Insurance Europe varuje: Opravy elektromobilů jsou stále větší problém


			Insurance Europe varuje: Opravy elektromobilů jsou stále větší problém
27.2.2025 Produkty, Zahraničí

Insurance Europe (IE) zveřejnila na svých webových stránkách pohled na problémy s opravami elektromobilů, který prezentuje Anja Käfer-Rohrbach, zástupkyně výkonného ředitele Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV).

V úvodu se konstatuje, že pojišťovnictví podporuje postupný přechod od spalovacích motorů. Anja Käfer-Rohrbach je názoru, že s ohledem na problémy vyvolávané urychlující se změnou klimatu, je odchod od aut využívajících fosilní paliva jedinou správnou volbou pro naši společnost, možná dokonce jedinou možnou volbou. Pojistitelé se k tomu staví aktivně, aby vhodně reagovali na tuto změnu, a to poradenstvím v oblasti škodní prevence a monitorováním vlivu elektromobilů na pojištění motorových vozidel. Z tohoto důvodu GDV realizoval studii, jež se zaměřila zejména na následující dvě otázky:

  1. Jsou škody způsobené elektromobily větší nebo menší než škody způsobené vozidly se spalovacím motorem?
  2. Je oprava elektromobilů nákladnější nebo méně nákladná ve srovnání s opravou konvenčních vozidel?

Výsledky této studie poskytují komplexní pohled s tím, že část z nich vyvolává znepokojení ohledně budoucnosti. V první řadě je dobrou zprávou, že elektromobily způsobují méně škod než tradiční vozidla. Studie ukázala, že v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla jsou elektromobily zodpovědné za nehody v menším rozsahu než srovnatelná vozidla se spalovacím motorem, a to v průměru o 5 – 10 % méně. Lepší výsledek u elektromobilů je dokonce výraznější v případě komplexního autopojištění (tj. včetně havarijního pojištění), kde škody způsobené elektromobily jsou až o 20 % méně časté než škody způsobené tradičními vozidly.


Mohlo by vás zajímat: Trasa pro lodě přes Rudé moře zůstává i přes příměří v Gaze velmi riziková


Proč je tomu tak? Anja Käfer-Rohrbach přiznává, že si nejsou v GDV důvodem zcela jisti. Může to prý vyplývat z té skutečnosti, že mnohé elektromobily mají dnes ještě limitovaný dojezd. V důsledku toho se mohou řidiči snažit šetřit baterii. To mohou učinit plánováním jízdy nebo tím, že budou jezdit pomalu. Menší rychlost znamená méně škod, například ve formě prasklého skla. Kromě toho mnozí vlastníci elektromobilů nabíjejí baterie doma, například v garáži, kde jsou vozidla chráněna před poškozením krupobitím a je méně pravděpodobné, že budou odcizena nebo vykradena.

Opravy elektromobilů jsou ale o třetinu dražší

Četnost škod je podle Anja Käfer-Rohrbach pouze jednou stranou mince. Druhá otázka zní: Kolik stojí oprava? Skutečností je, že v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je oprava škody způsobené elektromobily o něco nákladnější než u srovnatelných vozidel se spalovacím motorem.

GDV předpokládá, že je to primárně spojeno s váhou vozidla, neboť vozidla s větší hmotností (což je obvykle případ elektromobilů vzhledem k váze baterie) se v případě nehody „dotknou“ jiných vozidel s větší energií. Nelze prý ale zapomenout, že v tomto případě se jedná o škodu způsobenou jinému vozidlu, což není s největší pravděpodobností výrazně ovlivněno pohonným systémem vozidla.

Horší výsledky se ukazují u komplexního autopojištění. Opravy elektromobilů jsou v průměru o 30–35 % nákladnější než opravy srovnatelných vozidel se spalovacím motorem. Takže lze učinit závěr, že náklady na opravy elektromobilů jsou o dost vyšší a v řadě případů neúměrně vysoké.  Podle GDV existují čtyři hlavní důvody pro vysoké náklady na opravy:

  • Drahé pohonné baterie

Baterie pro pohon jsou nejnákladnějšími komponenty v elektromobilech. Jejich výměna je technicky náročný proces. Často není možné opravit škodu na krytu (obalu) baterie nebo identifikovat a nahradit příslušné vadné moduly dané baterie. Kromě toho někteří výrobci nahrazují nebo opravují pohonné baterie bez ohledu na aktuální stav baterie nebo aktuálně dokumentovanou škodu, ale spíše jednají na základě jiných faktorů, jako například rozvinutí airbagu. Výsledkem podle GDV je, že baterie jsou nahrazovány příliš brzy. Jiným důsledkem toho je, že náklady na náhradu nebo opravu baterií mohou rychle převýšit reprodukční hodnotu vozidla. Často to vede k tomu, že u vozidla je deklarována totální škoda, a to dokonce tehdy, když je vozidlo ještě relativně nové. Problém je o to horší, že konstrukce některých elektrických vozidel adekvátně nechrání pohonné baterie. Obzvláště se to týká podvozku, kde baterie mohou být snadno poškozeny.

