Petr Hrbáček: Ke klidnému stáří pomůže vhodné pojištění


			Petr Hrbáček: Ke klidnému stáří pomůže vhodné pojištění
10.4.2024 Rozhovory, Produkty

Pro klidné stáří nestačí si jen zajistit dostatečné finanční zdroje na pokrytí životních nákladů, stejně nezbytné je i mít pokrytá velká rizika, která by mohla lidem zásadně zkomplikovat život či je na penzi dokonce zruinovat. To znamená pamatovat na důležitá pojištění. Na co by lidé rozhodně v pojistné ochraně neměli zapomínat, líčí v rozhovoru Petr Hrbáček, člen představenstva Allianz pojišťovny odpovědný za obchod.

Aby se lidé nemuseli na penzi obávat, že se v důsledku nějaké tragické událostí ocitnou na mizině, co všechno by si měli pojistit? 

Zjednodušeně řečeno je třeba pojistit všechna závažná rizika, která, pokud by se naplnila, by domácnost mohla zruinovat a lidé by sami nebyli schopni se se vzniklou situací vypořádat. Nejdůležitější jsou samozřejmě život a zdraví. Do života a rozpočtu rodiny může dramaticky zasáhnout nejen smrt, ale také invalidita či trvalé následky. Zapomínat bychom rozhodně neměli ani na „střechu nad hlavou“ – tedy na kvalitní majetkové pojištění, které pokryje riziko poškození či rovnou zničení celé nemovitosti, na níž jsou lidé závislí. A samozřejmě je jedno, jestli jsou lidé v produktivním věku či už na penzi. A společným jmenovatelem těchto pojištění je mít správně nastavené pojistné částky, které lidem pomohou se s tragickým osudem lépe vypořádat. Vhodných produktů je ale více, vždy záleží na konkrétní životní situaci lidí. A podle toho jim lze nastavit optimální kombinaci majetkového a životního pojištění a penzijních produktů.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Constantin Kinský


Stěžejním produktem z hlediska ochrany rodiny je i životní pojištění. Jak by k němu měli lidé správně přistupovat?

Z pohledu zajištění rodiny je vždy klíčové ochránit pojištěním osobu, která je živitelem, tedy osobu, na které jsou ostatní členové rodiny závislí. Životní pojištění lze chápat jako finanční štít, který lidé ocení, když se jim něco nepříjemného v životě stane. Může to být kvůli nemoci nebo úrazu. A co je třeba zdůraznit, pojištění musí být správně nastaveno a s dostatečnou pojistnou částkou. V tomto ohledu je třeba si udělat revizi všech rodinných výdajů – nákladů na bydlení (nájem, hypotéka, elektřina, plyn…), kolik měsíčně stojí provoz auta (pohonné hmoty, leasing…), kolik rodina utratí za jídlo, léky, mobilní telefony, případně za školné a další. A to jsou všechno výdaje, které je nutné hradit, i když lidé onemocní, když se stanou invalidními, či dokonce když živitel rodiny zemře.

A právě v takovém případě nastupuje pojištění, které rodině pomůže překlenout to nejtěžší období po tragické události. Těžko mohou lidé ve větší míře spoléhat na pomoc státu, například na invalidní důchod, nemocenskou, sirotčí nebo vdovský důchod. Tato suma peněz od státu bohužel většinou zdaleka nepokryje životní náklady, které rodina potřebuje hradit pro udržení životní úrovně. A co lidé často podceňují, je riziko invalidity. Je třeba si uvědomit, že kvůli invalidnímu stavu není obvykle možné vykonávat původní profesi, a to má zásadní dopad na finanční příjem domácnosti. V mnoha případech je navíc i nutné přistoupit k úpravě obydlí, aby mělo bezbariérový přístup, což opět stojí nemalé peníze. Pokud si lidé pro případ invalidního stavu a trvalých následků nesjednají dostatečné pojistné částky, riskují tím obrovské komplikace.

Jaká by tedy měla být vhodná pojistná částka u životního pojištění?

Obecně doporučujeme, aby v případě tragické události vystačilo plnění z životního pojištění rodině alespoň na období dvou let. To proto, aby lidé, tedy celá rodina, měli čas se vyrovnat se změnami a vyvarovat se dluhového rizika.

V jakém věku je vhodné si životní pojištění založit?

U životního pojištění platí, že čím dříve, tím lépe. Čím je žena či muž mladší a zdravější, tím je pojištění levnější. Už za 800 až 1000 korun měsíčně, které klient začne platit v nižším věku, může být člověk velmi kvalitně pojištěn po zbytek života. Pokud si tedy sjedná pojištění brzy, platí až do pozdního věku nižší pojistné. Každý může mít „vhodně“ nastavenou pojistku úplně jinak, protože každý žijeme jinak. Velkou roli ve výpočtu hraje zmíněný věk a také povolání, BMI index kouření a zdravotní stav.


Mohlo by vás zajímat: UNIQA loni zrychlila dynamiku růstu a upevnila pozici na trhu


Co je Allianz schopna nabídnout v oblasti majetkového pojištění?

Pojišťovna Allianz pojistí dům, byt i chalupu, kam lidé jezdí na víkend. A to rychle, jednoduše, s krytím rizik, kterých se lidé nejvíce obávají. Majetek klientů pojistíme proti krádeži, vandalismu, ale i škodám vyplývajícím ze strojního pojištění nebo proti přírodním živlům. Nabízíme výběr ze tří balíčků podle stupně ochrany. Navíc platí, že čím více mají lidé u nás sjednaných pojistek, tím získají více výhod. Součástí balíčku majetkového pojištění je i pojištění odpovědnosti s limity až 20 milionů korun, které platí nejen v České republice, ale také ve většině zemí Evropy. Nehoda se může stát i na dovolené, proto je dobré být chráněn i na cestách.

V souvislosti s pojištěním majetku se často zmiňuje i riziko podpojištění. Jak velký je to problém u klientů Allianz? 

Problém podpojištění majetku se týká klientů všech pojišťoven. Podle jednoho z průzkumů České asociace pojišťoven (ČAP) je asi jen třetina z pojištěných nemovitostí v Česku ochráněna správně, tedy pojištěna dostatečně. Asi 15 procent nemovitostí je pojištěno na méně než poloviční hodnotu. Problém přitom je, že si mnoho Čechů riziko podpojištění, tedy stavu, kdy není jejich majetek pojištěn dostatečně, vůbec neuvědomuje. Naopak většina lidí považuje pojistnou ochranu svých nemovitostí za dostatečnou.

Co je vlastně příčinou podpojištění a jak je možné se ho vyvarovat? 

Příčinou podpojištění, kde výše pojistné částky neodpovídá skutečné hodnotě nemovitosti, je významný nárůst cen nemovitostí v posledních letech, růst cen stavebních materiálů, práce a inflace. Správně by pojistná částka měla být nastavena tak, aby v případě nenadálé události bylo možné nemovitost za pojistné plnění znovu postavit. Abychom předcházeli tomuto problému, oslovuje Allianz pojišťovna aktivně své klienty, zejména ty, u kterých jsme riziko podpojištění vyhodnotili jako nejvyšší. Klientům nabízíme aktualizaci pojistné částky, aby odpovídala reálné hodnotě. Jestliže klient nabídku akceptuje, pak mu pojišťovna garantuje, že jeho majetek bude dostatečně chráněn.

A to je zároveň tím nejlepším zajištěním do budoucna. A co nás těší, je skutečnost, že se zájem klientů o aktualizaci starších pojistných smluv v posledních letech zvýšil. Významnou měrou k tomu přispělo ničivé tornádo na Moravě v červnu 2021. Dnes už je například velmi jednoduché zjistit, zda je ve smlouvě správně nastavená pojistná hodnota rodinného domu. Pro tento účel vyvinuly pojišťovny v rámci své České asociace pojišťoven šikovnou kalkulačku, kde lze tento údaj velmi rychle ověřit. Stačí zavítat na web asociace.


Mohlo by vás zajímat: Martin Diviš: Pojišťovna má vyřešit problém, ne jen zaplatit škodu


Na co lidé v poslední době nejvíce slyší, jsou nejrůznější slevy. Za jakých okolností mohou lidé získat slevu na pojištění majetku?

