Olga Bědajanková: Překotné změny nejsou zárukou dlouhodobé stability


			Olga Bědajanková: Překotné změny nejsou zárukou dlouhodobé stability

Výkonné ředitelky společnosti SATUM Olgy Bědajankové jsme se zeptali, jak vnímá vývoj pojistného trhu v kontextu uplynulé pandemie covidu, jak společnost mění válka na Ukrajině nebo co si například myslí o fenoménu umělé inteligence.

V jaké situaci se nachází český pojistný trh po pandemii a v průběhu konfliktu na Ukrajině?

Pokud jsme před třemi roky měli pocit, že se svět kolem nás mění rychlým tempem, jedna změna střídá druhou, tak období pandemie, s výjimkou několikatýdenního období absolutního lockdownu, tyto změny ještě uspíšilo. A to jak v pozitivním, tak i negativním ohledu. Stejně jako v jiných oborech také v pojišťovnictví urychlila pandemie digitalizaci, automatizaci a online prodej. Přinutila nás dívat se na věci z jiného úhlu, rozhýbala zaběhlé stereotypy. Pokud jsme chtěli udržet tempo s trhem i kontakt s klientem, museli jsme i v tak konzervativním oboru, jako je pojišťovnictví, začít implementovat nové postupy a technologie. Pokud byl vznik pojistné smlouvy úhradou pojistného ojedinělým způsobem, nyní je již běžnou praxí. Dle mého názoru i komunikace s klientem na dálku skrz e-mailovou nebo videokomunikaci zůstala zaběhnutým standardem, i když v našem oboru osobní kontakt zůstává klíčový.


Mohlo by vás zajímat: Výroba automobilů se blíží předkrizovému výrobnímu tempu


Narůstající tempo inflace – jakožto důsledek pandemické doby a s tím spojené velké množství volných finančních prostředků – bylo začátkem minulého roku ještě podpořeno růstem cen energií v souvislosti s konfliktem na Ukrajině. Její dopad na náš obor budeme pociťovat hlavně v tomto roce, neboť jako sekundární efekt nárůstu cen v oborech, jako je stavebnictví, automobilový průmysl a tak dále, bude také růst cen pojištění. Náklady na opravu nebo znovupořízení věci budou stoupat, což se projeví v růstu cenové hladiny v našem oboru. Pojišťovnictví je vždy ovlivněno situací v ostatních odvětvích. Změny v jednotlivých sektorech se v konečném důsledku propisují také do pojištění, vznikají nová rizika, která v dnešní době souvisejí hlavně s kyberbezpečností, rozvíjejí se nové segmenty, například e-commerce.

Co bude v nejbližší době ovlivňovat vývoj finančních trhů?

Pokud bychom měli nahlédnout do budoucnosti, podle mého názoru je a bude velkou celospolečenskou výzvou otázka ochrany životního prostředí. Implementace ESG do firem rezonuje ve všech oborech, nejen v pojišťovnictví. Firmy se začaly připravovat na EU taxonomii a problematiku udržitelnosti berou vážně. Ve velkých firmách již vznikla samostatná oddělení, která se tomuto tématu věnují. Dopady nové legislativy reálně pociťujeme v pojišťovnictví již nějakou dobu. Klienti podnikající v oborech, jako je teplárenský a chemický průmysl nebo odpadové hospodářství, mohou být hůře pojistitelní. Někteří velcí nadnárodní pojistitelé jsou green dealem ovlivněni natolik, že tato rizika do pojištění nechtějí vůbec přijímat, ať už z důvodu jednotné zelené politiky, nebo reputačního rizika. Mám za to, že i k tomuto tématu bychom měli přistupovat se selským rozumem, rozvážně, racionálně a odborně. Překotné změny nejsou nikdy zárukou dlouhodobé stability.

Pokud mám tedy shrnout situaci na českém pojistném trhu, dovolím si říci, že je stabilní, kopírující moderní trendy a připravena čelit novým výzvám.


Mohlo by vás zajímat: Finální fáze přípravy Pojišťovacího kapitálového standardu začala


Jaký mají na firmy vašeho typu vliv zahraniční trhy?

