Firma si může pojistit klíčové manažery


			Firma si může pojistit klíčové manažery
18.9.2007 Produkty

Pro firmu nepostradatelné zaměstnance, většinou manažery nebo majitele, lze pojistit na případ smrti či úrazu.

 

Klíčové lidi si určuje společnost sama a také platí pojistné. Minulý týden uvedla tento druh pojištění na trh makléřská společnost Insia ve spolupráci s Pojišťovnou České spořitelny.

 

Podobný produkt nabízí i česká pobočka pojišťovny AIG a také zahraniční pojišťovací ústavy, například Ace či Chubb. Výše pojistného závisí na počtu osob, jejich věku a pohlaví. U firmy, kde jsou klíčovými pracovníky dva muži ve věku 35 a 40 let a čtyřicetiletá žena, činí v Pojišťovně České spořitelny při plnění dva miliony roční pojistné 19 287 korun.

 

Pokud by jeden z pojištěných manažerů umřel, smlouva končí a v případě potřeby musí být uzavřen kontrakt nový. Firma však může nechat pojistit i jednoho klíčového manažera. Takto je postaven produkt společnosti AIG, kde je kombinována výplata ve prospěch firmy a zaměstnance. "Vzhledem k tomu, jaký je v současnosti v Česku nedostatek pracovní síly, nabývá toto pojištění na důležitosti," domnívá se Luděk Menčík z české pobočky pojišťovny AIG.

 

Firma u této pojišťovny zaplatí ročně 7800 korun při pojistném plnění dva miliony korun. Ty by v případě smrti následkem úrazu dostala rodina pracovníka. Dalších 200 tisíc poputuje na účet zaměstnavatele a obsahem smlouvy jsou i další drobnější plnění.

 

Zatím se však počet českých firem, které si takové pojištění pořídily, počítá na desítky. Analytici se však domnívají, že produkt má na českém trhu budoucnost. "Jde o dobrý nápad, který ve světě běžně funguje. Každá firma by měla mít ošetřena všechna důležitá rizika," říká Tomáš Prouza, ředitel rozvoje poradenské firmy Partners. Upozorňuje však na to, že bude záležet na ceně pojištění. "Pokud bude v řádu desítek tisíc ročně, může to být pro menší firmy příliš drahé," doplňuje.

 

Podle něj jsou přitom právě malé a střední podniky tou skupinou firem, která je na rozdíl od velkých nadnárodních korporací závislá na malém počtu klíčových lidí. Například pro malý pivovar může být takovou osobou sládek. Pokud se mu stane úraz nebo dokonce zemře, firma, která je pojištěna (a v některých případech i rodinní příslušníci), získá odškodnění v řádech milionů. To může udržet společnost v chodu. "Jednomu klientovi se například stalo, že zemřel šedesátiprocentní majitel firmy. Nikdo nevěděl, co má dělat, a ta firma téměř zkolabovala," uvádí Ivan Špirakus, ředitel společnosti Insia.

 

Pojistné produkty Pojišťovny České spořitelny a AIG se mírně liší. Zatímco Pojišťovna České spořitelně nabízí pojištění v případě smrti z jakýchkoli důvodů, pojištění od AIG se vztahuje pouze na smrt způsobenou úrazem nebo na úraz s trvalými následky.

U Pojišťovny České spořitelny platí, že při smrti pojištěného manažera z jakéhokoli důvodu jde celá částka ve prospěch firmy. Pojištěná společnost může tyto prostředky využít také na pořízení krizového manažera.

 

U pojišťovny AIG není přesná pojistná částka určena. Záleží na dohodě při sepisování smlouvy. Pojistné plnění také není vypláceno pouze firmě, ale část i samotnému pojištěnému, v případě smrti pak jeho rodinným příslušníkům.

 

Lidé, které chce firma pojistit, s tím musí souhlasit. "To byste pak mohl pojistit kohokoli, udělat nějaký malér a zinkasovat peníze," vysvětluje Špirakus. Proti ztrátě klíčových zaměstnanců z jiných důvodů se však pojistit nelze.

Zdroj: Hospodářské noviny, Jaroslav Schejbal

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články