Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven má životní pojištění sjednáno 47 % Čechů, dalších 15 % ho sjednat plánuje. „Propojištěnost v oblasti životního pojištění se dlouhodobě pohybuje okolo 50 %. Nejde ale jen o to být pojištěný, ale být pojištěný kvalitně,“ upozorňuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Mohlo by vás zajímat: Ústavní soud k náhradě majetkové újmy u sekundárních obětí dopravní nehody
Klíčová jsou rizika, jde ale i o cenu
To, na jaká rizika se pojišťují, je nejdůležitějším parametrem při podpisu smlouvy pro 68 % Čechů. U klientů s vysokoškolským vzděláním je to dokonce 81 %. „Vzdělanější populace se obecně lépe orientuje ve financích, a tedy i pojistných produktech, zná detailněji principy, na kterých fungují. Není tedy překvapením, že více pozornosti věnují rozsahu krytí než jiným parametrům,“ upřesňuje Jan Matoušek. Naráží tím na druhý nejdůležitější parametr, kterým je podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťovencena pojištění. Na tu hledí 63 % respondentů.
Na třetím místě je pro klienty důležitá srozumitelnost smlouvy. „Životní pojištění pokrývá mnohá rizika, která klienta ohrožující jeho život zdraví. Proto musíme velkou pozornost věnovat jeho individuálnímu nastavení tak, aby pokrýval skutečné potřeby klienta, a zároveň odrážel jeho možnosti. Klient očekává od svého pojištění transparentnost a srozumitelnost. To znamená, že by při uzavírání pojištění měl sledovat, jaká rizika smlouva kryje a za jakých podmínek,“ vysvětluje Petr Koblížek, odborník na životní pojištění z České asociace pojišťoven.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Nízkopříjmové skupiny zaplatí za chiméry zelených aktivistů
Češi chtějí mít možnost smlouvy upravovat, ale nedělají to
Za důležitý faktor lidé považují také možnost úprav smlouvy, a to především pojistné částky během trvání pojištění (je důležité pro 46 % respondentů) a přidání dalších pojištěných osob (21 %). Aktualizaci ale při změně životní situace udělalo jen 55 % klientů. „Pokud již klient smlouvu aktualizoval, je dobré zjištění, že to udělal správně. To znamená rozšířil rozsah krytých rizik, správně navýšil pojistné částky, případně připojistil další osoby,“ doplňuje Petr Koblížek.
Neaktuální smlouvy neposkytují dostatečné pojistné krytí
Pokud nejsou smlouvy aktuální, mohou svým majitelům dělat medvědí službu. To, že pojistné krytí na smlouvě není dostatečné, přitom tuší 58 % klientů. Jsou mezi nimi tací, kteří situaci nechtějí řešit, stejně jako ti, kteří si nastavení své smlouvy nepamatují.
„V takovém případě smlouva klientovi neplní službu, kterou očekává – nechrání ho před finančními dopady nečekaných událostí. V případě pojistné události pak vyplacené pojistné plnění nemusí odpovídat jeho potřebám a očekáváním,“ říká Petr Koblížek a uzavírá: „Smlouvu životního pojištění bychom měli aktualizovat zhruba každé tři roky a také při jakékoli větší životní či ekonomické změně, jako je třeba založení rodiny či důsledky vysoké inflace, která má negativní vliv na nastavení pojištění.“
Mohlo by vás zajímat: Robert Kareš: Dlouhodobá péče je problém. Komerční produkty situaci nevyřeší
O průzkumu:
Průzkum Češi a životní pojištění pro Českou asociaci pojišťoven proběhl online metodou na platformě Instant Research nezávislé výzkumné agentury Ipsos. Zúčastnilo se ho 1050 respondentů ve věku 18-79 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání, místa a velikosti bydliště. Sběr dat proběhl v únoru 2024.
Komentáře
Přidat komentář