Výstavba datových center zažívá v Americe bezprecedentní růst. Jen v první polovině roku 2024 dosáhly nové projekty hodnoty přes 9 miliard USD a plochy více než milion čtverečních metrů. Podle společnosti Dodge Construction rostou výdaje na výstavbu datových center od listopadu 2021 každý měsíc dvouciferným tempem. Bloomberg NEF odhaduje, že datová centra budou v příštím desetiletí pokrývat 8,6 % veškeré poptávky po elektřině v USA – tedy více než dvojnásobek současného podílu. Přesto právní experti Amy Kossová a Stephen Raptis z advokátní kanceláře Reed Smith upozorňují na zásadní problém: „Byli jsme trochu překvapeni. Očekávali jsme, že v tuto chvíli už budou existovat pojistné smlouvy specificky určené pro datová centra s odpovídajícím jazykem a wordingem. Ale mluvili jsme s mnoha makléři a nikdo neví o žádném vzoru, který by pro tento účel existoval.“
Mohlo by vás zajímat: Finanční gramotnost Čechů se mírně zlepšila. Hlavně u mladých v oblasti investic
Sprinklery versus servery
Standardní majetková pojištění často vyžadují klasické protipožární systémy jako sprinklery. Pro kancelářské budovy ideální řešení, pro datová centra potenciální katastrofa. „Datová centra jsou v podstatě sklady plná elektrických zařízení a prolití celé místnosti s drahou technologií by mělo katastrofální dopady,“ vysvětluje Raptis. Ve většině obvyklých majetkových pojistek jsou servery umístěné v datových centrech kryty jako fyzická aktiva. Raptis však vysvětlil, že "mnoho z těchto pojistek, ne-li většina z nich, má specifické výluky pro data". Pokud jsou servery fyzicky poškozeny, mohou být vyměněny. Jenže co všechna data na nich uložená?
„To může být dražší než výměna samotných serverů,“ upozorňuje Raptis. Kybernetické pojištění má již dlouho komponentu, která pokryje ztracená data. Někdy se však toto pokrytí spustí výhradně v případě, že dojde k narušení nebo exfiltraci dat. Může, ale nemusí se to vztahovat na události, jako jsou povodně nebo jiné fyzické škody. Jinými slovy, pokud operátoři a makléři nevěnují potřebnou pozornost znění ve smlouvě, datová centra mohou mít úplnou ochranu pro svá zařízení, ale žádnou pro data v řadě situací.
„Pro datové centrum by byl skutečný problém, kdyby mohlo přijít o všechna svá data a následně by přišlo překvapení, že takový problém pojistné krytí nekryje. Dokud tedy nebudou existovat konkrétní produkty, provozovatelé datových center si budou muset sednout a důkladně si tyto zásady přečíst a nastudovat, kde všude takové mezery vznikají. A pochopit, že jeden aspekt operace může být z pojištění standardně pokrytý, ale jiný ne,“ varuje Raptis.
Pro datová centra představuje výpadek elektrického proudu existenční hrozbu. Zejména ta, která hostují data třetích stran, si nemohou dovolit být nefunkční ani minutu. Současné pojistky však výpadky napájení pokrývají nekonzistentně. Odpovědnost vůči klientům za výpadky proudu bývá často zcela vyloučena. Výluky se obvykle vztahují na výpadky ze zdrojů mimo přímou kontrolu pojištěného, ale nikoli na selhání vlastních systémů datového centra – jako chladicích nebo záložních zdrojů energie. Další komplikací mohou do budoucna představovat stížnosti sousedů na hluk a emise. „Je jen otázkou času, než se tyto obecné reklamace přetaví do soudních sporů,“ předpovídá Raptis.
Mohlo by vás zajímat: Saúdskou Arábii čeká vlna konsolidace. Malé firmy přežijí jen stěží
První pokusy o specializovaná integrovaná řešení
Brian Hearst, výkonný ředitel pro výstavbu ve společnosti Aon, popsal prudký nárůst výdajů na stavbu datových center jako "exponenciální". Uvedl, že před třemi lety se projekty datových center pohybovaly mezi 250 a 500 miliony USD. Dnes začínají na 1,5 až 2 miliardách USD, řekl – a jeho tým se setkal s některými jednotlivými projekty, které nesly cenu i kolem 20 miliard USD. Na rostoucí poptávku tak začínají reagovat pojišťovací giganty. Aon nedávno spustil Globální program životního cyklu datových center (DCLP), který má poskytnout „bezproblémové pokrytí od výstavby až po provozní připravenost datových center v rámci jediného integrovaného řešení." Program nabízí až 1,5 miliardy USD na stavebně-montážní pojištění, krytí kybernetických škod až 400 milionů USD a pojištění odpovědnosti vůči třetím stranám do 100 milionů USD.
Společnost Lockton ve spolupráci s firmou Parametrix představila pojištění servisních smluv (SLA) pro datová centra, které poskytuje okamžitou kompenzaci při porušení garantovaných parametrů služeb, příkladně lhůt pro servis a dodávky. Toto parametrické pojištění má pomoci „uvolnit kapitál, snížit provozní riziko a posílit podmínky financování." Řeší rostoucí poptávku po finanční ochraně před výkonnostním rizikem v digitální infrastruktuře.
Mohlo by vás zajímat: Umělá inteligence v moderní kanceláři: Revoluce v produktivitě i nové výzvy
Závod s časem
Rozvoj specializovaných pojistných produktů pro datová centra už není otázkou „zda", ale „kdy". Dokud se však tyto produkty nerozšíří, musí provozovatelé pečlivě studovat stávající pojistky, hledat mezery v krytí a doplňovat správný jazyk a odborné termíny platné pro datová centra. Správná zpětná vazba pojistiteli či makléři a doplnění „standardních smluv“ je může zachránit při fatálních událostech specifických pro provoz datových center. Současně tento expandující trh skýtá pro ambiciózní pojistitele příležitost vyplnit mezeru. Potřebné je spojení s experty, kteří dobře znají chod datových center a dokážou predikovat možná nebezpečí pro jejich provoz.
V době, kdy umělá inteligence žene poptávku po výpočetním výkonu do závratných výšek, se pojišťovnictví musí rychle přizpůsobit realitě digitálního věku. Cena za opožděnou reakci by mohla být měřena v miliardách dolarů.
Komentáře
Přidat komentář