Výše zmíněný soubor opatření zahrnuje deset konkrétních bodů s cílem řešit náklady na pojištění pro všechny řidiče. Jde o kombinací akcí a postupů, které by mohli iniciovat a provést pojistitelé, vláda a regulátoři. Je to součást strategie ABI v oblasti finanční inkluze, jejímž cílem má být dosažení toho, aby spotřebitelé pojištění lépe rozuměli a aby jim byl umožněn přístup k pojištění, ochraně a dlouhodobému spoření.
Mohlo by vás zajímat: Kdo se stal ředitelem produktu a underwritingu NN Životní pojišťovny?
Ekonomicky vypadá stávající problém následovně. Ceny pojištění motorových vozidel byly hnány nahoru nákladovou inflací ve škodách. Odhaduje se, že v roce 2022 za každou zaplacenou 1 GBP pojistného pojistitelé vydali na pojistném plnění a nákladech 1,11 GBP, přičemž v roce 2023 tato částka vzrostla na 1,14 GBP. Dopad vzestupu cen na spotřebitele byl zhoršen fixní sazbou pojistné daně ve výši 12 %, jež byla zavedena v roce 1994 ve výši 2,5 % a od té doby v zásadě prudce rostla.
Soubor opatření zahrnuje těchto 10 bodů:
- Pomoci spotřebitelům činit informovaná rozhodnutí. Musí se zvýšit transparentnost a musí být jasné, u kterých vozidel je pojištění dražší;
- Je nutné bojovat proti krádežím vozidel. ABI zkoumá možnosti součinnosti s policií, například jak pomoci při návratu ukradených vozidel z přístavů. S výrobci vozidel, policií či úřadem londýnského starosty hledá způsoby prevence krádeží vozidel;
- Je nutné řešit pojistné podvody a používání nepojištěných vozidel. Tím se mohou snížit náklady těch řidičů, kteří dodržují zákony;
- Je nezbytné zlepšit bezpečnost silničního provozu a silniční infrastrukturu. Počítá se s kampaněmi, moderními bezpečnostními opatřeními a zlepšením stavu silnic;
- Je žádoucí podporovat mladé a začínající řidiče. Ti představují větší riziko – jak pro ně samotné, tak pro ostatní řidiče. Ukázalo se například, že odstupňovaný systém řidičských průkazů[1] vede ke zlepšení bezpečnosti;
- Je třeba snížit dopad diskontní sazby u škody na zdraví. Sazba pro náhradu za velkou, závažnou škodu na zdraví musí být znovu posouzena, jelikož tyto náklady „pronikají“ zpět do pojistného;
- Je nutné pokračovat v reformě u poranění krční páteře. Jde o to, že principy této reformy – rozumné částky pojistného plnění a kontrolované náklady u škod na zdraví – by měly být uplatněny u podobných zranění (pohmožděná kolena, vymknuté kotníky atd.);
- Je třeba prosazovat technologie zaměřené na bezpečnost vozidel. Ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu by mohla přispět povinnost zabudovat do nových aut asistenční bezpečnostní prvky;
- Navrhuje se rovněž snížit daň z pojistného. Tato daň zatěžuje průměrnou pojistnou smlouvu ročně dalšími 67 GBP;
- Je účelné podpořit opravárenství. V součinnosti vlády, pojistitelů, výrobců vozidel a nezávislých mechaniků se musí vytvořit odolný obor, který bude zajišťovat opravy široké škály vozidel. To zvýší konkurenci a rozšíří spotřebitelům možnosti výběru.
[1] Je zaměřen především na mladé řidiče. Jedním z opatření je delší doba přípravy (výuky, tréninku) u nových řidičů.
Komentáře
Přidat komentář