Na dovolenou za volantem? Pozor, prázdniny patří k nejtragičtějším obdobím roku


			Na dovolenou za volantem? Pozor, prázdniny patří k nejtragičtějším obdobím roku
27.6.2025 Škody, Spektrum

Letní prázdniny lákají tisíce Čechů na cesty – ať už míří na chalupu, do kempu na Lipně, nebo vyrážejí autem k moři do Chorvatska, Itálie či Slovinska. Jenže s tím, jak roste chuť cestovat, roste i počet nehod. Prázdninové měsíce každoročně patří k nejtragičtějším obdobím na českých silnicích. Důvod? Přeplněné dálnice, nervozita v kolonách, horko za volantem, únava i prostý fakt, že auto řídí i ti, kdo usedají za volant jen výjimečně.

Analýza Portálu nehod ukazuje, že právě červenec a srpen dlouhodobě patří k nejkritičtějším měsícům z pohledu dopravní nehodovosti na klíčových tazích vedoucích z Česka na jih – tedy trasách, po kterých se každoročně vydávají statisíce Čechů směr Chorvatsko, Itálie, Slovinsko nebo Rakousko, kam míří za alpskou přírodou i oblíbenými jezery.


Mohlo by vás zajímat: Vladimír John: Stát výrazně ovlivňuje poptávku po zemědělském pojištění


Směr jih: víc aut, víc nehod

„Detailní analýza dopravní situace v okresech, kterými vedou hlavní dovolenkové tahy na jih – například Břeclav, Hodonín, Znojmo, České Budějovice, Klatovy, Tachov nebo Domažlice –, ukazuje, že během července a srpna počet havárií na těchto tazích citelně stoupá. V červenci bylo za celé sledované období let 2010 až 2024 zaznamenáno 2 076 kolizí, v srpnu dokonce 2 163. To z těchto dvou měsíců činí období s nejvyšší nehodovostí – v červenci o 17,5 % a v srpnu o 22,4 % více, než činí měsíční průměr. Nejvíce nehod přitom připadá na pátky, kdy lidé hromadně vyrážejí na víkendové nebo i delší dovolené,“ uvádí datová analytička Portálu nehod Petra Marková.

Ještě znepokojivější je fakt, že havárie v letních měsících bývají častěji spojeny se zraněními, nebo dokonce úmrtími. Více než každá druhá nehoda v červenci a srpnu se neobejde bez následků – v červenci u 53 % kolizí došlo ke zranění či úmrtí, v srpnu dokonce u více než 55 %. Pro srovnání: například v únoru se to týká „jen“ 38 % nehod. Nejde tedy jen o vyšší počet letních kolizí, ale i o jejich závažnost. Dlouhé jízdy, únavné podmínky, přeplněné silnice a častější chyby řidičů – to vše zvyšuje riziko fatálních následků.

Dobrý start začíná v garáži

Pro bezproblémové a bezpečné cestování autem během léta je klíčová důkladná příprava. Ještě před odjezdem je vhodné nechat vůz zkontrolovat – ideálně v servisu – nebo alespoň svépomocí prověřit stav pneumatik, brzd, klimatizace, provozních kapalin i světel. I drobná technická závada se totiž během dlouhé cesty může proměnit v závažný problém. Při plánování trasy je vhodné vyhnout se dopravním špičkám – největší nápor bývá v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne, kdy tisíce lidí vyrážejí na dovolenou. Ideální je vyjet buď brzy ráno, nebo až večer, kdy je provoz slabší a teploty příznivější.

Dlouhé jízdy si žádají pravidelné přestávky. Odborníci doporučují zastavit alespoň každé dvě až tři hodiny, krátce se projít, občerstvit se a znovu načerpat koncentraci. Mikrospánek za volantem patří k nejnebezpečnějším situacím a právě letní únava bývá často podceňovaná. V horkých dnech je důležité udržovat v autě příjemnou teplotu – ideálně mezi 22 a 24 stupni Celsia. Klimatizace by měla fungovat bezvadně, ale ani ta nenahradí pohodlné a vzdušné oblečení, které pomáhá zvládat vedro i stres.