Pro nás je velmi důležitá férovost – čím menší riziko, tím nižší pojistné. To znamená, že u životního pojištění odměňujeme zdravý životní styl, u pojištění vozidel to, když auto méně jezdí, protože pak také méně bourá. Podobný princip jsme zakomponovali i do pojištění majetku. Řada klientů získala cenové zvýhodnění u bytových jednotek ve 2. a vyšším nadzemním podlaží. Je to logické, protože v těchto bytech je nižší riziko různých typů pojistných událostí, nejen krádeží vloupání, ale také například v důsledku povodně či záplavy. Dá se říci, že jde o obdobu našeho zvýhodněného autopojištění (jezdím málo, platím málo). Toto zvýhodnění platí pouze pro pojistné smlouvy uzavřené s obchodníkem (ne přes web). Výhodnou nabídku tak už u Allianz získalo téměř 40 % klientů, kteří si v roce 2023 sjednali majetkové pojištění.

Nezbytností u každého pojištění, majetkové nevyjímaje, jsou inovace. Tedy aby pojištění co nejvíce pamatovalo na aktuální požadavky samotných klientů. Co nabízíte v tomto ohledu u pojištění majetku?

Pojišťovna Allianz reaguje na aktuální trendy, a proto si u nás klienti mohou zvolit i variantu pojištění, které chrání jejich majetek například v případě poškození tepelného čerpadla, fotovoltaiky, čerpadla ve studni či pojezdových vrat, a to z jakékoliv příčiny. To znamená, že se pojistka vztahuje i na veškeré stroje pevně spojené s budovou, ať už jde o výtah, kotel, klimatizaci, tepelné čerpadlo, ponorné čerpadlo, elektrický pohon garážových vrat, záložní zdroj či fotovoltaickou elektrárnu.

Chrání tak klienty nejen v případě krádeže, vandalismu, škod způsobených přepětím, zkratem nebo přírodním živlem, ale i z jakékoliv jiné nahodilé příčiny. Limit na takovou pojistnou událost je sto tisíc korun. Důležité tedy je, aby hodnota těchto zařízení byla započtena do celkové pojistné částky, ať už v rámci hlavní, či vedlejší stavby. Jinak není zapotřebí strojní zařízení připojišťovat nebo ve smlouvě konkrétně specifikovat. Strojní pojištění se vztahuje na zařízení do 10 let stáří, podmínkou je doložení této skutečnosti například daňovým dokladem či záručním listem.

Jak hojně lidé využívají asistenční služby? 

Nedílnou součástí majetkového pojištění jsou i nonstop asistence. Lidem pomůžeme, když si například zabouchnou dveře od bytu bez klíčů, když čelí invazi obtížného hmyzu nebo řeší poruchu domácího elektrospotřebiče a mnoho dalšího. Pomoc lze využít 24 hodin denně. A klienti tuto možnost využívají čím dál více. Pomyslnou třešničkou na dortu u majetkového pojištění je ale unikátní služba Oprava od Allianz. Pojišťovna zprostředkuje klientům řemeslníky na opravu jejich poškozeného majetku a za klienta uhradí fakturu za opravu. Allianz pojišťovna tím vychází vstříc klientům a usnadňuje jim řešení škod. Opravu poškozeného majetku nabídne klientovi likvidátor po prvním posouzení pojistné události na základě fotodokumentace.

Pokud klient nabídku přijme, likvidátor předá objednávku asistenční službě Allianz Partners, která zrealizuje prohlídku a zajistí koordinaci všech potřebných řemeslníků. Po dokončení opravy proběhne úhrada nákladů mezi Allianz pojišťovnou a Allianz Partners. Klient za službu nehradí nic, pohodlně využívá výhod široké sítě smluvních partnerů Allianz. Zajímavou možností, které si naši klienti cení, je také IT asistence. V rámci této služby je klientům k dispozici (bez omezení počtu zásahů) pomoc IT specialistů, kteří jim pomohou vyřešit nástrahy IT technologií v domácnosti, se kterými si běžný uživatel nemusí vědět rady. Příkladem může být zavirovaný počítač, instalace mobilu, spárování spotřebičů, chytrá domácnost a podobně. Tuto službu poskytuje Allianz pojišťovna klientům do konce roku 2024 zdarma.

Děkuji Vám za rozhovor

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články