Německo: Pojistitelé aut budou muset reagovat na nové trendy


			Německo: Pojistitelé aut budou muset reagovat na nové trendy
18.5.2023 Produkty, Zahraničí

V odvětví pojištění aut, které je nejsilnější podle obratu v německém pojišťovnictví, v poslední době klesají zisky. Vzhledem k vývoji automotive i preferencí zákazníků bude muset tento segment projít masivní změnou myšlení.

Tradiční odvětví pojištění aut stojí nyní před zásadní proměnou. Především mladá generace sází mnohem více na sdílení aut, leasing a předplatní modely na auta. To vede u pojistitelů k procesu změny nastavení a myšlení. Podobnou transformaci tato branže nezažila už několik desetiletí, protože do centra pozornosti dostává užitek v čase – nikoli už auto pro rodinu.

Tradiční trh a odbyt pojištění sice stále ještě rostou, ale do několika let by se to mohlo už změnit. „Může se stát, že pořád silnější rozšíření modelů na předplatné aut nebo sdílení aut bude dosavadní modely brzdit, anebo je rovnou ukončí,“ komentovala vývoj poslední doby Katharina Amann, šéfka Volkswagen Versicherung, společnosti, která podniká jako joint venture s Allianz a VW Finanční služby v Německu.


Mohlo by vás zajímat: Jiří Vokřínek: Umělá inteligence nám nerozumí


Po dlouhé roky bylo pojištění aut spolehlivým dodavatelem zisku pro mnoho poskytovatelů v zemi. Příjmy z pojistného neustále rostly. Jen v loňském roce byl objem předepsaného pojistného podle E+S, dceřiné společnosti Hannover-Rück, ve výši 70,7 miliardy EUR.

Jenže mezitím výrazně podražily náklady na náhradní díly a na servisní práce: naposledy meziročně o 7,6 %. A odvětví jako celek poprvé náhle pocítilo ztráty. Následkem toho narostla podle kalkulací Německé asociace pojišťoven (GDV) škodní kvóta v segmentu aut na 101 %. Kvóta udává poměr mezi náklady, které je třeba vyplatit za škodní události, a příjmy z pojistného. Hodnota vyšší než 100 % znamená tedy ztrátu.

Společnost Huk-Coburg, s 13,7 milionu pojistných smluv dlouhá léta nezpochybnitelný leader celého odvětví pojištění aut v Německu, zaznamenala v uplynulém roce škodní kvótu na úrovni 103,6 %, zatímco o rok dříve to bylo ještě mnohem přijatelnějších 93,3 %. Hybatelem tohoto nepříznivého vývoje byly hlavně velké škody z pojištění aut, u nichž vzrostly výplaty pojistných plnění o 8 %. „Stabilita odvětví z předpandemického období se už nevrátí a nejistota bude hlavní charakteristikou i letošního roku,“ prohlásil Klaus-Jürgen Heitmann, mluvčí představenstva společnosti Huk-Coburg.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Inflace v Česku je stále nebetyčně vysoká


Pojištění se musí přizpůsobit zákazníkům a jejich zvyklostem a preferencím

V souvislosti s čerstvými ztrátami pracují pojistitelé už na rozsáhlých inovacích. Pohání je zejména změna chování klientů. „Nyní máme více druhů užívání vozidel a jdeme od vlastnického vztahu směrem k užitku mobility,“ popsal aktuální stav Thorsten Krüger, šéf Volkswagen Versicherungsdienst (VVD; Pojišťovací služby Volkswagen).

