Od 7. července musí být nové vozy v EU vybaveny různými asistenčními systémy. Podle prognóz pojišťoven bude hrát významnou roli v prevenci nehod hlavně asistenční systém nouzového brzdění. „Předpokládáme, že asistent nouzového brzdění může snížit četnost dopravních nehod, při nichž jsou zraněny třetí osoby, celkem o 8 až 9 %, tedy o více než 200 tisíc nehod každý rok – pokud jím budou tedy samozřejmě vybaveny všechny vozy,“ říká Jörg Asmussen, výkonný ředitel Celostátního svazu německých pojišťoven (GDV).
Mohlo by vás zajímat: Evropský datový prostor pro mobilitu
Protože se však nové automobily a s nimi i povinné asistenční systémy v automobilové populaci rozšiřují jen pomalu, bude to trvat více než 10 let, než se tak stane. Pojišťovny neočekávají, že by asistenční systémy pro nouzové brzdění byly plně rozšířeny dříve než v roce 2035.
Dodatečná náročná technika prodražuje opravy aut
Ostatní asistenti by naopak měli mít mnohem menší efekt: například systém varování při vybočení z jízdního pruhu, který je rovněž povinný, pravděpodobně sníží četnost nehod o méně než jedno procento. „Asistenční systémy nemají na mnoho typů škod vůbec žádný vliv a v praxi zabraňují menšímu počtu nehod, než jaká je teorie,“ upozorňuje Asmussen z GDV. Poukazuje také na další efekt asistenčních systémů: Dodatečná technologie prodražuje opravy. „Nové technologie, jako jsou senzory a kamerové systémy, se musí v případě poškození vyměnit nebo překalibrovat. Například výměna čelního skla je díky asistenčnímu systému přibližně o 25 % dražší,“ podotýká Jörg Asmussen.
Mohlo by vás zajímat: Alarmující statistika: Čtvrtina Čechů čte zprávy při řízení. Bourají častěji
Evropská komise očekává, že povinné asistenční systémy zabrání do roku 2038 v Evropě více než 25 000 smrtelných obětí nehod a nejméně 140 000 vážných zranění. Kromě asistenta pro nouzové brzdění a systému varování při vybočení z jízdního pruhu musí být od 7. července 2024 všechny nové vozy vybaveny systémem rozpoznávání ospalosti a asistentem pro rychlost a couvání.
Rakušané zkoumali obeznámenost s novými pravidly o asistentech
Průzkum rakouského autoklubu ÖAMTC týkající se povědomí, přijetí a zkušeností s asistenčními systémy ukazuje, že stávající systémy jsou většinou využívány. „Třetina dotázaných uvedla, že je zásah asistenčního systému již zachránil v nebezpečné situaci - 58 % prostřednictvím signálního tónu, 50 % prostřednictvím brzdění,“ vysvětluje dopravní expert ÖAMTC David Nosé. Třetina zároveň uvedla i falešné varování – signální tón (43 %) a brzdění (41 %) jsou zde prakticky na stejné úrovni.
On-line průzkum, reprezentativní pro rakouskou populaci ve věku 17 až 69 let, provedla společnost Spectra na objednávku ÖAMTC na přelomu dubna a května 2024 mezi 1 096 osobami, z toho 1 003 řidiči.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací ombudsman pomáhá 5 let. Vedl více než 1000 spotřebitelských sporů
„Asistenční systémy pro řidiče jsou obecně důležitým milníkem ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Podle průzkumu je již 90 % automobilů vybaveno alespoň jedním asistenčním systémem,“ vysvětluje dopravní inženýr ÖAMTC. Podle průzkumu je nejrozšířenější asistent pro couvání (74 %) a tempomat (68 %). Pokud jsou tyto systémy ve vozidle nainstalovány, jsou také využívány – asistenta pro couvání používá 96 %, asistenta pro nouzové brzdění 92 % a varování před vyjetím z jízdního pruhu 72 %. Parkovací asistent (61 %) a tempomat (60 %) jsou využívány nejméně.
Systémům důvěřuje 57 % respondentů ze studie. Význam signálů však zná jen necelá polovina z nich: jen 44 % řidičů, jejichž vozidlo je vybaveno asistenčními systémy, dokáže rozpoznat všechny zvuky a signály. „To naopak znamená, že 56 % signály nezná nebo zná jen částečně,“ podotýká David Nosé. Expert ÖAMTC odkazuje také na dřívější průzkumy mezi členy klubu. „Výsledky naznačují, že signálům dnes rozumí méně lidí než před několika lety – to může být způsobeno větší rozmanitostí systémů a rostoucí složitostí ovládání moderních vozidel.“
Při hodnocení vlastních zkušeností s asistenčními systémy řidiče mají tendenci vnímat zásah jako rychlý, správný, srozumitelný a řešící nebezpečné situace, ale také jako poněkud tvrdý a náhlý. Při srovnání věkových skupin vnímají mladí lidé do 30 let zásah o něco méně pozitivně než starší řidiči. Zájem o různé systémy se také liší v závislosti na dané skupině: vyšší zájem projevují muži, častí řidiči a řidiči, kteří již mají vozidlo vybavené asistenčními systémy.
Mohlo by vás zajímat: Libor Květoň: Počet škodních události souvisejících s fotovoltaikou roste
Je také zapotřebí více informací o novém nařízení EU. Podle průzkumu ÖAMTC znala nařízení o nových asistenčních systémech od července 2024 pouze čtvrtina respondentů. Při každém opětovném nastartování vozidla by 28 % dotázaných řidičů deaktivovalo odpojitelné systémy ručně: zde vynikají zejména muži a mladší řidiči. Hlavním argumentem je opětovné získání kontroly nad vlastním vozidlem. I přes určitou skepsi si 71 % dotázaných řidičů myslí, že vybavení vozidel asistenčními systémy je moderní a aktuální, a 65 % v něm vidí také přínos pro bezpečnost silničního provozu - 41 % se naopak obává vyšších nákladů na opravy a údržbu v důsledku jejich existence ve vozidle.
Komentáře
Přidat komentář