V současné době se stala jediným vlastníkem pojišťovny společnost RSA Insurance Group plc (RSA). Akvizice je v souladu se strategií skupiny RSA pro Emerging Markets (rozvíjející se trhy) s cílem dále rozvíjet model přímého pojištění na trzích s významným potenciálem růstu.
I to byl jeden z důvodů k rozhovoru s Jánem Čarným, který je generálním ředitelem DIRECT Pojišťovny od 1. listopadu 2008.
*Splnily hospodářské výsledky za rok 2008 vaše očekávání?
Loňský rok určitě splnil očekávání akcionářů. Počet účinných smluv se z 10 112 v roce 2007 ztrojnásobil na 32 788 v roce 2008. To je určitě vynikající výsledek. Ještě zajímavější je výše předepsaného pojistného. To bylo v roce 2008 oproti roku 2007 více než pětinásobné. Zatímco koncem roku 2007 dosahovalo 26,5 miliónů korun, o rok později už to bylo téměř 144 miliónů korun.
Tyto dva základní údaje jasně charakterizují dynamiku našeho růstu. Když to porovnáme s tempem růstu celého pojistného trhu v roce 2008 v ČR, mohou být akcionáři spokojeni.
Pokud se týká prvního kvartálu letošního roku, počet smluv rostl tempem 33 %. Za celý trh to bylo ve stejném období -1 % u povinného ručení a 1,7 % u havarijního pojištění. Rosteme tedy výrazněji než trh.
Proč rostl trh pojištění aut v 1. čtvrtletí tak pomalu, zdůvodňují odborníci zejména pojištěním aut korporací, které klesalo. My však tento rizikovější segment, kterým bezesporu korporátní flotily jsou, nepojišťujeme. Pojišťujeme retailové klienty. Termín flotila sice používáme také, ale jen ve významu „rodinná flotila". Jde o rodiny, které vlastní více než jedno auto a my jim na druhé až páté auto dokážeme nabídnout slevu.
Strategie našeho vlastníka se tedy projevila jako velmi dobrá. Stagnace trhu nás tolik nezasáhla. Jak jsem říkal, proti stejnému období loňského roku jsou naše výsledky výrazně lepší.
*Zajímá mě, jak bojujete s pojistnými podvody. Pro některé osoby je to v době přetrvávající finanční krize příležitost, jak snadno a jednoduše přijít k penězům…
Praxe z minulých krizí ukazuje, že je to doba, kdy podvody rostou. Zavedli jsme proto celou řadu nových nástrojů, které nám umožňují podvody ještě lépe odhalovat.
I díky našemu akcionáři - společnosti RSA, která je na pojistném trhu již 300 let a má tak ohromné zkušenosti - máme vytvořen účinný systém, který nám pomáhá pojistné podvody odhalovat. Určité indikace, že může jít o podvod, mohou být zřejmé již z prvního kontaktu s klientem, který volá do call centra a hlásí, že došlo ke škodě.
Každý případ se zařadí do určité kategorie a podle toho se mu věnujeme dál. Když se např. pojistná událost stane v době, kdy je jen velmi malá pravděpodobnost, že to někdo mohl vidět, nejsou žádní svědci apod., už to samo o sobě indikuje, že by se tomu měl někdo věnovat podrobněji.
*Prohlédnou vaši lidé důkladně každé auto, které pojišťujete? Nebo se spokojí s konstatováním, že jde o jakési auto „tam někde v dálce na okraji parkoviště"?
V případě havarijního pojištění je prohlídka povinná. Účinnost pojištění je v tomto případě prohlídkou vozidla s kladným výsledkem přímo podmíněna. Vozidla prohlížíme
i v případě připojištění čelního skla.
*V čem je vaše zásadní odlišnost od jiných pojišťoven?
Ta hlavní odlišnost spočívá v tom, jak pracujeme s rizikem, lépe řečeno v segmentaci klientů. Pro nás je velmi důležité vědět, jak se klienti chovají, jaké měli škodní události apod. S daty, které máme od klientů k dispozici, pak pracujeme velmi intenzivně.
*Letos v dubnu jste přišli na trh s pojištěním majetku a odpovědnosti. Počítáte s dalším rozšiřováním produktového portfolia?
Počítáme. Bude záležet na tom, co bude z našeho hlediska na trhu nejvýhodnější.
*A pokud jde o životní pojištění?
I v souvislosti se změnou akcionářské struktury není životní pojištění v tuto chvíli v našich strategických plánech. RSA jako stoprocentní vlastník není aktivní v životním pojištění.
Jde o neživotní pojišťovnu, druhou největší ve Velké Británii, nabízející své produkty ve 130 zemích světa. Je to pro nás změna, protože předchozí akcionáři s tím počítali a v Polsku naše sesterská společnost dokonce na trh s životním pojištěním vstoupila.
*Jak se podle Vás bude vyvíjet pojistný trh?
Krize vede k tomu, že se společnost stmeluje. Převedeno do roviny byznysu, partneři
a společná řešení se hledají mnohem aktivněji. Myslím si, že bude akcelerovat spolupráce pojišťoven s ostatními potenciálními partnery, a to více než doposud. Budou se hledat
a vyvíjet produkty, které by řešily potřeby více partnerů. Pokud mám hovořit o distribučních kanálech, tak společnosti půjdou mnohem víc do přímých distribučních kanálů, neboť současná ekonomická situace vyvíjí logicky tlak na efektivnost a hospodárnost.
Děkuji Vám za rozhovor.
Dagmar Šístková
Komentáře
Přidat komentář