Chcete vědět, jaké předpisy platí pro jejich provoz? V následujícím článku jsme se blíže podívali na pravidla pro S-pedelec v Německu, Rakousku a Švýcarsku.
Mohlo by vás zajímat: Zemřel jeden ze zakladatelů pojišťovny Allianz Jiří Charypar
Co jsou elektrokola typu S-PEDELEC?
Než se začneme zabývat jednotlivými předpisy, rádi bychom se blíže podívali na vozidla S-pedelec. S-pedelec jsou elektrická jízdní kola, která poskytují pomoc až do rychlosti 45 km/h. Ve srovnání s klasickými elektrokoly, která poskytují asistenci do rychlosti 25 km/h, mají speed pedelecs obvykle výkonnější motor a robustnější konstrukci. Splňují tak vyšší rychlost a jsou s nimi spojené vyšší požadavky na bezpečnost.
Dalším rozdílem je právní rámec. Vzhledem k vyšší maximální rychlosti jsou rychlá elektrokola v mnoha zemích považována za motorová vozidla. To znamená, že se na ně vztahují přísnější předpisy než na klasická elektrokola. Mezi jednotlivými zeměmi však existují zásadní rozdíly, jak ukazuje následující přehled.
Mohlo by vás zajímat: ČNB k poskytování slev pojišťovacím zprostředkovatelem formou cashbacku
Pravidla pro S-PEDELEC ve Švýcarsku
Začněme Švýcarskem. V roce 2022 se zde prodalo 22 782 speed pedeleců, což je více než 10 % všech prodaných elektrokol v zemi. Švýcarsko je tak považováno za průkopníka v oblasti S-pedelec v Evropě. A to má co do činění s velmi přívětivými předpisy. Už v roce 2012 byly cyklistické trasy – tedy cyklostezky – pro speed pedelecs plošně uvolněny. Díky tomu mají příznivci speed pedeleců v provozu stejné možnosti jako klasičtí cyklisté. Zároveň těží z vyšší rychlosti. Není proto náhodou, že přední výrobci S-pedeleců, jako jsou FLYER a Opium, pocházejí také ze Švýcarska.
Existují však také určité předpisy, které rychlá elektrokola odlišují od klasických elektrokol. Podle zákona jsou považovány za motocykly. Takže k jízdě na nich potřebujete žlutou registrační značku. Je potřeba také pojištění. Kromě toho mohou S-pedelec řídit pouze osoby starší 14 let s řidičským průkazem typu M. Pokud jde o vybavení, je vyžadována přilba. V neposlední řadě musí mít vaše kolo zvonek a osvětlení se světly pro denní svícení. Tento poslední bod se ve Švýcarsku týká vlastně všech elektrokol.
Pravidla pro S-pedelec ve Švýcarsku:
- pojištění a žluté značky
- nejméně 14 let nebo více
- řidičský průkaz skupiny M
- povinná přilba
Mohlo by vás zajímat: Dušan Quis: Poradci se musejí naučit pracovat s umělou inteligencí
Pravidla pro S-PEDELEC v Německu
V Německu je situace zcela odlišná. Německé předpisy o silničním provozu (StVO) zde považují rychlá kola za mopedy. To znamená, že musíte jezdit na svém S-pedelecu po normální silnici. Používání cyklostezek je povoleno pouze ve výjimečných případech. Pro mnoho jezdců je to jasná překážka pro koupi. Podle průzkumu trhu, který provedl ZIV (Asociace německého cyklistického průmyslu), se v poslední době v celé zemi prodalo pouze 11 000 S-pedeleců – o polovinu méně než ve Švýcarsku.
Stejně jako ve Švýcarsku i v Německu je předepsáno povinné pojištění a k provozu rychlého kola potřebujete registrační značku. Věková hranice je v Německu vyšší, jezdci musí být nejméně 16 let. Na motocyklu S-pedelec smíte jezdit pouze v případě, že máte řidičský průkaz skupiny AM. K povinné výbavě patří zpětné zrcátko, tlačný podpůrný prvek, osvětlení registrační značky, klakson a osvětlení s denním a brzdovým světlem. Povinné jsou zde také přilby.
A co víc: Je docela dobře možné, že německé regulační orgány v blízké budoucnosti lépe začlení S-pedelecs do koncepce silničního provozu. Ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko právě probíhá odpovídající test. Podle změny zákona zde mohou města povolit rychlá elektrokola na cyklostezkách. To by mělo být pro mnoho uživatelů dalším podnětem k přechodu na tento druh elektrokola.
