Pouze třetina Němců hodnotí své vlastní finanční znalosti jako „dobré“ nebo „velmi dobré“, jak ukázaly v minulosti uskutečněné studie. Umělá inteligence (AI) ve finančním poradenství by to mohla alespoň trochu změnit. Výsledky reprezentativního průzkumu TeamBank nazvaného „Liquidity Barometer“ však ukazují, že pouze o něco více než třetina německých občanů je otevřena využívání poradenských služeb s podporou AI v tématech, jako jsou investice, půjčky a důchody.
Mohlo by vás zajímat: Poučili jsme se z tornáda? Češi stále nemají pojištěno 1,6 milionů nemovitostí
Pozitivně se k AI v poradenství staví zejména lidé s vysokými výdělky, jejichž čistý příjem domácnosti přesahuje 4 000 EUR měsíčně. Zde si 53 % z nich dokáže představit využití poradenství s umělou inteligencí. Oproti tomu je mu otevřeno jen asi 30 % těch, kteří mají příjem domácnosti nižší než 2 000 EUR měsíčně. Svou roli hraje také věk: téměř polovina osob ve věku 18 až 49 let by si nechala poradit v oblasti financí od umělé inteligence, zatímco u osob ve věku mezi 50 až 79 lety totéž platí pouze pro čtvrtinu. A konečně muži (42 %) jsou také více nakloněni poradenství s asistencí AI než ženy (30 %).
Pro a proti
Proti finančnímu poradenství podporovanému umělou inteligencí existuje mnoho rozličných důvodů. Skeptici kritizují především nedostatečnou transparentnost rozhodování (86 %) a vyšší míru důvěry v lidi ve srovnání se stroji (82 %). Stejně tak se mnozí obávají, že jejich dotazy nebudou umělou inteligencí adekvátně zodpovězeny. Využití této technologie v zásadě odmítá 60 % respondentů, protože se obávají ztráty pracovních míst.
Mohlo by vás zajímat: Kdo se stal generálním ředitelem a předsedou představenstva KB Pojišťovny?
Na druhou stranu existuje mnoho argumentů ve prospěch využití AI ve finančním poradenství. Nepřetržitá dostupnost 24/7 je jednoznačnou výhodou pro 81 % respondentů. 3 ze 4 respondentů také očekávají, že AI bude poskytovat objektivnější a nezávislejší poradenství. 71 % otevřených respondentů se cítí být ze strany AI méně tlačeno do akcí a závazků. Dokonce 67 % považuje za možné, že AI je lepší poradce než člověk. „V oblasti finančních služeb nabízí AI individuální podporu ve všech fázích vztahu se zákazníkem. Pro posílení důvěry v tyto technologie je rozhodující poskytnout konkrétní řídící pokyny pro práci s nástroji AI ve firmách,“ zdůraznil Christian Polenz, generální ředitel společnosti TeamBank AG v Německu.
Komentáře
Přidat komentář