ČAP: Češi za volantem dělají přestupky, které jim u druhých vadí


			ČAP: Češi za volantem dělají přestupky, které jim u druhých vadí
22.10.2024 Škody, Pojistný trh

Každý druhý řidič se na českých silnicích necítí bezpečně. Důvod? Chování ostatních. Podle pravidelného průzkumu České asociace pojišťoven ale ti samí Češi přiznávají, že nedodržují pravidla a páchají přestupky. A to i ty, které považují za velmi nebezpečné. Nejčastěji překračují povolenou rychlost.

51 % – tolik českých řidičů se podle aktuálních výsledků pravidelného průzkumu České asociace pojišťoven necítí na silnicích bezpečně. Viní z toho ostatní účastníky dopravy, kteří jsou podle nich agresivní, bezohlední a porušují pravidla. „Češi se setkávají s nejrůznějšími projevy agresivity, od vybržďování přes gestikulaci nebo pokřikování a nadávky. Je to dlouhodobý problém,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.


Mohlo by vás zajímat: Josef Lukášek: Češi jsou zvyklí na garance. Pojišťovny čeká osvěta


Nebezpečnost přestupku od páchání neodrazuje

Za nepřípustné považují Češi především řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, a to v 96 %. Vadí jim ale také předjíždění v nebezpečném nebo nepřehledném úseku (97 %) či jízda na červenou (96 %). Své vlastní chování ale považují za bezproblémové a 12 % řidičů by dokonce u sebe nemělo podle vlastních slov co změnit.Češi za volantem dělají přestupky, které jim u druhých vadí 1

Při přímé konfrontaci však čeští řidiči připouštějí, že pravidla silničního provozu nedodržují. „Češi velmi dobře vědí, co je nebezpečné chování na silnici a u ostatních řidičů ho kritizují. Pro to samé chování ale u sebe vždy najdou omluvu,“ doplňuje Jan Matoušek. Překročení nařízené rychlosti nebo její nepřizpůsobení všem aktuálním okolnostem bylo od roku 2020 příčinou více než 60 tisíc dopravních nehod.

Češi za volantem dělají přestupky, které jim u druhých vadí 2Překročení povolené rychlosti v obci i mimo ni je přitom nejčastěji přiznávaným přestupkem. Češi se ale dopouští i těch nejzávažnějších přestupků jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. K tomu se přiznalo 6 % řídících respondentů.

„Největší rozpor se ukázal u nedodržování bezpečné vzdálenosti, které Češi považují za velmi nebezpečné, zároveň se ho ale polovina dotazovaných řidičů dopouští,“ upřesňuje Kateřina Rábová z výzkumné agentury Ipsos, která průzkum realizovala.

Nebezpečnost jednotlivých přestupků ukazují statistiky příčin nehod z posledních let. „Ze zmíněných statistik vyplývá jako nejrizikovější příčina dopravních nehod nepřiměřená rychlost, kde od roku 2020 policie evidovala přes 60 tisíc případů s podílem přítomnosti alkoholu u 11 těchto nehod, přičemž na všech nehodách se alkohol podílí asi v 5 %,“ uvádí Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.


Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus a Igor Rusinowski: Prožíváme velmi dobrý rok


O průzkumu

Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819 řidičů).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

zavádějící nebo matoucí?

norbik,  31. 10. 2024

Co to pan Matoušek motá za nesmysle? "Překročení povolené rychlosti" je zamýšlený dopravní přestupek, zatímco "nepřizpůsobení rychlosti ..." je důvod dopravní nehody a vůbec nemusí znamenat překročení povolené rychlosti.
Třeba na německé dálnici bez omezení se budou lidi cítit bezpečně, protože tam nelze překročit maximálku? Tak potom lze poměrně jednoduše dosáhnout zlepšení vnímání bezpečnosti zvýšením (nebo dokonce zrušením?) povolených rychlostí. Já souhlasím, ale je to asi přesný opak toho, co autoři zamýšlejí.

RSS

Související články