Klasický, nebo vyvýšený okruh? Češi mají raději rozhled a preferují klasiku


			Klasický, nebo vyvýšený okruh? Češi mají raději rozhled a preferují klasiku
17.12.2024 Škody, Spektrum

Za posledních 13 let se na kruhových objezdech stalo 14 517 nehod. Zabránit jim mají tzv. vyvýšené kruhové objezdy, se kterými se na silnicích setkalo již 39 % řidičů. Podle aktuálního průzkum České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů je ale motoristé nemají příliš v oblibě a oproti těm tradičním je preferuje jen 8 % z nich.

Většina nehod na kruhových objezdech končí bez zranění, a to až 73 %, což z nich dělá bezpečnější prvek oproti běžným křižovatkám, kde to je jen 65 %. Přesto na nich došlo v letech 2010 až 2023 ke 14 517 nehodám.

„Můžeme oprávněně předpokládat, že pokud by se na českých silnicích nestavěly kruhové objezdy, neubylo by těžkých zranění, ke kterým dochází na klasických křižovatkách. Potvrzuje se, že kruhové objezdy mohou výrazně zlepšit bezpečnost na silnicích a snižují riziko závažných následků nehod,“ vysvětluje Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů.

Jednou z největších výhod kruhových objezdů je fakt, že řidiči musí před nájezdem zpomalit, čímž se s větší pravděpodobností vyhnou jedné z nejčastějších příčin nehod na křižovatkách, kterou je nedání přednosti v jízdě,“ doplňuje Jedlička.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovny otevřou Centra dlouhodobé péče. Vytvoří celorepublikovou síť


Ještě více zvýšit jejich bezpečnost mají tzv. vyvýšené kruhové objezdy, tedy takové, kde je vnitřní prostor kruhového objezdu vyšší než silnice křižovatky. Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven se s vyvýšeným typem kruhového objedu setkalo již 39 % řidičů. Nemají je ale příliš v lásce a oproti těm tradičním je preferuje pouze 8 % z nich. Výrazně více vyhovují mladým lidem do 24 let, kteří je upřednostňují v 16 %. Vyhovuje jim, že je přiměje zpomalit, což vede k věští plynulosti provozu a větší kontrole rychlosti v křižovatce.

Klasický, nebo vyvýšený okruh Češi mají raději rozhled a preferují klasiku 1


Mohlo by vás zajímat: Paul Carty: Věřím, že umělá inteligence nikdy nenahradí živého zprostředkovatele


O průzkumu 

Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819 řidičů).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články