Josef Lukášek: ŽP je štítem v případě nepředvídatelných událostí v rodině


			Josef Lukášek: ŽP je štítem v případě nepředvídatelných událostí v rodině
19.5.2025 Rozhovory, Produkty

Přestože mohou lidé ze všech stran slyšet upozornění, že životní pojištění je tou nejdůležitější pojistnou smlouvou, velká část populace ho buď nemá vůbec, nebo ho má sjednané na nedostatečnou pojistnou částku. Jak upozorňuje Josef Lukášek, člen představenstva Allianz pojišťovny, u životního pojištění není výhodné otálet. „Čím dříve si ho lidé sjednají, tím získají výhodnější podmínky“.

Trh životního pojištění prošel v Česku poměrně zásadním vývojem. Co přinesly poslední roky?

Hlavním trendem je nepochybně digitalizace. Asi ve všech oblastech ji urychlila pandemie covidu. V této době se o sebe lidé začali lidé víc zajímat, chtěli mít informace a také mít možnost se telefonicky a on-line spojit se svou pojišťovnou. Dnes je již standardem, že si lidé mohou celou řadu parametrů u svých smluv upravovat podle potřeby sami. Mohou měnit například kontaktní údaje, obmyšlené osoby, měnit si pojistnou ochranu a mnoho dalšího.


Mohlo by vás zajímat: Radovan Škultéty a Lubor Kunc k ekonomickým výzvám a technologickému pokroku v ČR


Když si lidé chtějí sjednat životní pojištění, na co by měli pamatovat hned na začátku?

Životní pojištění je již náročnější finanční produkt, kde se vyplatí mít dobré finanční poradce. To znamená nechat si poradit. Bez odborníka mohou lidé velmi snadno udělat chybu v nastavení produktu, což je může v budoucnu stát hodně peněz nebo přinést nepříjemná překvapení. Jsem rád, že se v oboru finančního poradenství český trh významně posunul a dnes je tu řada finančních a pojišťovacích poradců, kteří o klienty skvěle pečují.

Kdy je vhodný čas na sjednání životního pojištění?

U životního pojištění platí, že čím dříve, tím lépe. Čím dříve si ho lidé sjednají, tím pojištění získají levněji. U mladšího a zdravého člověka je riziko nižší, a nižší je tedy i pojistné. Životní pojištění tak může být dobrý vklad od rodičů do budoucnosti jejich potomků.

Jako poskytovatel životního pojištění musíte při sjednávání smlouvy pečlivě posuzovat zdravotní stav klientů. Jak si stojí česká populace se svým zdravím?

Naše zkušenosti jsou bohužel takové, a mnohé výzkumy to jen potvrzují, že zdraví tuzemské populace se nezlepšuje. Právě naopak. Lidé čím dál více trpí civilizačními nemocemi, jako jsou obezita, cukrovka a kardiovaskulární onemocnění. Podle údajů ČSÚ se v Česku potýká s nadváhou více než třetina žen a téměř polovina mužů. Obezitou pak trpí 21 % mužů a 18 % žen a s přibývajícím věkem se situace zhoršuje. Obezita je pak samozřejmě příčinou řady dalších zdravotních komplikací.

Dalším negativním faktorem je zanedbávání preventivních prohlídek u praktického lékaře. Hodně toho v naší zemi pak zachraňuje zdravotní systém, za který bychom měli být rádi. O své zdraví bychom měli vždy maximálně pečovat. A to nejen proto, že díky tomu lze mít levnější životní pojistku, ale hlavně produktivnější a kvalitnější život.

Je to právě Allianz pojišťovna, která je známá tím, že podporuje zdravý životní styl. Zvýhodňujeme klienty, kteří se o sebe starají. Naopak lidé, kteří o své zdraví příliš nepečují, se mohou dočkat vyššího pojistného nebo výluk z pojistného krytí. A nejen to, kvůli zdravotnímu stavu pro ně může být krytí některých zdravotních rizik pojištěním už zcela nedostupné.


Mohlo by vás zajímat: Čínská Ping An králem patentů ve fintech a zdravotnictví


U životního pojištění se zmiňuje důležitost dostatečných pojistných částek. Na co by klienti měli pamatovat?

To je samozřejmě vždy individuální, ale obecně doporučujeme spočítat veškeré měsíční výdaje, které musíte pravidelně hradit a vynásobit je tak, aby částka pokryla období alespoň dvou let. Dva roky obvykle rodina potřebuje na to, aby se s novou situací vyrovnala a životní pojištění tak může například pomoci s tím, aby se nedostala do dluhových pastí, které by v případě nemoci, úrazu nebo smrti, mohly rodinu ohrozit.