  • Obava z požáru

V případě manipulace s poškozenými elektromobily se ukazuje, že řidiči odtahových vozidel, hasiči, opravny a dokonce někteří experti si jsou často nejisti, zda existuje riziko požáru. Příliš často to vyúsťuje v to, že elektromobily jsou preventivně umístěny po nehodě do vodních nádrží. V nejhorším případě to znamená, že vozidlo musí být plně odepsáno, dokonce i když mohlo utrpět jen menší škodu, která by mohla být snadno opravena. Vysoké náklady vyplývají též z likvidace kontaminované vody. Opravny jsou navíc často nejisté, pokud jde o nutnost prohlídky/kontroly baterie a nezbytný rozsah ponoření vozu do vodní nádrže. Jako alternativa funguje to, že elektromobily jsou po nehodě často dávány do „karantény“. Ta je ovšem často zbytečně dlouhá a vyvolává vysoké náklady.   

  • Dlouhé prostoje

Elektromobily zůstávají v opravnách obvykle mnohem déle než tradiční vozidla. To je dáno nejen nejistotou, pokud jde o výše popsané riziko požáru a s tím související zpoždění opravy vozidla, ale rovněž tím faktem, že získání náhradních baterií někdy zabere čas. Podstatné je, že delší prostoje znamenají nejen vyšší účet z opravny, ale také vyšší náklady za pronajatá vozidla a výpadek užívání, resp. nemožnost užívat vozidlo.

  • Vysoké náklady na práci

Mnohé opravy zatím postrádají příslušné know-how, které je třeba k práci s elektromobily. Nezávislé opravny jsou často neochotné převzít riziko spojené s opravami elektromobilů. V důsledku toho ty opravny, jež se specializují na opravy elektromobilů, mohou účtovat vyšší ceny za jejich dovednost. Kromě toho procento elektromobilů, které jsou opravovány v autorizovaných opravnách, jež jsou dražší než nezávislé opravny, je vyšší než v případě vozidel se spalovacími motory.  


Mohlo by vás zajímat: AI modely, využití osobních dat a soulad s GDPR


Výrobci a opravny musí držet náklady pod kontrolou

Na základě výše uvedeného klade Anja Käfer-Rohrbach další otázku: Co může, mělo by a musí být učiněno pro řešení těchto problémů? Pojistitelé naplňují svoji část tím, že poukazují na trendy týkají se elektromobilů. Pojistitelé v Německu navíc podněcují výrobce, aby připravovali takové modely, jejichž opravy budou co nejlacinější. Takové modely pak dostávají pozitivní značku. Nicméně rozhodující je, aby výrobci a opravny udržovali náklady na opravy elektromobilů pod kontrolou. Na základě zjištění ze studie GDV němečtí pojistitelé provozující pojištění motorových vozidel chtějí podnítit výrobce elektromobilů k tomu, aby:

  • navrhovali/konstruovali vozidla takovým způsobem, že baterie budou co možná nejvíce chráněny před poškozením při nehodě,
  • poskytli opravnám a expertům diagnostická data, což by jim umožnilo přesně určit po nehodě stav baterie,
  • vydali manuály pro opravy, které poskytnou finančně a environmentálně udržitelná řešení pro opravy a nahrazení poškozených baterií,
  • připravili precizní kritéria pro manipulaci s elektromobily po nehodě a poskytli komplexní školení pro opravny, poskytovatele odtahových služeb a hasiče za tím účelem, aby vozidla, jež mohou být ještě opravena, nebyla ponořována do vodních nádrží.

Opravny a experti by měli:

  • maximálně zkrátit dobu „karantény“ tím, že se provede rychlá kontrola baterie,
  • připravit se na přechod od spalovacích motorů vyškolením více techniků pro opravy elektromobilů.

Anja Käfer-Rohrbach je přesvědčena, že tyto kroky by mohly „zkrotit“ navyšující se náklady. Jde však o více, například o společenskou akceptaci elektromobilů. Ty jsou nyní dražší než tradiční vozidla. Pokud jsou také dražší náklady na jejich opravy, nemůže se to nepromítnout do pojistného, což může spotřebitel vyhodnotit jako překážku pro nákup elektromobilu.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Trump oznámil návrat fosilní energetiky… nikdo ani nehlesl


Jde ale i o to, že manipulace s pohonnými bateriemi je dnes problematická nejen finančně, ale i z environmentálních důvodů. Pro výrobu těchto baterií jsou používány vzácné suroviny, jako je lithium, kobalt a prvky vzácných zemin jako například neodym. Nejsou obnovitelné, jsou drahé a jejich těžba způsobuje poškození životního prostředí. Je tedy třeba s těmito zdroji zacházet hospodárně. Nemělo by tak být možné, aby baterie byla po nehodě jednoduše zlikvidována.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Drahé pojištění elektroaut

Daniel Plochý,  28. 2. 2025

Obecně to pojištění u elektroaut výjde někdy až několikanásobně dráž, než pojištění u normálních spalovacích aut. Zkoušel jsem si vyjet přes srovnávač Suri, na kolik by vyšlo povinné ručení u nejlevnější Tesly, a je to cca 2,5x tolik, co u skoro stejně drahého Superbu :)

RSS

Související články