„Současný pojistný trh přitom reaguje na každou sebemenší hrozbu, která by mohla v budoucnu společnosti ublížit, a nabízí opravdu pestré varianty různých pojištění, mnohdy šitých přímo na míru,“ říká Ing. Zdeněk Voharčík, jednatel společnosti GrECo, International, poradenství pro riziko a pojištění s.r.o. V případě investora či exportéra existuje kromě pojištění, která poskytují ochranu proti hmotným ztrátám (stavební a montážní pojištění, pojištění přepravy), dnes již několik dalších alternativ pro pojištění finančních rizik.
Patří k nim již známější pojištění ALOP (Advanced Loss of Profit), které pokrývá škodní události vzniklé na budovaném díle. Tyto události jsou následně příčinou zpoždění stavby a uvedení díla do provozu. Dalším využívaným pojistným krytím je tzv. pojištění DSU (Delay in Start-Up), jehož podstatou je, že za příčinu zpoždění je považováno zejména zpoždění přepravy klíčových dodávek, tzv. "kritických dodávek“, jako např. turbíny, generátory apod.
Novějším a méně známým pojištěním, které může ve své podstatě doplnit nebo nahradit pojištění zpoždění provozu a pojištění přepravy, je TDI (Trade Disruption Insurance). Toto pojištění obchodu/kontraktu poskytuje ochranu proti přerušení řetězových dodávek, i když se nejedná o hmotnou ztrátu a poškození majetku pojištěného. Přerušení může být způsobeno politickými událostmi (včetně uvalení embarga nebo teroristického útoku), přírodními riziky (např. vichřice), případně i z důvodu uzavření plavebních vodních cest apod. Pojištění může dále zahrnovat proplacení pohledávek, nahrazení ztráty zisku, ztráty příjmů, ztráty daňových výhod z důvodu zmeškaných termínů, pokrytí dodatečných nebo zvýšených nákladů na výrobu atd.
Pro lepší orientaci v problematice je možné zkontaktovat pojišťovacího makléře, který dokáže na základě svých zkušeností, odbornosti a prověření situace vybrat ze široké škály nabídky nejvhodnější produkt pro daný subjekt.
Zdroj: GrECo
Komentáře
Přidat komentář