Pravidla pro S-pedelec v Německu:
- pojištění a registrační značka
- nejméně 16 let nebo starší
- řidičský průkaz skupiny AM
- povinná ochranná přilba
Mohlo by vás zajímat: Open source a GDPR
Pravidla pro S-PEDELEC v Rakousku
Rakousko je ještě přísnější než sousední Německo. Zde jsou elektrokola S-pedelec považována za vozidla kategorie L1e-B. Z právního hlediska jsou tedy rovnocenné mopedům. Používání cyklostezek je zde proto pro ně rovněž tabu. V Rakousku, stejně jako ve Švýcarsku a Německu, platí povinnost pojištění, a tedy i povinná registrační značka.
Z hlediska výbavy potřebuje speed pedelec pevné osvětlení s brzdovým světlem a osvětlením SPZ, zpětné zrcátko, pneumatiky ECE-R 75, brzdové páky s kulovými koncovkami. Dále jsou vyžadovány dvě nezávisle fungující brzdy, zvukové výstražné zařízení a boční a pedálové odrazky. Musíte používat přilbu, která odpovídá normě pro motocyklové přilby ECE-R 22-05. A musíte mít s sebou také lékárničku.
Všechna tato pravidla mají své důsledky: Například počet prodaných motocyklů S-pedelec v Rakousku je v současné době tak malý, že oficiální údaje o prodeji nejsou ani dostupné.
Pravidla pro S-pedelec v Rakousku:
- pojištění a registrační značka
- nejméně 16 let nebo starší
- řidičský průkaz skupiny AM
- povinné používání přileb (norma pro motocyklové přilby ECE-R 22-05).
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Karel Waisser
Závěr: pravidla pro provoz v německy mluvících zemích
Náš přehled předpisů pro S-pedelec v Německu, Rakousku a Švýcarsku ukazuje, že navzdory regionální blízkosti existují v předpisech značné rozdíly. Zatímco Švýcarsko zaujímá liberálnější postoj a povoluje provoz kol S-pedelec na cyklostezkách, což vedlo k rozmachu prodeje, předpisy v Německu a Rakousku jsou restriktivnější. Údaje o prodejích v jednotlivých zemích ukazují, že tyto rozdíly mají přímý vliv na přijetí a oblibu těchto vozidel. Nicméně vývoj, jako například v Severním Porýní-Vestfálsku, by mohl být signálem možné pozitivní změny v Německu.
A co víc: SESPIN je německo-rakousko-švýcarský výzkumný projekt, který v současné době zkoumá, jak lze rychlá elektrokola bezpečně a efektivně integrovat do příslušných dopravních systémů. Výsledky se očekávají v průběhu letošního roku.
Komentáře
Přidat komentářvy jste zase objevili Ameriku.
Všechna tzv. Rychlá elektrokola ve všech státech EU spadají do kategorie L1e-B, tedy moped.
Neexistují žádné různé legislativní pohledy, všude v EU je to stejné, CH také harmonizuje Nařízení 168/2013.
V Německu jsou prodeje okolo 0,5% a nerostou, obecně je tato kategorie nesmysl. Jediná země v EU má speciální pravidla a dotační programy ve městech.
V ČR se žádná homologovaná "rychlá elektrokola" neprodávají ani nepoužívají.
Neprodávají?
Myslím, že elektrokola s rychlostí nad 25 km/h lze koupit i v Česku. Třeba toto na mne vypadlo při zadání "elektrokola 45 km/h" https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/krosová-kola/krosová-elektrokola/rychlá-elektrokola-speed-pedelec/c/B555/
Určitě toho bude více.
není k dispoici
Ne, tento model se už nevyrábí a nikdo v ČR jej fyzicky nenabízí.
Najděte jiný, ale spíš nenajdete. Platí to co jsem napsal, v ČR se fast pedelec neprodávají.
Povinné ručení
Z hlediska zákona o povinném ručení (30/2024 Sb.) ale S-pedelecy nejsou vozidla a v ČR nemusí mít povinné ručení - na rozdíl třeba od Německa, kde ho mít musí. Rozdíly tu tedy jsou.
Rychlá elektrokola musí mít pojištění
Není to tak, vozidlo homologované v kategorii L1e-B musí mít povinné ručení, blbě to čtete.
Elektrokola v Česku nemusí mít povinné ručení
Tady je to jasné, plyne to z ustanovení paragrafu 2 30/2024:
(2) Za vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohonem se považuje i vozidlo kategorie moped podle přímo použitelného předpisu Evropské unie splňující podmínku podle odstavce 1 písm. a), s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání.
Všechna elektrokola spadají do výjimky v poslední větě. Neříkám, že s tím souhlasím, ale je to právně závazný text zákona.