V dnešním globálním světě propojeném informačními technologiemi je podoba trhů napříč všemi obory předvídatelná, i když samozřejmě každý region má svá teritoriální specifika. Některé trhy jsou vyspělejší s delší historickou tradicí, jiné zase flexibilnější. V každém případě zahraniční trhy nepodceňujeme a monitorujeme je. V naší oblasti s vysokou specializací na dopravní rizika bych určitě zmínila německý a rakouský pojistný trh, který má stále širší rozsah pojistného krytí než ten český. Přestože po srovnání pojistných produktů jsou rozdíly všem zřejmé, nechtějí na tyto odlišnosti tuzemské pojišťovny reagovat. Považuji to za velkou škodu, neboť část obchodu, která by mohla být uzavřena v České republice, odchází do zahraničí. Ale věřím, že se již blýská na lepší časy a některé pojišťovny na tuto poptávku zareagují změnou či úpravou produktu.

V minulosti bylo zvykem, že především zahraniční subjekty expandovaly do České republiky. Během 30 let tržního hospodářství i u nás vznikly a vyrostly společnosti, které mají nadnárodní přesah a zakládají své pobočky po celém světě. Těmto klientům poskytujeme naše služby prostřednictvím smluvních partnerů v konkrétním místě, neboť jejich znalost místního trhu a legislativních pravidel je pro nás zásadní.

Jakým způsobem se změny na trhu propisují do SATUMu, jak se na ně připravujete a reagujete?

Některé změny jsou předvídatelné, například změna legislativy, na ty se připravit dá, ale velké množství změn je kontinuálních, na které je důležité včas reagovat, aby se pro firmu staly příležitostí.  Dle mého názoru se firma na jakékoli změny může připravit pouze silným firemním zázemím, do kterého bych zařadila zdravou firemní kulturu, pevnou organizační strukturu, skvělý a odborný kolektiv a jasnou vizi. Nejlépe je, když je společnost sama součásti změn na trhu, spoluvytváří trh, je flexibilní a účastna změn a diskuzí, o což se v SATUMu snažíme. Na českém a slovenském pojistném trhu jsme 26 let, za tu dobu jsme museli reagovat na spoustu výzev, které nás více či méně ovlivnily. Pokud hledáme inspiraci k dalšímu růstu, jsou jí naši obchodní partneři, ale i společnosti mimo náš obor, například ze sektoru bankovnictví nebo z oblasti práva.


Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Evropa jako mocnost končí…


Jak myslíte, že obor pojišťovnictví ovlivní nástup umělé inteligence?

Primárním benefitem jejího využití vidím ve zlepšení péče o zákazníky. AI nám pomůže odstranit rutinní úkoly a více se soustředit na kvalitu práce a spokojenost klienta. Zprostředkovatelům našeho typu, tedy orientovaným na korporátní segment, ubude jednoduchá práce, kterou zvládne právě umělá inteligence, a budou mít prostor více rozvíjet specializace a zvyšovat přidanou hodnotu. Příležitost také vidím v podpoře a marketingu. Některé základní dotazy lze zodpovědět chatbotem a určité e-maily lze napojením na klientská data automaticky personalizovat. Věřím, že tedy zmizí rutina, nikoli lidský kontakt.

Děkuji Vám za rozhovor.


Olga Bědajanková

Olga Bědajanková zastává pozici výkonné i finanční ředitelky makléřské společnosti SATUM. Jako CEO dohlíží na naplňování firemní strategie a řídí celkový vývoj firmy. Z pozice finanční ředitelky zodpovídá za transakční oddělení. Po studiích ekonomie na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě v Ostravě odstartovala svou kariéru ve společnosti SATUM, kde se z pozice makléřky vypracovala nejprve na finanční ředitelku, poté na CEO. Díky více než dvacetiletým zkušenostem v oboru má podrobný vhled do trendů v pojišťovnictví a vývoje podnikatelského prostředí. I přes pracovní vytížení, které je s touto dvojrolí spojené, se navíc věnuje networkingu s hlavními představiteli českých firem v rámci odborných workshopů, a své rodině. Právě ve skloubení pracovního a rodinného života aktivně podporuje i všechny kolegy a kolegyně v SATUM.

Olga Bědajanková 2023 2

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články