Jak vidí rok 2009 české pojišťovny: AIG

21.1.2009 Pojistný trh

Letošní rok určitě nebude lehký. Zajímalo nás, jak ho vidí pojišťovny, zda jsou spíše optimistické nebo pesimistické.

Ani nejlepší odborníci nemají křišťálovou kouli a nemohou spolehlivě předpovídat budoucnost. Ale předpověď jsme po nikom ani nežádali. Chtěli jsme jen znát názory pojišťoven na budoucnost pojistného trhu a na vše, co s tím úzce souvisí.

Pojistný svět tu byl, je a bude. Otřesy slábnoucí ekonomiky pochopitelně ovlivní i jeho budoucnost. Šanci přežít budou mít pouze ti, kteří jsou dobře připraveni. Ti mohou dokonce posílit.

České pojišťovny, kterým naštěstí nezlomily vaz „morové papíry“, mají kupodivu do roku 2009 dobře nastartováno. Uvidíme, jaká bude jejich situace přesně za rok!

Tady je pět otázek, které jsme našim pojišťovnám položili. Každý den zveřejníme odpovědi jedné z nich. Dnes je na řadě AIG.

 

1.     Jak vidíte odbornýma očima rok 2009? Myslíte si, že finanční krize překoná letos svůj vrchol a vše se zase začne vracet k normálu?

Vzhledem k datu, kdy odpovídám na Vaše otázky (leden 2009), si nemyslím, že finanční krize zasáhla Českou republiku v plné síle. Na toto období si, bohužel, ještě pár týdnů počkáme. A následný návrat k normálu je zatím v nedohlednu a uvádět dnes jakékoliv datum by byla pouhá spekulace. Určitě to však nebude v průběhu roku 2009.  

 

2.     Ovlivní finanční krize poptávku po pojistných produktech? Mám na mysli zejména zájem o pojištění ze strany velkých firem.

 Ano, ovlivní. Každá firma, bez ohledu na velikost a předmět podnikání, se bude snažit šetřit. V minulých týdnech jsme mohli v českých médiích sledovat desítky takových případů. A pojištění je z pohledu řady firem „zbytná“ záležitost. V tomto směru očekávám pokles poptávky a permanentní snahu ušetřit na nákladech za každou cenu. To povede k další cenové válce na českém pojistném trhu.

 

3.     Vzrostly ceny zajištění na letošní rok? Pokud ano, projevily se (nebo se projeví) následně ve zvýšení cen vašich produktů?

 Výhodou AIG je velikost firmy. V oblasti neživotního pojištění působíme ve více než 80-ti zemích světa a tudíž máme vůči zajistitelům silnou vyjednávající pozici. Proto tlak ze strany zajišťoven nepociťujeme. S tím souvisí i aktuální rating AIG Europe S.A. ( “A+“), který nám umožňuje chovat se na trhu nezávisle a stanovovat naše ceny pojištění podle kvality pojišťovaného rizika.

 

4.     Jaké další dopady na český pojistný trh očekáváte v důsledku finanční krize?

 Očekávám, že složité období lépe přežijí silné a velké společnosti. Mám na mysli jak pojištovny, tak i pojišťovací makléře. Očekávám další konsolidaci na pojistném trhu a zejména u makléřů celkové snížení jejich počtu související s očekávanými fúzemi, nebo propojením do různých skupin. Například rozvoj společností INSIA, nebo Renomia Network jsou toho důkazem.

Na straně klientů očekávám silnější diversifikaci rizik a rozdělování pojistných smluv, nebo podílů na pojistných smlouvách, mezi více pojišťoven s cílem rozložit a tím minimalizovat riziko.

Moje další očekávání dopadů krize jsou, bohužel, negativní. Očekávám zvýšený počet pojistných podvodů i problémy s placením pojistného od klientů. A opět na tom budou lépe silné a velké pojišťovny, mezi které AIG patří. Právě v minulých dnech AIG EUROPE S.A., oznámila navýšení kapitálu o 680 milionů EUR (přes 18 miliard korun). K 31. 12. 2008 tak disponujeme celkovým kapitálem přesahujícím 1,3 miliardy EUR (více než 35 miliard korun). Tímto krokem mnohonásobně převyšujeme požadavky regulátora na solventnost a poskytujeme velmi silnou garanci našim klientům.

 

5.   Existuje vůbec nějaká pozitivní zpráva v souvislosti s krizí?

Finanční krize je problém i příležitostí zároveň. Někteří kolegové hovoří o šanci na pročištění trhu. Já si myslím, že problémů k řešení je celá řada.

V době přísného sledování nákladů bude určitě jedním z témat i vyšší transparentnost makléřských provizí. Uvádění výše provize přímo do cenové kalkulace v textu pojistné smlouvy by bylo řešením v principu stejným, jako když dostaneme výpis z banky včetně evidence úroků, poplatků atd...

Dalším tématem je česká praxe poskytování nabídek pojištění pro jednoho klienta všem makléřům, kteří jsou pověřeni jeho zastupováním. Tato praxe vede k enormní zátěži, a to jak na straně pojišťoven, tak i na straně makléřů a téměř vždy k finální manipulaci s makléřskou provizí a tím i cenou pojištění. Může se potom stát, že klient obdrží několik různých cenových nabídek od stejné pojišťovny prostřednictvím několika pověřených makléřů, občas bez vědomí samotné pojišťovny, že její cena byla upravena. Zasvěcení čtenáři ví o čem mluvím. A také určitě nejsem jedinným, kdo vidí řešení v tzv.blokaci kapacity konkrétní pojišťovny . Zjednodušeně řečeno: nabídku (a kapacitu) konkrétní pojišťovny obdrží jen jeden makléř, a to buď ten, který oslovil pojišťovnu s poptávkou jako první, nebo ten, se kterým chce konkrétní pojišťovna na obchodním případu spolupracovat.

Taková změna není vůbec složitá, řešila by celou řadu nešvarů, které jsem již výše naznačil, ale předpokládá širší koncenzus mezi hlavními pojistiteli a makléři. Myslím, že doba pro změnu již nastala.

Zdroj:

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články