Zatímco silnice jsou pro všechny vozy stejné, číselníky vozidel, která po nich jezdí, mají ale pojišťovny odlišné. Obsahují důležité pojmy a kategorie jako např. „taxislužba“ nebo „běžný provoz“, jenomže každý pojistitel si je vykládá trochu jinak. S postupující digitalizací se taková praxe jeví jako nelogická a stále častěji se proto hovoří o jednotném číselníku vozidel a jeho rychlé aktualizaci. Naposledy si zajímavou prezentaci na tohle téma poslechli účastníci červnové konference INSURANCE FORUM 2023, jejímž generálním partnerem byla Slavia pojišťovna. Setkali se na ní významné osobnosti a lídři českých pojišťoven, pojišťovací makléři a odborné firmy, dodávající tomuto oboru specifické služby a řešení.
Mohlo by vás zajímat: Jaké je stanovisko evropského finančního sektoru k retailové investiční strategii EU?
„Pokud chce pojišťovna komunikovat s leasingovými společnostmi, automobilovými dealery, profesními organizacemi nebo státní správou, nastává kvůli neslučitelnosti číselníků vozidel problém,“ vysvětluje Vlastimil Frič ze společnosti CEBIA, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel a která byla jedním z partnerů INSURANCE FORUM 2023. Spárovat číselníky různých subjektů s číselníky pojistitelů je totiž často nadlidský úkol, navíc i zbytečně nákladný na čas a finance. Jejich sjednocení by proto vedlo jak ke snadnějšímu výpočtu ceny pojištění, tak i k rychlejší výplatě peněz po pojistné události.
„CEBIA už dnes dodává informace sjednavačům autopojištění pro makléřské společnosti a zajišťuje i spárování jednotlivých číselníků pojišťoven, aby mohly každý vůz zahrnout do svého kmene,“ říká Frič a dodává, že pokud by pojišťovny začaly používat stejné názvy pro nové automobilové značky a modely, významně by jim to při sjednávání pojištění v brzkém budoucnu usnadnilo práci. „Po zadání VIN nebo registrační značky by pak mohlo být každé vozidlo pro všechny pojistitele velmi snadno identifikovatelné a hlavně spravedlivě pojistitelné,“ dodává Frič.
Mohlo by vás zajímat: Při tragické dopravní nehodě zahynuli Jana Čechová a Vladimír Přikryl
Podle Vlastimila Friče z CEBIA bude mít univerzální systém ještě jednu významnou přednost. „Centrální číselník by měl být maximálně datově široký, takže by v něm byly nejenom údaje o značce a modelu auta, ale také například jeho technické parametry, emisní normy, informace o prvcích aktivní a pasivní bezpečnosti a podobně a jeho jednotliví uživatelé by si z něj pak vybírali pouze konkrétní položky podle svých provozních potřeb.“
Výhody jednotného číselníku jsou zřejmé. Počínaje časovou údržbou a aktualizací, kterou dnes dělají jednotlivé pojišťovny samostatně, přes vyšší přesnost při práci s daty, až po vyřešení problémů, kdy se na sjednavačích kvůli absenci konkrétních vozidel v jeho současných číselnících nabídky některých pojišťoven vůbec nezobrazí. Až tomu tak bude, klienti získají větší výběr a sjednavače i pojišťovny zase více klientů.
Komentáře
Přidat komentář