Stejně jako technický stav auta je důležitý i pitný režim posádky. V horku tělo rychle ztrácí tekutiny, což snižuje schopnost soustředění a zvyšuje podrážděnost. V autě by proto neměla chybět dostatečná zásoba vody – ideálně neperlivé a ne příliš studené. Zvláštní pozornost si zaslouží děti, které cestování často snášejí hůře než dospělí. Je vhodné jim připravit oblíbené hračky, knihy nebo audiopohádky a vyhnout se drobným či ostrým předmětům, které mohou být nebezpečné při prudkém brzdění nebo nárazu. Pauzy během jízdy je vhodné přizpůsobit i jejich potřebám.


Mohlo by vás zajímat: Michal Šimon: Kdy jste kontrolovali pojištění majetku? Aktualizaci neodkládejte


Kolony? Neztrácejte nervy, ale plánujte

„Stres z dopravních zácp často vede k neuváženým manévrům, které mohou skončit nehodou. Řidiči, kteří se chtějí kolonám vyhnout, by měli sledovat aktuální dopravní informace – například prostřednictvím aplikací Waze nebo Mapy.cz – a mít připravenou alternativní trasu. Na Mapách.cz navíc najdou i varování před rizikovými místy na českých silnicích, která poskytuje Portál nehod,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.

Při cestě do zahraničí je nutné zkontrolovat nejen platnost dokladů a pojištění, ale také povinnou výbavu vozidla, která se může v jednotlivých zemích lišit. V některých státech jsou například povinné reflexní vesty pro všechny cestující, výstražný trojúhelník nebo alkoholtester. Různé mohou být i maximální povolené rychlosti či pravidla pro předjíždění.

Součástí důkladné přípravy je také kvalitní pojištění – ať už cestovní, nebo havarijní, které platí i v zahraničí. Před cestou je rovněž vhodné ověřit si ubytování, aby se stres z hledání volného místa na poslední chvíli nepřenesl i do řízení. A v neposlední řadě je třeba sledovat vývoj počasí – prudké letní bouřky, přívalové deště nebo vysoké teploty mohou cestu výrazně zkomplikovat a je nutné jim přizpůsobit jak trasu, tak styl jízdy. Bezpečná dovolená totiž nezačíná až na pláži nebo v horách, ale už ve chvíli, kdy zavíráte kufr auta a usedáte za volant.

Motorkáři na cestě za sluncem: letní svoboda s vysokým rizikem

Letní měsíce nejsou jen sezónou rodinných dovolených v autech – čím dál tím více Čechů vyráží za odpočinkem také v sedle motocyklu. Motorkáři míří na jih Evropy za sluncem, mořem a silnicemi, které slibují nevšední zážitek z jízdy. Letní cesty na jih jsou pro ně symbolem svobody – zároveň však představují období s nejvyšší mírou rizika.


Mohlo by vás zajímat: Vlog Petra Zámečníka: Podpojištění… ještě horší, než jsem myslel


„Analýza Portálu nehod ukazuje, že počet nehod motorkářů v letních měsících při cestách na jih výrazně stoupá. Zatímco v dubnu je jejich počet ještě relativně nízký, v červenci a srpnu se zvyšuje 2,5násobně. Důvod je zřejmý – vedle tradičních víkendových vyjížděk začínají motorkáři vyrážet i na vícedenní zahraniční dovolené, často přes Rakousko a Slovinsko až k jadranskému pobřeží,“ komentuje datová analytička Portálu nehod Petra Marková.

Silnice v okresech jako Břeclav, Znojmo, Hodonín, Domažlice či České Budějovice tak v létě zažívají zvýšený provoz nejen automobilů, ale i motocyklů. Problémem je, že i drobná chyba v sedle motorky může mít mnohem závažnější následky než při jízdě v autě.

Motorka je symbolem volnosti a radosti z jízdy – ale v letním provozu plném kolon, horka a nepozorných řidičů je nezbytné jet s maximálním respektem. Nejlepší vzpomínky z cesty za sluncem si totiž odvezete tehdy, když se z ní bezpečně vrátíte.


Portál nehod vznikl za podpory fondu zábrany škod a úzké spolupráce s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Autorem projektu je společnost DataFriends, která portál i provozuje.

Zdroj: Portál nehod

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články