Nejlepším příkladem tohoto posunu jsou množící se nabídky a modely pronájmu aut nebo předplatného na auta, které dnes nabízí téměř každý výrobce. Celkový balíček pro zákazníka se v porovnání s minulostí neskládá už jen z financování nebo leasingu plus pojistné, nýbrž zahrnuje i daň z auta a náklady na údržbu a opotřebení. Pojištění vozidla je tak aktuálně jen jedním dílkem v celkovém balíku. Pod heslem Embedded Insurance se snaží odvětví proto už nějakou dobu takříkajíc zabudovat pojistnou ochranu do stále více produktů a služeb. „To ale bude fungovat jen v případě, je-li pořízení pojištění pro klienta tak snadné, jak je jen možné,“ upozorňuje Katharina Amann. V optimálním případě má proces začít už při koupi auta. Objednává-li si zákazník například výbavu vozu s brzdovým a nouzovým asistentem navíc, mělo by to už hned vést k individuální slevě na pojistném.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Umělá inteligence v pojišťovnictví má obrovský potenciál


Během roku chce její pojišťovna nabídnout takzvané pojištění za sazbu „Pay As You Drive“. „Stav kilometrů si vezmeme například přímo z auta,“ avizuje Katharina Amann. Klient zaplatí na pojistném jen tolik, kolik odpovídá skutečně ujetým kilometrům v daném vozu.

Proměna mobility

Změny v nakládání s tématem mobility nejsou ale jedinou výzvou pro pojišťovny. Díky sílícímu odbytu elektromobilů vypadá obraz škod na vozidlech dnes jinak, než tomu bylo u spalovacích motorů. Dojde-li například v důsledku nehody k požáru motoru, jsou náklady na likvidaci nepoměrně vyšší. Na druhou stranu elektromobily se v porovnání s tradičními auty tolik nekradou, což naopak zlepšuje škodní průběh segmentu.

Nejprve si poskytovatelé pojištění vozidel potřebují udělat obrázek z přiměřeného počtu vzniklých škod. „U sledování škodního vývoje u e-aut jsme nyní někde uprostřed a bylo by příliš brzy na závěry,“ prohlásila Katharina Amann.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Pavel Řehák


Pro výrobce aut jako je Volkswagen, jenž v nadcházejících letech hodlá přenastavit svoji produkci urychleně ve směru elektromobility, má do budoucna obchod s jejich pojištěními mnohem větší význam. „Chceme na nás navázat polovinu všech v koncernu vyrobených spalovací aut a vedle toho 80 % elektromobilů, včetně pojištění,“ sdělil Mluvčí představenstva VVD Thorsten Krüger. V tom spatřuje velkou výzvu. Protože e-vozy byly doposud pořizovány často jako druhá auta do domácnosti a měla tudíž malý roční nájezd. To se může ovšem s prodlužujícím se dojezdem a vyšším nasycením trhu změnit, míní Krüger.

Do 10 let může být elektromobil i prvním kupovaným vozem. A to bude mít vliv i na škodní statistiky. A to bude vyžadovat rychlejší a předvídavější cenotvorbu než v minulosti.


Mohlo by vás zajímat: Letošní Velká pardubická bude opět spojena se Slavia pojišťovnou


Další potenciál: ojetiny, smluvní servisy

Jsou i další tendence, které mají dopad na pojišťovny. V centru pozornosti je přitom posílená spolupráce mezi branží vozidel a pojišťovnami. Největší hráč na trhu Huk-Coburg oznámil v minulém roce převzetí 25,1 % podílu na síti servisů Pitstop, kde lze redukovat vlastní náklady škod pomocí lepší cenové kontroly. K tomu vstoupili pojistitelé s vlastním autobazarem v Düsseldoru do aktuálně lukrativního obchodu s ojetinami. K úspoře nákladů u klientů přispívá u pojišťovny Huk i stále častější navázání na smluvní servisy. Asi 2/3 smluv zahrnují i tuto klauzuli, podle níž se vozidlo po škodní události opravuje v partnerské opravně pojišťovny a nikoli v servisu podle volby zákazníka.

Na postupu je i další směr. Cílem je najít odbyt na auta na leasing nikoli jen jednou, nýbrž i podruhé a pokud možno i potřetí, vysvětluje záměr Thorsten Krüger. Pro každý z takto dohodnutých finančních cyklů chce finanční dcera značky Volkswagen nabídnout specifické podmínky pojištění. A chce být do budoucna atraktivní i pro vozy značek mimo skupinu VW. Dveře k této klientele má otevírat například platforma na prodej ojetých aut Heycar, na ní se podílí VW vedle Mercedesu, Renaultu a Allianz.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články