Kybernetické útoky i bezpilotní letouny ohrožují bezpečnost letadel


			Kybernetické útoky i bezpilotní letouny ohrožují bezpečnost letadel
8.12.2014 Pojistný trh

Počet smrtelných leteckých nehod dlouhodobě klesá a sazby pojistného se snižují. Na obzoru jsou ale nová rizika, která mohou velmi ovlivnit letecké společnosti. Patří mezi ně kybernetické útoky, ale také bezpilotní letouny, které jsou řízené počítačem.

Technické pokroky v designu a leteckých navigačních systéme pomohly snížit pravděpodobnost úmrtí při leteckých neštěstí, ale závislost na počítačích představuje nové typy rizik.

"Kyber terorismus může nahradit únosy nebo bombové atentáty, a stane se tak zbraní při útocích proti leteckým společnostem," uvedla německá pojišťovna Allianz. Mezinárodní asociace letecké dopravy pracuje na zlepšení kybernetické bezpečnosti, včetně nástrojů, které pomohou zmírnit rizika v IT systémech.

"Letectví značně spoléhá na počítačové systémy v pozemním i letovém provozu a řízení letového provozu, a víme, že jsme cíl," uvedl generální ředitel IATA Tony Tyler na konferenci v říjnu.

Bezpilotní letouny jsou dalším rizikem

Další potenciální hrozba pochází z komerčních bezpilotních letounů, jejichž využití se stále rozšiřuje například v práškování, zpravodajství a sportovních akcí, a pro které neexistuje žádná standardní mezinárodní regulace.

"Potenciální rizika jsou zřejmá, a to jsou konkrétně kolize nebo škody ze třetích stran či poškození a výsledná odpovědnost," řekl Allianz.

Nebe se začíná přeplňovat, IATA odhaduje kolem 16 miliard cestujících v roce 2050, ve srovnání s 3,3 miliardami  v roce 2014.

Zvýšení bezpečnosti tlačilo pojistné leteckých společností dolů až do letošního roku, kdy se očekávají ztráty včetně dvou Malajsijských linek na rekordních 800 milionů dolarů.

Technologie hraje významnou roli ve stálém snižování počtu úmrtí, na méně než dva na 100 milionů cestujících, na komerční lety z 133 v roce 1960, ale to je také dané zvyšováním nákladů na letadla a hodnoty pohledávek.

Allianz odhaduje, že se během příštích pět let zvýší pojistná hodnota leteckých flotil na více než jeden bilion dolarů během příštích pěti let oproti 900 miliardám dolarů v současné době.

Technologie, zejména zvyšující se automatizace v moderních letadlech, byla také od roku 2009  pod dohledem, a to zejména kvůli letu Air France 447, po tom, co piloti ztratili nad letem A330 z Brazílie do Francie kontrolu při letu.

Piloti potřebují další školení, pokud systémy selžou, řekl Allianz. "Je třeba provést další zlepšení, a to zejména zbavit se pasivity v kokpitu v důsledku automatizace."

Německá pilotní skupina také volá po větší odborné přípravě a kontrole při „ručním“ létání, kdyby měli být piloti trénovaní, pokud počítač selže.

Business Insurance

Zdroj: Business Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články