Daňhel: ekonomiku pojištění odpovědnosti za škody čekají problémy

Z hlediska ekonomiky produktu je důležité zmínit, že na začátku padesátých let minulého století pojistné za pojištění odpovědnosti z provozu osobního automobilu bylo právní normou stanoveno na 720 korun. P o měnové reformě v roce 1953 přepočtem 1:5 to bylo 144 korun, a tato sazba platila ještě v roce 1992. P o listopadu 1989, kdy se otevřela ekonomika se všemi pozitivními i negativními důsledky, se situace v pojištění motorových vozidel prudce zhoršila. Tehdejší monopolní provozovatel Česká pojišťovna přicházel do miliardových ztrát, a tak cenovým šokem v roce 1993 upravil sazby pojistného za havarijní pojištění. U povinného ručení byl však vývoj jiný. Přestože v roce 1992 sazba 144 korun již nestačila pokrýt ani správní náklady tohoto odpovědnostního pojištění, Ministerstvo financí, pod které spadala pravomoc měnit sazby pojistného za zákonné pojištění, zvolilo místo úpravy cenovým šokem cestu postupného narovnávání těžce deformovaného tarifu. Tento postup však nepostačitelnost principiálně neřešil a pojištění zůstávalo nadále ztrátové. Každoroční nárůst pojistného dokonce ovlivnil celostátní únorový index inflace (pojistné se platilo do konce února), což svědčí o faktu, že problém nebyl v žádném případě triviální.
Přidejte na komentář