Jak by mělo vypadat správně nastavené životní pojištění?

Životní pojištění by mělo sloužit jako finanční štít pro případy, kdy se v rodině přihodí nějaké nepříjemné – možná i tragické události. Především by mělo obsahovat krytí pro ta nejzávažnější rizika, kterými jsou smrt, invalidita a závažná onemocnění. To je absolutní základ, který by dobře nastavená životní pojistka měla obsahovat vždy. Nemá smysl kupovat si pojištění, které sice zajistí denní odškodné při menším úrazu, ale neochrání rodinu v případě, že se živitel nebo živitelka stanou invalidními nebo dokonce zemřou.

Důležité je také si uvědomit, že v různých životních fázích, máme různé potřeby. Pokud mám děti a platím hypotéku, potřebuji mít životní pojistku nastavenou jinak, než když už je bydlení zaplacené a děti nezávislé. Znovu tu proto musím zmínit úlohu poradců. Určitě bychom s nimi měli procházet životní pojistku pravidelně, ideálně jednou za tři až pět let. Neznamená to ale smlouvu zrušit a sjednat novou, ale zhodnotit a vhodně doplnit či poopravit tu stávající.

Podobně jako se mění potřeby lidí v různých fázích života, je třeba postupně upravovat i možnosti životního pojištění. Jak se vám daří tento produkt inovovat?

Životní pojištění aktualizujeme průběžně. Například v loňském roce jsme rozšířili pojistné krytí o řadu psychických onemocnění, protože vnímáme, že se s nimi potýká stále více lidí. Dále také například zvyšujeme částky pojistného krytí u dalších rizik. Aktuálně také oslovujeme některé klienty s nabídkou valorizace jejich životního pojištění.

Co je vlastně valorizace?

Valorizace se nám asi vybaví, když se řekne pojištění majetku. Jde o to, že když roste cena nemovitosti nebo jejího vybavení, tak je dobré navýšit si pojistnou částku. U životního pojištění se zase zmiňuje nárůst životních výdajů v posledních letech. A proto je dobré adekvátně navýšit i pojistné krytí u tohoto pojištění. A tuto možnost klientům nabízíme, je samozřejmě zapotřebí si uvědomit, že s tím souvisí i změna výše pojistného.


Mohlo by vás zajímat: Němci chtějí dálkově řízená auta, ale jen ve vyhrazených pruzích


V poslední době se čím dál více skloňuje také pojištění dlouhodobé péče. Co v této oblasti lidem nabízíte?

Pojištění dlouhodobé péče je na trhu velmi důležitou novinkou. Aktuálně připravujeme nový produkt, který brzy spustíme. Bude určen těm, kdo se chtějí pojistit pro případ, že budou odkázáni na pomoc druhých. Podle statistik bude nějakou pomoc potřebovat zhruba každý třetí z nás. Pojištění dlouhodobé péče je pak řešením pro ty, kteří nechtějí takovou péčí zatěžovat rodinu a zároveň nemají naspořeno tolik, aby si mohli péči v požadované úrovni zaplatit. Stejně jako u životního pojištění platí - čím dřív, tím lépe, protože i u tohoto produktu ovlivňuje cenu pojištění věk. Ideální je začít před 45. rokem života, nejpozději do 55 let věku.

Zmiňoval jste systém zvýhodňování pojištění u Allianz. Jak tedy mohou lidé u vašeho životního pojištění ušetřit?

V rámci životního pojištění zvýhodňujeme ty klienty, kteří se o své zdraví starají. Například nekouří a dbají i o svou váhu. Ti pak mají pojištění levnější. Kromě toho také mohou klienti využít věrnostní program se zajímavými slevami na další pojistné produkty.

Nabízíte klientům v rámci životního pojištění něco, co není na trhu příliš obvyklé?

Je to například takzvaná Garance nejvyššího plnění. Při úrazu vyplatí každá pojišťovna za stejné zranění jinou částku. Díky Garanci nejvyššího plnění klientovi u 251 závažných úrazů a poškození vyplatíme vždy stejně nebo více v porovnání s 5 největšími pojišťovnami na českém trhu. Garance nejvyššího plnění se týká pojištění trvalých následků úrazu a pojištění denního odškodného.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články