Čtvrtina usmrcených na silnicích Rakouska loni řídila jednostopé vozidlo


			Čtvrtina usmrcených na silnicích Rakouska loni řídila jednostopé vozidlo
18.8.2023 Škody, Zahraničí

Sezóna motocyklistů a cyklistů je v plném proudu. S ohledem na neradostné statistiky loňského roku přinesl Svaz rakouských pojistitelů (VVO) ve spolupráci s Kuratoriem pro bezpečnost provozu (FFV) soubor tipů, jak snížit riziko nehody v silničním provozu a opravdu si léto užít.

V loňském roce bylo na rakouských silnicích zraněno 3 882 motocyklistů a 55 jich zahynulo. Podle statistik dopravních nehod bylo kromě toho v roce 2022 v Rakousku zraněno 10 871 osob při jízdě na elektrokole, jízdním kole nebo elektrokoloběžce. Mezi hlavní příčiny nehod patří porušení přednosti v jízdě, nerespektování červené na semaforu, nevěnování se řízení a nerespektování dopravních pokynů a zákazů.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Trlifajová: Sociální problém není jenom chudoba


Viditelnost a rozpoznatelnost jsou obzvláště důležité

Dvě třetiny nehod jednostopých vozidel s protijedoucím účastníkem, zejména s osobními automobily, se stávají proto, že jednostopá vozidla jsou snadněji přehlédnutelná. Úzká silueta je zpozorována až pozdě, je zakryta většími účastníky silničního provozu nebo vizuálně splyne s jinými objekty. Řidiči vozidel se dvěma koly mohou přispět ke zlepšení své viditelnosti a minimalizovat riziko zranění, např. nošením kontrastního oblečení, jasných svítivých barev a používáním reflexních prvků. Rovněž předvídavá jízda může zachránit život a zvýšit viditelnost. „Lidé by měli také přehodnotit své vlastní pojistné krytí. Úrazy ve volném čase jsou kryty pouze soukromě sjednaným úrazovým pojištěním, a mnoho lidí si to neuvědomuje,“ upozornil Christian Eltner, generální tajemník rakouského svazu pojišťoven VVO.


Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe: Jak vyřešit problémy v oblasti penzí?


Prostředky, které umí zachránit život, a ochranné oděvy

Kromě funkčního technického vybavení je důležitý i správný ochranný oděv. K tomu patří nošení přilby: podle standardních průzkumů KFV 2022 nosilo přilbu při jízdě na kole 88 % dětí ve věku 0 až 11 let v souladu s jejich povinností. Starší lidé jsou mnohem méně důslední: pouze 41 % z nich si bere na hlavu při jízdě na kole přilbu, zatímco při jízdě na elektrokole tak loni činilo 59 %. „Zde je stále dost co dohánět. Cyklistická nebo motocyklová přilba zabraňuje horším následkům při nehodách a měla by být samozřejmostí při nasedání na kolo, elektrokolo, motocykl a spol.,“ zdůraznil Christian Schimanofsky, ředitel KFV. Po pádu by měla být helma navíc vyměněna, protože mohlo dojít k jejímu poškození, - i když není viditelné.

Zatáčky, kondice a síla: dobrý odhad a sebereflexe chrání

Motorkáři a cyklisté by se rovněž neměli fyzicky přeceňovat a měli by adekvátně a reálně posuzovat svou kondici a sílu, zejména pokud vyrážejí na delší trasy. Pěkný dlouhý výlet dokáže být totiž poměrně namáhavý. Zejména starší lidé by měli být v tomto bodu opatrní: Více než čtvrtina osob, které se v posledních letech zranily při jízdě na elektrokole, byla ve věku 65 let a více. Mezi usmrcenými byly dokonce 2/3 ve věku 65+. Rovněž nová riziková skupina motocyklistů „zestárla“ do věkového rozpětí 45 až 59 let. Mezi nimi je spousta takových, kteří se na motorku vracejí po letech, ale už nedisponují takovou fyzičkou, na jakou byli zvyklí.

„Rychlost jízdy se často podceňuje, zatímco vlastní reakční schopnosti a kondice se přeceňují. Mnohdy se také elektrokola půjčují, a zde pak chybí zkušenosti a sžití s tímto sportovním náčiním. Dejte si načas, abyste si vytvořili cit pro jízdu,“ radí Christian Eltner z VVO.


Mohlo by vás zajímat: Domácností přibývá. Zmenšuje se však jejich velikost


Špatně může být odhadnut i odstup od protijedoucích vozidel, zejména u motorkářů při průjezdech zatáčkou. Eliptické dopravní značení na zemi v mnoha nepřehledných levotočivých zatáčkách na rakouských lokálních silnicích již pět let zajišťuje větší bezpečnost motocyklistů: Intuitivně připomíná jezdcům, aby dodržovali větší vzdálenost od středové čáry, a v levotočivé zatáčce nedocházelo k přejetí do protilehlého pruhu vozidel. Linie projetí zatáčky a jejich stopa se tak optimalizuje. Tím se výrazně redukuje vysoké riziko střetu s protijedoucími vozidly a předchází se vážným zraněním: Podle průzkumu se 2/3 motocyklistů poté v zatáčkách cítily bezpečněji.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS