách – přes 10 tisíc škod - mají na svědomí záplavy. Více než osm tisíc je dílem vichřice, téměř čtyři tisíce škod si připsaly údery blesku a po třech tisících další rizika – povodně a krupobití. O zbytek hlášených událostí se podělily pády stromů a jiných předmětů, sesuvy půdy a další rizika.

Česká pojišťovna

 

Share/Bookmark

Zdroj: Česká pojišťovna

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články